اوکراین با کمک اطلاعاتی آمریکا رزم‌ناو روسیه را در دریای سیاه غرق کرد

غرق شدن این ناو سرفرماندهی برای مسکو مایه شرمساری بزرگی بود

روسیه اعلام کرد که دست‌کم یک نفر کشته شد و ده‌ها ملوان ‌ناپدید شدند. گفته می‌شود این کشتی بیش از ۵۰۰ خدمه داشت‌ـRUSSIAN DEFENCE MINISTRY / AFP

براساس گزارش‌ها، سازمان اطلاعات ایالات متحده آمریکا ماه گذشته در یافتن و غرق کردن ناو سرفرماندهی روسیه در دریای سیاه به اوکراین کمک کرد.

غرق شدن «مسکوا»، ناو سرفرماندهی ناوگان دریای سیاه روسیه، در ۱۴ آوریل پیروزی بزرگی برای اوکراین محسوب شد، چون این کشور به دنبال دفع قدرت نظامی روسیه بود. دو موشک کروز این کشتی را غرق کردند و ضربه شرم‌آوری به مسکو وارد آوردند.

آن زمان روسیه اعلام کرد که این کشتی هنگام یدک‌کشی به سمت بندر غرق شده است. اوکراین گفت غرق شدن این کشتی در اثر اصابت دو موشک به آن رخ داده است.

روسیه اعلام کرد که در این حادثه دست‌کم یک نفر کشته شد و ده‌ها ملوان ناپدید شدند. گفته می‌شود این کشتی بیش از ۵۰۰ خدمه داشت.

رسانه‌های آمریکایی روز پنجشنبه اعلام کردند به گفته مقام‌های واشنگتن، ایالات متحده آمریکا اطلاعاتی ارائه داده بود تا به اوکراین در یافتن این رزم‌ناو کمک کند.    

ان‌بی‌سی نیوز گفت این حمله پس از آن رخ داد که نیروهای اوکراینی از آمریکایی‌ها در باره کشتی‌ای که در دریای سیاه در جنوب اودسا حرکت می‌کرد، سوال کردند.

به گفته مقام‌ها، ایالات متحده آن را با عنوان مسکوا شناسایی کرد و به تایید محل آن کمک کرد، سپس اوکراینی‌ها آن را هدف قراردادند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقام‌های آمریکایی که در این گزارش‌ها نامی از آن‌ها ذکر نشد، مدعی شدند واشنگتن هیچ هشدار قبلی مبنی بر این که اوکراین قصد هدف قرار دادن مسکوا را دارد دریافت نکرد و «در تصمیم این حمله هیچ دخالتی نداشته است».

صرف‌نظر از میزان مشارکت جامعه اطلاعاتی ایالات متحده آمریکا، این افشاگری می‌تواند ناشی از نگرانی در مورد نقش فزاینده واشنگتن در دفاع از اوکراین باشد، دخالتی که جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، مدعی شده است که نمی‌خواهد تشدید شود.

این افشاگری یکی روز پس از آن منتشر شد که نیویورک تایمز گزارش داد ایالات متحده آمریکا با اطلاعاتی که به اوکراین امکان داد تعدادی از ژنرال‌های روسی را بکشد، به این کشور کمک می‌کرد، اقدامی که برخی آن را به‌مثابه گام دیگری در جنگ نیابتی بین کشورهای غربی و ناتو که به کی‌یف کمک می‌کنند و روسیه می‌دانند.  

به نوشته این روزنامه، مقام‌های اوکراینی گفتند آن‌ها تقریبا ۱۲ ژنرال را در خط مقدم کشته‌اند، عددی که تحلیلگران نظامی را شگفت‌زده کرده است.

جان کربی، سخنگوی پنتاگون، روز پنجشنبه ارائه چنین اطلاعاتی از سوی ایالات متحده آمریکا در مورد افسران ارشد روسیه را رد کرد.

او به گزارشگران در واشنگتن دی‌سی گفت: «ما در باره محل استقرار رهبران ارشد نظامی در میدان نبرد اطلاعاتی ارائه نمی‌دهیم یا در تصمیم‌های هدف‌گیری ارتش اوکراین مشارکتی نداریم.»

«اوکراین اطلاعاتی را که ما و سایر متحدان ارائه می‌کنیم با اطلاعاتی که خود از میدان جنگ جمع‌آوری می‌کنند ترکیب می‌کند و سپس تصمیم می‌گیرند و اقدام می‌کنند.»

© The Independent

بیشتر از جهان