نوجوان انقلابی راهی کانون اصلاح و تربیت می‌شود

مهرشاد سهیلی به سه سال نگهداری در کانون اصلاح و تربیت، جزای نقدی و رد مال محکوم شد

بر اساس اعلام وکیل سهیلی، هیچ فرد دیگری در این پرونده احضار نشد و تنها همین نوجوان ۱۸ ساله،متهم اصلی پرونده است- عکس: برنا

مهرشاد سهیلی به سه سال حبس در کانون اصلاح و تربیت محکوم شد. ذبیح‌الله خداییان، سخنگوی قوه قضاییه، روز سه‌شنبه با اعلام این خبر، گفت: «حکم بدوی دادگاه صادر شده و این فرد با توجه به سنی که در حین ارتکاب جرم داشته، هم به سه سال نگهداری در کانون اصلاح و تربیت و هم به جزای نقدی و رد مال محکوم شده است که با توجه به اینکه حکم بدوی‌ است، در صورت قطعیت حکم، اجرا خواهد شد.»

پیش از این عبدالصمد خرمشاهی، وکیل مهرشاد سهیلی، در فروردین ۱۴۰۱، اعلام کرده بود که رسیدگی به اتهام‌های موکلش روز ۲۰ فروردین در شعبه ۱۱۰ دادگاه کیفری ۲ استان قم که دادگاه ویژه اطفال است، برگزار شد.

مهرشاد سهیلی که با القابی چون «جوان‌ترین فرمانده آتش‌به‌اختیار» و «جوان‌ترین فرمانده فرهنگی کشور» شناخته می‌شد، مدعی بود که فرمانده قرارگاه فرهنگی و جهادی حضرت مهدی است؛ قرارگاهی که به ادعای او، در ۱۰ استان، یک هزار و ۵۰۰ نیرو داشت. این نوجوان متولد سال ۱۳۸۳ با شخصیت‌های زیادی مانند مدیرعامل همراه اول، مکارم شیرازی، حسین نوری همدانی و مصباح یزدی ارتباطی نزدیک داشت. یه سال پیش از این، مصباح یزدی در مراسم رونمایی از کتاب «زندگینامه» مهرشاد سهیلی ۱۵ ساله هم شرکت کرده بود.

به گزارش انصاف نیوز، مسئول انتشارات زانا، ناشر زندگینامه سهیلی به نام «ستاره‌ای از غرب»، در مورد این کتاب می‌گوید: «این کتاب را ما چاپ نکردیم! ما مجوزش را گرفتیم ولی چاپش نکردیم. نمی‌دانم چه کسی چاپ کرد. آن‌هایی که پشت قضیه بودند آدم‌های خیلی شفافی نبودند. نمی‌دانم چه می‌کردند. کارشان خیلی سروسامان نداشت. یک‌ نفر تلفنی تماس گرفت و تمام کارهایش را انجام دادیم؛ منتها خیلی شفاف نبود و اصلا معلوم نبود چه کسانی بودند و چه کردند. ما هم خیلی از کارشان باخبر نیستیم. ما رسما به‌عنوان انتشارات کتاب را چاپ نکردیم. اینکه خودشان از روی فایلی که بهشان دادیم چاپ کردند یا خیر را نمی‌دانم.»

 حالا این نوجوان انقلابی با اتهام‌هایی مانند «تحصیل مال نامشروع»، «غصب عنوان» و «جعل سند» در دادگاه محکوم شده است. دادسرای عمومی و انقلاب قم در بهمن ۱۴۰۰، حکم دستگیری او را صادر کرد.

وکیل سهیلی گفت: «موکلم اتهام‌ها را تکذیب کرد و گفت که اقدام‌هایش همواره خیر و در جهت  کمک به فقرا  بوده است. در دفاع از موکلم گفتم که او هرگز و در هیچ جا عنوانی برای خود قائل نشد و اگر دیگران او را با عناوینی مانند فرمانده یاد کردند، مشمول غصب عنوان نمی‌شود.»

نام مهرشاد سهیلی زمانی سر زبان‌ها افتاد که رسانه‌های ارزشی نام بردن از او به عنوان «فرمانده جوان» و «پدیده» را آغاز کردند. توزیع گسترده و رایگان نان، غذا و بسته‌های معیشتی، تامین جهیزیه برای زوج‌های جوان و همچنین تعمیر ۵۰ هزار باب خانه برای محرومان شماری از ادعاهای رسانه‌های حکومتی درباره فعالیت‌های سهیلی طی سال‌های گذشته بود.

روزنامه فرهیختگان دی ماه ۱۴۰۰ در گزارشی اعلام کرد که سهیلی برای انتشار خبرهایش به این رسانه‌ها پول پرداخت می‌کرد. این روزنامه به نقل از سردبیر سایت قم نیوز نوشت: «رپورتاژ داد به سایت؛ ما رپورتاژ می‌گیریم و می‌زنیم.» او البته این را هم گفت که در سایت، مطالب این‌چنینی را با برچسب «رپورتاژ» مشخص کرده است. در سایت قم نیوز، در مجموع ۲۱ خبر به این شکل برچسب‌گذاری شده‌اند. از این بین، ۱۶ خبر متعلق به مهرشاد سهیلی است. نکته جالب این است که از این ۱۶ خبر رپورتاژی، پنج خبر در بازه ۱۹ تا ۲۰ فروردین ۱۴۰۰ است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته روزنامه فرهیختگان، جریان توزیع پول سهیلی در رسانه‌ها برای بسیاری از کسانی که با او کم‌وبیش آشنایی دارند، عادی است. یکی از خبرنگارانی که در انتخابات ریاست‌جمهوری در ستاد رئیسی فعال بود، چنین تعریف کرد: «سهیلی می‌گفت در رسانه ارتباط دارم. مطلبی به او دادم و گفتم آن را بزن در رسانه‌ها. فردا حدود ۵۰ تا کانال تلگرامی آن متن را منتشر کرده بودند. پیگیر شدیم که چگونه این اتفاق افتاد؟ گفتند پول داد، ما هم زدیم.»

سهیلی در انتخابات ریاست‌جمهوری حامی ابراهیم رئیسی بود. او ظرف کمتر از دو سال، به گفته خود، رقمی حدود سه تا شش میلیارد تومان از طریق کار فرهنگی به حساب‌های موسسه خود و سپس به حساب‌های شخصی‌اش منتقل کرد. او با پول‌‌هایی که به دست آورده بود، در ایلام خانه و ماشینی خریده بود که به نام مجید بلوطی بود. قیمت خانه بین ۵۳۰ تا ۵۸۰ میلیون تومان اعلام شد.

سهیلی همچنین در گفت‌وگو با فرهیختگان، با اشاره به دیدارش با مدیرعامل همراه اول، می‌گوید که در هر سری پیامک برای اعیاد و مناسبت‌های مختلف، حدود ۲۰۰ میلیون تومان و در مجموع طی دو سال، سه میلیارد تومان از همراه اول دریافت کرده است.

با وجود انتشار اخباری متناقض درباره سهیلی در مورد توزیع پول و استفاده از رانت، به گفته وکیل او تا امروز هیچ فرد دیگری در خصوص این پرونده احضار نشده و فقط همین نوجوان ۱۸ ساله متهم اصلی این پرونده است.