ممنوعیت‌های جدید آرایشگاه‌ها در شهر ممنوعه زنان

براساس ابلاغیه اتحادیه آرایشگران زن آرایشگاه‌ها باید از کاشت ناخن، کاشت مژه، اپیلاسیون نقاط محرمه، سولاریوم، سوراخ کردن نقاط مختلف بدن و تتو (خالکوبی) خودداری کنند

آرایشگاه‌های زنانه در مشهد و قم حتی اجازه ندارند نمونه‌ کارهای خود را در رسانه‌های اجتماعی همچون اینستاگرام به اشتراک بگذارند - آرگا

فاطمه سالارزاده، رئیس اتحادیه آرایشگران زن مشهد، ابلاغیه منتسب به این اتحادیه درباره ممنوعیت کاشت مژه، اپیلاسیون «نقاط محرمه»، کاشت ناخن، کراتینه کردن مو، لیزر، پاکسازی پوست، سولاریوم، پیرسینگ (سوراخ کردن گوش، اعضای صورت یا...) و برخی دیگر از خدمات در آرایشگاه‌های زنانه مشهد را تایید کرد. به گفته او، فعالیت آرایشگاه‌های زنانه در فضای مجازی نیز رصد می‌شود و در صورت انتشار تبلیغات «بی‌حجاب»، با آن‌ها برخورد خواهد شد.

آن‌طور که رئیس اتحادیه آرایشگران زن مشهد اعلام کرد، تا قبل از همه‌گیری کرونا حدود دو هزار سالن آرایش زنانه در مشهد فعالیت داشت اما حالا تعداد آن‌ها به یک هزار و ۳۰۰ سالن آرایش رسیده است. به‌ عبارت‌ دیگر، در مدت نزدیک به دو سال حدود ۷۰۰ آرایشگاه زنانه در مشهد تعطیل شده‌اند. حالا با ممنوعیت‌هایی که دامنه آن روزبه‌روز بیشتر می‌شود، احتمال دارد تعداد بیشتری از آرایشگاه‌ها به ورطه تعطیلی بیفتند.

فاطمه سالارزاده به خبرگزاری ایسنا گفت: «این محدودیت‌ها و صدور این ابلاغیه موجب می‌شود که آرایشگر به منزل فرد مراجعه کند و با زیرزمینی شدن فعالیت‌ها، به فعالیت صنف ما آسیب‌های زیادی وارد می‌شود.»

ماجرا از آنجا آغاز شد که اتحادیه آرایشگران زن مشهد طی ابلاغیه‌ای، به تمامی سالن‌های این شهر دستور داد از برخی فعالیت‌ها همچون کاشت ناخن، کاشت مژه، اپیلاسیون نقاط محرمه، سولاریوم، پیرسینگ (سوراخ کردن نقاط مختلف بدن)، بوتاکس، تزریق ژل، تتو (خالکوبی) و لیزر خودداری کنند. برخی فعالیت‌ها همچون سولاریوم پیش‌تر هم در سالن‌های آرایشی و باشگاه‌های ورزشی ممنوع بودند اما حالا بنا بر ابلاغیه جدید، سایر خدمات آرایشی نیز به بهانه «تداخل پزشکی» ممنوع شده‌اند. با وجود این، شواهد نشان می‌دهد که محدودیت‌های جدید مربوط به دو شهر مذهبی قم و مشهدند و به گفته فاطمه سالارزاده، اکنون این «ضوابط الزام‌آور» به تمام آرایشگاه‌های مشهد ابلاغ شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته رئیس اتحادیه آرایشگران زن مشهد، مرجع تصمیم‌گیری‌های جدید کمیسیون نظارت در سازمان صنعت، معدن و تجارت و اتاق اصناف مشهد است و بر اساس مصوبه‌ اخیر، کراتینه کردن مو به این دلیل که مواد آن سرطان‌زا است و کاشت مژه به دلیل وجود جسم خارجی در پلک، ممنوع شده‌اند. سالارزاده در ادامه گفت‌وگوی خود افزود: «کاشت ناخن مدتی با رعایت بهداشت و تهویه مناسب در آرایشگاه‌ها انجام می‌شد اما اکنون اعلام کرده‌اند امکان انجام این فعالیت نیز وجود ندارد.»

او درباره ممنوعیت تتو کردن نیز گفت: «اداره بهداشت اعلام کرد که رنگ مربوطه برای تتو غیربهداشتی است و تا زمانی که رنگ معتبر از طرف اداره بهداشت تایید نشود، امکان آن وجود نخواهد داشت.» وسعت محدودیت‌های جدید آن‌قدر زیاد است که به گفته رئیس اتحادیه آرایشگران زن مشهد، حتی «اپیلاسیون نقاط محرمه زنان» و خدمات فیبروز و میکرو ابرو هم در آرایشگاه‌های زنانه ممنوع شده است.

آرایشگاه‌های زنانه در این دو شهر حتی اجازه ندارند نمونه‌ کارهای خود را در رسانه‌های اجتماعی همچون اینستاگرام به اشتراک بگذارند و در صورت انتشار «تبلیغات نامتعارف» و «رعایت نکردن موازین شرعی»، با آن‌ها برخورد می‌شود.

این محدودیت‌ها علاوه بر اینکه حقوق زنان را برای انتخاب نوع پوشش و آرایش نقض می‌کند، خطر بیکاری و تعطیلی کسب‌وکار آرایشگران زن و خانه‌نشین کردن آنان را به همراه دارد. این همان‌ چیزی است که احمد علم‌الهدی، نماینده علی خامنه‌ای در مشهد، به‌صراحت درباره آن سخن گفت؛ او پیش‌تر در یکی از خطبه‌های نماز جمعه مشهد گفته بود: «اگر زنان از خانه بیرون بیایند، به عرصه هوس‌بازی کشیده می‌شوند.»

احمد علم‌الهدی با تکیه بر قدرتی که رهبر جمهوری اسلامی ایران به او داده‌، مشهد را به «شهر ممنوعه‌ها» برای زنان تبدیل کرده است؛ در این شهر، دوچرخه‌سواری و موتورسواری زنان ممنوع است. زنان و دختران بدون اجازه همسر و پدر اجازه کوهنوردی ندارند و طبق اعلام سینا کلهر، معاون وزیر ورزش و جوانان، زنان در مشهد نمی‌توانند به استادیوم‌های ورزشی وارد شوند. حتی پوشیدن مانتو چهارخانه هم در مشهد ممنوع است و حالا با تصمیم جدید، زنان حتی در محیط‌های کاملا زنانه هم نمی‌توانند خدمات آرایشی مدنظر خود را دریافت کنند.