«ایران با اتکا به افزایش قیمت نفت در مذاکرات هسته‌ای زمان می‌خرد»

در حال حاضر ایران روزانه ۱٫۵ میلیون بشکه نفت تولید می‌کند که با تخفیف زیاد آن را به چین می‌فروشد

سه مقام نزدیک به حکومت در ایران گفته‌اند جمهوری اسلامی از زمان حمله روسیه به اوکراین و افزایش قیمت نفت اعتماد به نفس بیشتری پیدا کرده‌ است و به همین دلیل عجله‌ای برای احیای برجام و کاهش تحریم‌ها بر اقتصاد متکی به انرژی این کشور ندارد.

این در حالی است که وضعیت معیشتی اکثریت شهروندان ایرانی در ماه‌های اخیر به طور فزاینده‌ای وخیم‌تر شده است.

به نوشته رویترز، تحریم‌های ایالات متحده درآمدهای ایران را کاهش داده و به طور چشمگیری مشکلات اقتصادی مردم عادی را بدتر کرده است. موضوعی که به نارضایتی عمومی منتج شده است.  

جمهوری اسلامی سال گذشته می‌کوشید تا با مذاکرات غیرمستقیم با ایالات متحده این مشکل را حل کند. اما این گفتگوها از ماه مارس به حالت تعلیق درآمده است و دلیل آن اصرار ایران بر حذف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست سازمان تروریستی خارجی ایالات متحده (FTO) است.

در حالی که هدف نهایی هنوز احیای مجدد توافق و لغو تحریم‌ها است، مقامات ایرانی گفتند که افزایش قیمت نفت باعث افزایش درآمدها شده است و به ایران فرصت داده تا کمی تنفس کند.

یک مقام ارشد ایرانی که خواست نامش فاش نشود به رویترز، گفت: «برنامه هسته‌ای ما طبق برنامه پیش می‌رود و زمان به نفع ماست.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این مقام مسئول با بیان اینکه «اگر مذاکرات شکست بخورد، پایان دنیا نخواهد بود»، افزود: «با توجه به این واقعیت که اقتصاد ایران اکنون چندان متکی به احیای توافق نیست، در صورت از سرگیری مذاکرات، اهرمی قوی برای مذاکره‌کنندگان ایجاد می‌کند.»

اقتصاد ایران از سال ۲۰۱۸ و زمانی که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری وقت آمریکا، توافق هسته‌ای میان ایران و قدرت‌های جهانی را که توسط باراک اوباما تأیید شده بود، کنار گذاشت تحت فشار شدیدی قرار گرفته است. در حالی که درآمدهای نفتی بودجه دستگاه دولتی ایران را تامین می‌کرد، او با اعمال مجدد تحریم آن را کاهش داد.

صادرات نفت ایران که چهارمین ذخایر بزرگ نفت خام جهان را در اختیار دارد، از اوج ۲٫۸ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۱۸ به ۲۰۰ هزار بشکه در روز کاهش یافت.

تهران یک سال بعد با نقض تدریجی محدودیت‌های هسته‌ای، به بازسازی ذخایر اورانیوم غنی‌شده، افزایش خلوص غنی‌سازی و نصب سانتریفیوژهای پیشرفته برای سرعت بخشیدن به تولید اقدام کرد. روندی که می‌تواند به کاهش زمان مورد نیاز برای ساخت بمب هسته‌ای کمک کند. اگرچه تهران مدعی است که تنها به دنبال انرژی هسته‌ای صلح‌آمیز است.

هرچند ایران آمار دقیقی را در مورد میزان فروش نفت فاش نمی‌کند، اما یک مقام نفتی ایران گفت که این رقم در حال حاضر حدود ۱٫۵ میلیون بشکه در روز است و بیشتر آن‌ هم با تخفیف زیادی به چین می‌رود.

با این حال، قیمت جهانی نفت خام همچنان بالاست و قیمت نفت برنت در ماه مارس به ۱۳۹ دلار در هر بشکه رسید که بالاترین قیمت از سال ۲۰۰۸ بود. این افزایش قیمت خصوصا پس از حمله روسیه به اوکراین نگرانی‌ها در زمینه عرضه نفت را تشدید کرده است.