بانک مرکزی آمریکا اعلام کرد: بالاترین افزایش نرخ بهره در ۲۰ سال گذشته 

بانک مرکزی آمریکا برای مقابله با تورم نرخ بهره را نیم درصد افزایش داد 

جرومی پاول، رئیس بانک مرکزی آمریکا -- JIM WATSON / AFP

بانک مرکزی آمریکا روز چهارشنبه، ۴ مه، اعلام کرد که برای مقابله با بدترین تورم آمریکا در ۴۰ سال گذشته نرخ بهره را نیم درصد افزایش می‌دهد. این اقدام بالاترین میزان افزایش از این دست از سال ۲۰۰۰ تاکنون به‌ شمار می‌رود.

این نخستین بار در ۲۲ سال گذشته است که بانک مرکزی افزایشی در این حد داشته است. در ماه مارس شاهد بودیم که این بانک برای اولین بار از اواخر ۲۰۱۸ نرخ بهره را ربع درصد افزایش داد. در ۲۰ سال گذشته افزایش نرخ بهره همیشه به همین میزان بود. این اقدام جدید اما خبر از قاطعیت بانک «فدرال رزرو» برای مقابله با تورم می‌دهد. 

مردم آمریکا با افزایش قیمت‌ها در نواحی مختلف زندگی خود مواجه شده‌اند. قیمت بسیاری از اقلام، از مواد غذایی گرفته تا بنزین، افزایشی چشمگیر یافته است. حمله روسیه به اوکراین همچنان در جریان است و از این رو، فشار بر قیمت مواد خوراکی و انرژی به این زودی‌ها پایان نخواهد یافت. 

در بیانیه بانک مرکزی می‌خوانیم: «عواقب وضعیت موجود برای اقتصاد آمریکا بسیار نامعلوم است. حمله روسیه و رویدادهای مرتبط با آن بر فشار تصاعدی بر تورم می‌افزایند و احتمالا فعالیت اقتصادی را محدود می‌کنند.»

بانک مرکزی گفته است که با توجه به فشارهای تورمی همچنان به افزایش نرخ بهره ادامه می‌دهد تا سیاست دوران همه‌گیری جهانی ویروس کرونا که در آن دسترسی به پول آسان بود، معکوس شود.

این بانک در ضمن هشدار داد که تعطیلی‌هایی که چین برای برخورد با ویروس کرونا انجام داده است، نیز احتمالا بر زنجیره‌های توزیع کالا که هم‌اکنون نیز اختلال‌های متعددی در آن‌ها پدید آمده است، تاثیر خواهند گذاشت. 

بانک مرکزی همچنین تصمیم دارد از ماه آینده برخی دارایی‌های خود را که در زمان همه‌گیری جهانی افزایش چشمگیر یافته بودند، وارد بازار کند. این بانک در ماه‌های ژوئن تا اوت هر ماه ۳۰ میلیارد دلار اوراق بهادار وزارت خزانه‌داری و ۱۷.۵ میلیارد دلار اوراق تحت پشتیبانی وام‌های مسکن می‌فروشد و در ماه سپتامبر این‌ میزان را به ترتیب به ۶۰ و ۳۵ میلیارد دلار افزایش خواهد داد.

بانک مرکزی پیش از این برای محدود کردن تاثیر کرونا بر بازارهای مالی تریلیون‌ها دلار برای خرید اوراق بهادار هزینه کرده بود. امید بانک این است که در این روند تازه، دارایی‌های ۹ تریلیون دلاری آن کاهش یابد؛ هرچند، نگفته است که این کاهش تا چه سطحی پیش خواهد رفت. 

در بیانیه‌ای مجزا در این مورد می‌خوانیم: «کمیته آماده است تا در پرتو تحولات اقتصادی و مالی، هرگونه جزئیات رویکرد خود را برای کاهش اندازه دارایی‌های خود تغییر دهد.»

کمیته مسئول بازارهای آزاد بانک در جلسه ماه مارس خود مذاکرات اولیه‌ای در مورد روندی داشت که «انقباض کمّی» نامیده می‌شود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بانک مرکزی آمریکا را که «فدرال رزرو» نام دارد و به اختصار «فد» (FED) نامیده می‌شود، کنگره این کشور در سال ۱۹۱۳ بنیان‌ نهاد و هدف از ایجاد آن تضمین ثبات سامانه‌های مالی و بانکی کشور در زمان بحران است. 

بانک فدرال احتمالا به همین روند افزایش نرخ بهره ادامه خواهد داد. پیشنهاد افزایش ۷۵ صدم درصدی تا ۱ درصدی مطرح شده است، اما جرومی پاول، رئيس بانک مرکزی، گفت افزایش بیش از نیم درصد در هر جلسه روی میز نیست. برخی مقام‌های این بانک از افزایش مجموعا ۲.۵ درصدی تا پایان سال سخن می‌گویند. اما این گفته پاول باعث افزایش قیمت سهام شد. شاخص «داو» افزایشی ۶۰۰ امتیازی یا ۱.۸ درصدی داشت. شاخص «اس اند پی ۵۰۰» و« نزدک» هم به ترتیب ۱.۸ و ۱.۶ درصد افزایش یافتند. 

افزایش نرخ بهره باعث می‌شود نرخ بهره محصولات مالی، همچون کارت‌های اعتباری، وام‌های مسکن، و قرض‌های اقتصادی افزایش یابد. در ماه مارس شاهد اولین افزایش نرخ بهره از سوی «فد» از زمان درگرفتن همه‌گیری جهانی کرونا بودیم. در همین مدت کوتاه نرخ وام مسکن ثابت ۳۰ ساله یک درصد کامل افزایش یافته و به بالای پنج درصد رسیده است. 

تصمیم کمیته‌ تعیین نرخ بهره در این مورد به اتفاق آرا گرفته شد. جلسه بعدی بانک مرکزی در روزهای ۱۴ و ۱۵ ژوئن (حدود پنج هفته دیگر) برگزار می‌شود. 

پاول گفته است که پس از کنترل تورم هم افزایش نرخ بهره ادامه خواهد یافت، اما به سیاق معمول‌تر ربع درصدی. 

تلاش بانک فدرال این است که حرکت اقتصاد را کمی آهسته کند، اما نه آنقدر که به رکود اقتصادی بینجامد.