تورم ۷۰ درصدی ترکیه در ماه آوریل

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که حمایت از اردوغان رو به کاهش است

افزایش قیمت مواد غذایی و انرژی به دلیل شکست سیاست پولی غیرمتعارف اردوغان است- AFP

بر اساس داده‌هایی که روز پنجشنبه منتشر شد، تورم سالانه ترکیه در ماه آوریل به بالاترین میزان در دو دهه گذشته یعنی ۶۹.۹۷ درصد رسیده است. گفته می‌شود این جهش به‌دلیل درگیری روسیه و اوکراین و افزایش قیمت انرژی و کالاها پس از سقوط لیر در سال گذشته است.

به نوشته رویترز، افزایش قیمت‌ها تنها یک سال قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری و پارلمانی به‌شدت مردم را تحت فشار قرار داده است. 

اردوغان برای اولین بار در سال ۲۰۰۳ به‌عنوان نخست‌وزیر به قدرت رسید و نظام سیاسی کشور را به سیستم ریاستی تغییر داد. کاهش غیرمتعارف نرخ بهره که سال گذشته تحت فشار او انجام شد، عامل روشن کردن آتش زیر تورم شناخته می‌شود.

 موسسه آمار ترکیه اعلام کرد قیمت مصرف‌کننده نسبت به ماه گذشته ۷.۲۵ درصد افزایش یافته است. پیش‌تر تورم قیمت مصرف‌کننده سالانه ۶۸ درصد پیش‌بینی شده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تیموتی اش، تحلیلگر مسائل اقتصادی، به رویترز گفت: «افزایش قیمت مواد غذایی و انرژی به‌دلیل شکست سیاست پولی غیرمتعارف اردوغان است.»

داده‌ها نشان می‌دهد که افزایش قیمت‌های مصرف‌کننده ناشی از جهش ۱۰۵٫۹ درصدی در بخش حمل‌ونقل که شامل قیمت انرژی است و جهش ۸۹٫۱ درصدی در قیمت مواد غذایی و نوشیدنی‌های غیرالکلی بوده است.

قیمت مواد غذایی و نوشیدنی‌های غیرالکلی در بررسی ماه‌ به‌ ماه ۱۳.۳۸ درصد و قیمت مسکن ۷.۴۳ درصد افزایش یافت.

پس از انتشار این داده‌ها، ارزش لیر در برابر دلار با ۰.۹ درصد کاهش به ۱۴.۸۵۲۵ رسید.

انتخابات ریاست‌جمهوری و پارلمانی تا پیش از ژوئن ۲۰۲۳ برگزار می‌شود و نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که حمایت از اردوغان رو به کاهش است.

دولت گفته است که کنترل تورم با برنامه جدید اقتصادی در دستور کار قرار خواهد گرفت، برنامه‌ای که نرخ بهره پایین را برای تقویت تولید و صادرات با هدف دستیابی به مازاد تراز تجاری، در اولویت قرار می‌دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این حال، اقتصاددانان معتقدند که تورم برای بقیه سال ۲۰۲۲ به‌دلیل جنگ روسیه و اوکراین همچنان بالا باقی می‌ماند، به‌طوری که برآورد میانگین تورم در پایان سال حدود ۵۲ درصد است. از سوی دیگر، کسری حساب جاری نیز در ابتدای سال به شدت افزایش یافته است.

نظرسنجی هفته گذشته رویترز نشان داد که انتظار می‌رود تورم سالانه تا پایان سال به ۵۲ درصد برسد. تورم آخرین بار در سال ۲۰۰۲ در سطح فعلی بود و در فوریه همان سال به ۷۳.۱ درصد رسید.

تورم با وجود کاهش مالیات بر کالاهای اساسی و یارانه‌های دولتی برخی از قبوض برق برای کاهش بار هزینه خانوارها، همچنان به رشد خود ادامه داده است.

هفته گذشته بانک مرکزی ترکیه پیش‌بینی کرد که تورم سالانه تا ژوئن به حدود ۷۰ درصد خواهد رسید و در پایان سال به ۴۳ درصد می‌رسد، اما تا پایان سال ۲۰۲۴ تک‌رقمی خواهد شد.

بیشتر از اقتصاد