دیدار امانوئل مکرون و اولاف شولتس در برلین

کاخ الیزه در بیانیه‌ای گفت که مذاکرات رهبران آلمان و فرانسه عمدتا بر تهاجم نظامی روسیه به اوکراین و تاکید بر «تقویت شراکت آلمان و فرانسه» متمرکز است

نشست خبری اولاف شولتز و امانوئل مکرون در برلین - REUTERS/Michele Tantussi

امانوئل مکرون، رئیس ‌جمهوری فرانسه، روز دوشنبه، ۹ مه، وارد برلین شد تا درباره حمله روسیه به اوکراین با اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، دیدار و گفت‌وگو کند.

این اولین سفر خارجی مکرون پس از پیروزی دوباره در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه در ماه گذشته است.

او پیش از صرف شام رسمی و ملاقات پشت درهای بسته با شولتس، مورد استقبال نظامی قرار گرفت.

کاخ الیزه در بیانیه‌ای گفت که مذاکرات رهبران آلمان و فرانسه عمدتا بر تهاجم نظامی روسیه به اوکراین و تاکید بر «تقویت همکاری‌های آلمان و فرانسه» متمرکز است.

امانوئل مکرون پیش‌تر در روز دوشنبه در جلسه پارلمان اروپا در استراسبورگ، خواستار اصلاحاتی برای نوسازی اتحادیه اروپا شده بود. او پیشنهاد تشکیل یک «جامعه اروپایی سیاسی»‌ را مطرح کرد که اجازه دهد کشورهای دمکراتیک خارج از اتحادیه اروپا، مانند اوکراین، بتوانند به «ارزش‌های اساسی اروپایی»‌ ملحق شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او در سخنانی که به مناسبت روز نهم مه، زمانی که معمولا اروپا صلح و اتحاد در این قاره و سالگرد پیروزی بر آلمان نازی را جشن می‌گیرد، گفت که اروپا باید از اشتباهات گذشته‌اش درس بگیرد و نگذارد که هیچ ‌یک از طرفين [جنگ] در روسیه و اوکراین، مانند آنچه در سال ۱۹۱۸ برای آلمان رخ داد، در جریان مذاکرات صلح تحقیر شود.

او همچنین سخنان اخیر ولادیمیر پوتین را «تهدیدآمیز و جنگ‌طلبانه» توصیف کرد.

ولادیمیر پوتین روز دوشنبه، ۹ مه، به مناسبت هفتادوهفتمین سالروز پیروزی بر آلمان نازی، در مراسمی در میدان سرخ مسکو، آنچه تهدیدهای خارجی برای «تضعیف و تفرقه‌افکنی در روسیه» خواند، محکوم کرد.

اولاف شولتس روز دوشنبه، ۹ مه، تاریخی که در فرانسه و آلمان یادآور سقوط آلمان نازی در ۱۹۴۵ است، گفت که «تحت دیکتاتوری روسیه» صلح در اوکراین برقرار نخواهد بود. او همچنین ابراز اطمینان کرد که پوتین در جنگ شکست خواهد خورد و آزادی و امنیت پیروز خواهند شد، چنانکه ۷۷ سال پیش، آزادی و امنیت بر خشونت و استبداد چیره شد.

بیشتر از جهان