ماجرای گردنبند طلایی اهداشده به مکرون در مراسم تحلیف چیست؟

این گردن‌بند به نشانه مسئولیت بزرگی که رئیس جمهوری فرانسه بر عهده دارد به او اهدا می‌شود

در مراسم تحلیف امانوئل مکرون مانند سایر روسای جمهوری فرانسه به او «نشان لژیون دونور» اهدا شد - pledgetimes

روز شنبه هفدهم اردیبهشت (هفتم مه) مراسم تحلیف امانوئل مکرون به عنوان رئیس‌جمهوری جدید فرانسه برگزار شد. او برای دومین دوره ریاست جمهوری خود قول داد که فرانسه‌ای قوی‌تر بسازد و از روشی جدید برای حکومت‌داری استفاده کند.

به گزارش «پلج تایمز»، امانوئل مکرون اولین رئیس ‌جمهوری است که در دو دهه اخیر توانسته در دو دوره متوالی پیروز شود. پیش از او ژاک شیراک توانسته بود دو بار در این مقام باقی بماند.

در مراسم تحلیف امانوئل مکرون مانند سایر روسای جمهوری فرانسه به او «نشان لژیون دونور» اهدا شد. این صلیب بزرگ بالاترین نشان افتخار کشور فرانسه است.

این مدال یک گردنبند ساخته‌شده از طلای خالص به وزن ۹۵۲ گرم روی یک کوسن قرمز است و شامل ۱۶ جزء به هم متصل است که هر کدام نشان‌دهنده یکی از فعالیت‌های اصلی جامعه فرانسوی است. روی هر کدام از این اجزا دو حرف «اچ» و «پی» (HP)  به عنوان حروف اختصاری کلمه‌های «شرف» و «وطن» نوشته شده است. این گردن‌بند به نشانه مسئولیت بزرگی که رئیس جمهوری فرانسه بر عهده دارد به او اهدا می‌شود. 

در طول انقلاب فرانسه، اهدای نشان‌های شوالیه‌ و درجه‌های فرانسوی که با نام «جوانمردی» شناخته می‌شدند لغو شد و جای آنها را «نشان لژیون دونور» گرفت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این اتفاق بنا به خواسته ناپلئون بناپارت، امپراتور فرانسوی افتاد که در سال ۱۸۰۲ تصمیم گرفت نشان ویژه‌ای برای غیرنظامیان و سربازان پیدا کند.

بناپارت درواقع این جایزه را برای اطمینان از وفاداری سیاسی ایجاد کرد. پیش از آن نشان‌های جوانمردی به عنوان نمادی از امتیاز سیاسی شناخته می‌شد اما او راه اهدای «نشان افتخار» را به همه، نه فقط افسران رده‌بالای ارتش باز کرد. او با این کار تلاش داشت بر اساس اصل برابری اجتماعی عمل کند و درجه‌بندی سلطنتی را به چالش بکشد.

نشانه‌ای که پیش از زمان ناپلئون بناپارت به عنوان یک سنت رومی به افسران اهدا می‌شد، تصویری از عقاب داشت. اما در سال ۱۸۰۵ این نشان به شکل یک زیور بزرگ درآمد که شامل یک صلیب بزرگ و یک ستاره نقره‌ای با تصویری از عقاب است. تصویر عقاب به این دلیل است که امپراتوری ناپلئون به عنوان «عقاب بزرگ» شناخته می‌شد.

اهدای نشان لژیون دونور به اتباع فرانسه محدود شده‌ است. با این حال، اتباع سایر کشورها که به فرانسه خدمت کرده‌اند یا از آرمان‌های آن حمایت کرده‌اند ممکن است بتوانند نوعی از این نشان را دریافت کنند. این نشان سه رده و دو مقام دارد که در دسته‌بندی شوالیه، افسر، فرمانده، افسر بزرگ و صلیب بزرگ قرار می‌گیرند.

بیشتر از جهان