جهان در انتظار سخنرانی پوتین در جشن «روز پیروزی» روسیه

برخی ابراز نگرانی کرده‌اند که پوتین از سخنرانی «روز پیروزی» برای اعلام بسیج ملی در روسیه و اعلان رسمی جنگ علیه اوکراین و همچنین سایر کشورهای غربی استفاده کند

در رژه «روز پیروزی» روسیه ۱۱هزار سرباز، ۷۷ هواپیما و ۳۱ وسیله نقلیه نظامی شرکت خواهند داشت- Kirill KUDRYAVTSEV/ AFP

روز نهم ماه مه در روسیه به‌عنوان «روز پیروزی» شناخته می‌شود. هر سال در این مناسبت که یک روز تعطیل رسمی در روسیه است، روس‌ها پیروزی اتحاد جماهیر شوروی سابق بر آلمان نازی در جنگ جهانی دوم (سال ۱۹۴۵ میلادی) را جشن می‌گیرند. 

جشن‌های روز پیروزی سالانه در ده‌ها شهر روسیه درحالی برگزار می‌شود که در جنگ جهانی دوم بیش از ۲۰میلیون شهروند شوروی در داخل و خارج آن کشور جان باختند. 

جشن «روز پیروزی» در مسکو، پایتخت روسیه، با برگزاری رژه نظامی به سبک دوره اتحاد جماهیر شوروی در میدان سرخ این شهر همراه است. همیشه رسم بر این بوده که رهبر این کشور از فراز مقبره ولادیمیر لنین، بنیانگذار دولت اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی، به تماشای رژه بایستد و از سخنرانی خود در این مراسم برای تبلیغات دولتی استفاده کند. 

براساس گزارش‌ها، از زمانی که پوتین در روسیه قدرت را در دست گرفته است، مراسم نهم ماه مه در مقیاسی بزرگ‌تر از پیش برگزار می‌شود و اهمیت سیاسی آن به‌شدت افزایش یافته است.

امسال هفتاد و هفتمین جشن سالگرد «روز پیروزی» روسیه مصادف شده است با هفتاد و پنجمین روز حمله نظامی نیروهای آن کشور به اوکراین و ناظران در سراسر جهان در انتظار سخنرانی و موضع‌گیری احتمالی پوتین در این روزند. 

سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه، پیش‌تر گفته است در رژه‌ روز دوشنبه، ۱۹ اردیبهشت که از ساعت ۱۰ صبح به وقت محلی مسکو آغاز می‌شود، ۱۱هزار سرباز شرکت خواهند داشت و ۷۷ هواپیما و ۳۱ وسیله نقلیه، شامل جدیدترین پرتابگرهای موشکی روسیه، نیز آن‌ها را همراهی خواهند کرد.

نیروی هوایی روسیه نیز اعلام کرده است که مانور هوایی روز پیروزی را در ساختارهایی به‌شکل حرف «زد» (Z) در آسمان برگزار خواهد کرد. این حرف که برای مشخص‌کردن تانک‌ها و خودروهای نظامی ارتش روسیه در اوکراین به‌کار گرفته می‌شد، به نمادی برای حمایت از نیروهای روسیه و طرفداری از حمله روسیه به اوکراین تبدیل شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همچنین اعلام شده است که یک هواپیمای دوران شوروی معروف به «فلایینگ کرملین» (Flying Kremlin) نیز در مراسم روز دوشنبه ظاهر خواهد شد. این هواپیما یک مرکز فرماندهی هوابرد ریاست جمهوری است که درصورت حمله هسته‌ای به روسیه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

از آغاز حمله نظامی روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه (پنجم اسفندماه)، رئیس جمهوری روسیه همواره تاکید کرده است که نیروهایش درحال «جنگ» در اوکراین نیستند و این صرفا یک «عملیات نظامی ویژه» است علیه آنچه «رژیم نئونازی» در اوکراین می‌خواند.

با گذشت بیش از دوماه از این حمله و درحالی‌که گزارش‌های مربوط به میدان نبرد و مقام‌های امنیتی غربی از ناتوانی روسیه برای دستیابی به اهدافش در اوکراین خبر می‌دهند، کرملین اصرار دارد که «عملیات نظامی ویژه» نیروهای آن کشور در اوکراین، «براساس برنامه» پیش می‌رود. 

پیشاپیش گمانه‌زنی‌های بسیاری مطرح شده است، مبنی‌بر این‌که پوتین در نهم ماه مه دست‌کم نوعی اعلام پیروزی نمادین خواهد کرد یا این‌‌که در این روز به‌طور رسمی علیه اوکراین اعلان جنگ خواهد کرد. برخی دیگر هم ابراز نگرانی کرده‌اند که او از فرصت «روز پیروزی» برای اعلام بسیج ملی در روسیه و همچنین اعلان رسمی جنگ نه‌تنها علیه اوکراین، بلکه احتمالا علاوه‌بر آن، علیه سایر کشورهای غربی استفاده کند.

سرنخ‌هایی از عزم کرملین برای اعلام پیروزی را می‌توان در اعلام اشغال کامل شهر بندری ماریوپل دید. پوتین اول اردیبهشت‌ماه به‌طور رسمی اعلام کرد که این شهر به تصرف کامل نیروهای روسیه درآمده است، درحالی که هنوز گروهی از مدافعان اوکراینی موسوم به گردان آزوف در آن شهر درحال مقاومت بودند و هنوز هم از آن‌جا خارج نشده‌اند. 

 کارشناسان نظامی می‌گویند تصرف ماریوپل «بزرگ‌ترین دستاورد کرملین» از ابتدای حمله به اوکراین به حساب می‌آید.

بیشتر از جهان