یکی از سه توله‌یوز «ایران» تلف شد

گفته می‌شود وزن‌گیری دو توله دیگر از زمان تولد خوب بوده است

متخصص مامایی و بیماری‌های تولیدمثل وضعیت توله‌های دوم و سوم را مناسب توصیف کرد - ایسنا

پزشک معتمد مرکز تکثیر یوز آسیایی از تلف شدن یکی از سه توله «ایران» خبر داد. ایران نام ماده‌یوزپلنگی است که ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ در «توران» تحت عمل سزارین قرار گرفت و سه توله ماده به دنیا آورد.

به گزارش سازمان حفاظت محیط‌ زیست، بهرنگ اکرامی، دامپزشک معتمد مرکز تکثیر یوز آسیایی، گفت: «این توله از زمان تولد ضعیف بود و در این چهار روز افزایش وزن نداشت‌‌. بعد از کالبدشکافی، مشخص شد که علت مرگ ناهنجاری مادرزادی ریه سمت چپ و چسبندگی ریه بود.»

این متخصص مامایی و بیماری‌های تولیدمثل وضعیت توله‌های دوم و سوم را مناسب توصیف کرد و افزود: «دو توله دیگر از زمان تولد، افزایش وزن خوبی دارند و تمامی رفتارها و تغذیه آن‌ها بعد از جراحی رصد و پایش می‌شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اکرامی پیش از این درباره دلیل سزارین صحرایی یوزپلنگ باردار چنین توضیح داده بود: «یوز ماده در تاریخ دهم اردیبهشت و در آغاز زایمان، درد خیلی زیادی را تحمل کرد و مجبور شدیم برای اینکه مادر آسیب نبیند و توله‌ها تلف نشوند، عمل جراحی سزارین انجام دهیم تا بعد از اینکه توله‌ها متولد شوند، آن‌ها را در لانه‌ای که از قبل آماده شده بود، قرار بدهیم.»

ایران یکی از آخرین کشورهای جهان است که یوزپلنگ‌های آسیایی در آن زندگی می‌کنند. زایمان «ایران» نخستین زایمان یوز آسیایی در اسارت بود و پس از آنکه مشخص شد فرزندان این یوزپلنگ ماده‌اند، امید دوستداران محیط زیست برای حفظ ژن این‌ گونه درخطر انقراض افزایش یافت.

شمار یوزهای باقی‌مانده در ایران کمتر از ۲۰ قلاده برآورد می‌شود و این نماد حیات وحش ایران در شرایطی «فوق بحرانی» قرار دارد. این در حالی است که حسن اکبری، معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان محیط زیست، ۱۹ دی ۱۴۰۰ در مصاحبه‌ای گفته بود که برای حفاظت از یوز ایرانی برنامه جامعی تدوین شده، اما بودجه‌ای به آن تعلق نگرفته است.

در جریان مسابقات جام جهانی فوتبال ۲۰۱۴ در برزیل، برای اولین بار تصویر یوزپلنگ آسیایی روی پیراهن ملی‌پوشان ایران نقش بست و قرار بود با این حرکت محیط زیستی، برای حفاظت از این گونه کمیاب اقدام شود. نهم شهریور نیز در تقویم ایران به نام روز ملی یوزپلنگ ایرانی نامگذاری و حتی انیمیشنی هم درباره یوز ایرانی ساخته شد؛ با این حال، اقدام‌‌های مسئولان محیط زیست در همین حد باقی ماند و تصمیم‌های آنان کمتر رنگ اجرا به خود گرفت.