ند پرایس: خودمان را برای بازگشت به برجام یا راه‌حل جایگزین آماده می‌کنیم

سخنگوی امور خارجه آمریکا می‌گوید که اگر ایرانی‌ها حسن نیت داشته باشند، مذاکرات به‌سرعت به نتیجه می‌رسد

ند پرایس: «ما بازگشت متقابل به برجام را تا زمانی که به نفع امنیت ملی‌ ما باشد، دنبال خواهیم کرد» - Nicholas Kamm / POOL / AFP

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در بخشی از گفت‌وگوی روز دوشنبه خود با خبرنگاران، به موضوع ایران پرداخت. 

به گزارش پایگاه خبری وزارت خارجه آمریکا،‌ پرایس در پاسخ به این سوال که در جریان سفر هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا در مذاکرات برجام به ایران، آمریکا از ایرانی‌ها چه انتظاری دارد و آیا انریکه مورا حامل پیشنهاد جدیدی از سوی ایالات متحده است، پاسخ داد:‌ «آنچه به طور کلی می‌توانم بگویم این است که ما با مورا در ارتباط نزدیک‌ایم. او در طول این مدت، به انتقال پیام‌ها میان دو طرف ادامه داد و ما از تلاش‌هایش برای به نتیجه رسیدن موفقیت‌آمیز مذاکرات حمایت می‌کنیم. درباره سفر او به ایران و آنچه ممکن است از آن‌ها بشنود، نمی‌خواهم پیش‌داوری کنم. باید منتظر بمانیم.»

او در پاسخ به تکرار پرسش خبرنگار که «از این سفر چه انتظاراتی دارید؟»، گفت: «امیدواریم بتوانیم مذاکرات را به‌سرعت به نتیجه برسانیم.»

ند پرایس افزود: «باید دید گفت‌وگوهای مورا در ایران چطور پیش می‌رود. مطمئنیم اگر ایرانی‌ها حسن نیت داشته باشند و به ما اجازه دهند پیشرفت قابل‌توجهی را که طی ماه‌ها دیپلماسی پرزحمت انجام شد، پیش ببریم، می‌توانیم این مذاکره را به‌سرعت به نتیجه برسانیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به تکرار پرسش «آیا پیام جدیدی از ایالات متحده ارائه می‌دهید؟» نیز گفت: «قرار نیست در ملاءعام مذاکره کنیم. با متحدان اروپایی خود هماهنگ‌ایم و انریکه مورا پیام‌هایی را به دو طرف منتقل می‌کند.»

او به این سوال که اگر این تلاش‌ نتیجه ندهد، آیا اعتراف می‌کنید که مذاکرات به پایان رسیده است؟ چنین جواب داد: «ما بازگشت متقابل به برجام را تا زمانی که به نفع امنیت ملی‌ ما باشد، دنبال خواهیم کرد.»

پرایس افزود: «در حال حاضر، امنیت ملی ما ایجاب می‌کند که برنامه هسته‌ای ایران به چارچوب بازگردانده شود و محدودیت‌های قابل راستی‌آزمایی و دائمی بر ایران اعمال شود. اگر به نقطه‌ای برسیم که احساس کنیم مزایای برجام با پیشرفت‌های برنامه هسته‌ای ایران از سال ۲۰۱۸ از بین رفته است، آن‌گاه مجددا ارزیابی می‌کنیم. در حال حاضر در نقطه‌ای قرار داریم که برای هر یک از سناریوهای بازگشت متقابل به برجام یا یک راه‌حل جایگزین، به طور مساوی آماده می‌شویم و با متحدان و شرکای خود در این زمینه گفت‌وگو می‌کنیم.»

ند پرایس هفته گذشته نیز در نشست خبری با خبرنگاران تاکید کرده بود که «آمریکا مذاکرات هسته‌ای را تا جایی که به نفعش باشد، ادامه می‌دهد». سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در عین حال افزود: «اگر ایران بخواهد مسائلی را که خارج از چارچوب برجام است، روی میز بگذارد، باید بتواند در مقابل آن‌ها امتیازهایی بدهد.»

گفته‌های او در شرایطی است که مسئولان ایرانی نیز از لزوم حسن نیت طرف آمریکایی برای به نتیجه رسیدن مذاکرات سخن می‌گویند. سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، روز دوشنبه، نوزدهم اردیبهشت، تاکید کرد: «‌اگر همین امروز آمریکا تصمیم لازم را بگیرد و آنچه از حقوق و جیب ملت ایران برداشته است، برگرداند و حقوق ضایع‌شده ملت ایران را بپذیرد و به آن احترام بگذارد، می‌توانیم فردای بعد از بازگشت مورا، به وین بازگردیم و توافق را جلو ببریم».

او در مورد سفر انریکه مورا، هماهنگ‌کننده مذاکرات وین و معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تهران گفت:‌ «این سفر به این معنا نیست که او با پیام جدیدی می‌آید. پیام‌ها به صورت مستمر بین ایران و آمریکا از طریق اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده گفت‌وگوها در حال ردوبدل شدن‌اند.»

پیش از این، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، به فایننشال تایمز گفته بود که به دنبال یک «راه میانه» برای پایان دادن به بن‌بست مذاکرات هسته‌ای است که بیش از یک سال تلاش‌های دیپلماتیک اروپا را تهدید می‌کند. گفته می‌شود بورل در حال بررسی سناریویی است که به موجب آن، نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی ایالات متحده برداشته شود، اما سایر بخش‌های سپاه که دارای چندین بازو و یک امپراتوری تجاری گسترده‌اند، همچنان در فهرست سازمان‌های تروریستی باقی بمانند.