نفت، در نهایت روابط واشنگتن را با ریاض گرم می‌‌کند

«ایالات متحده باید بتواند قبل از آن که اتحاد نظامی ناتو، به سبب بهای بالای نفت و نرخ تورم، در هم بشکند؛ ریاض را متقاعد کند که تولید نفت خود را افزایش دهد»

دیر یا زود رهبران آمریکا و عربستان سعودی باید به یک راه‌برد دفاعی برای حفاظت از میادین نفتی عربستان در برابر ایران دست یابند - JONATHAN ERNST / AFP

روزنامه وال‌استریت ژورنال روز سه‌شنبه ۱۳ اردیبهشت در گزارشی نوشت شاید جو بایدن، رئيس جمهوری ایالات متحده و شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، خیلی به یکدیگر علاقمند نباشند اما نفت در نهایت موجب می‌شود دولت بایدن روابط خود را با عربستان سعودی ترمیم کند.

وال‌استریت ژورنال در ابتدای گزارش روز سه‌شنبه خود می‌نویسد برای لحظه‌ای تصور کنید که نفت عربستان سعودی به طور ناگهانی از بازارهای جهانی حذف یا عرضه آن به شدت محدود شد؛ پیامدهای فوری چنین رخدادی چندجانبه است؛ از یک طرف، به افزایش بیشتر بهای بنزین و از میان رفتن چشم‌انداز تیره و تاریک دموکرات‌ها در انتخابات می‌انجامد و از طرف دیگر، می‌تواند در برنامه‌های مدرن‌سازی شاهزاده محمد بن سلمان اخلال ایجاد کند و در نهایت به تقویت محور روسیه، چین و ایران ختم خواهد شد.

به نوشته روزنامه وال‌استریت ژورنال، رهبران جمهوری اسلامی ایران و روسیه هم انگیزه‌های قوی دارند تا چنین سناریویی را به طور واقعی پیش ببرد و جهان را مجبور به لغو تحریم‌های انرژی کنند.

روزنامه وال‌استریت ژورنال در گزارش خود ارزیابی کر که پیشبرد چنین سناریویی خیلی هم دور از ذهن نیست؛ در سپتامبر سال ۲۰۱۹، نیمی از تولید نفت عربستان سعودی با حمله موشکی متحدان جمهوری اسلامی ایران در یمن متوقف شد.

در سال‌های اخیر، موشک‌های ایران چند نفت‌کش‌ را در تنگه هرمز و باب المندب هدف قرار داده‌اند.

«تنگه هرمز» و «باب المندب» دو مسیر اصلی انتقال نفت عربستان سعودی به بازارهای جهانی به شمار می‌رود.

به نوشته روزنامه وال‌استریت ژورنال، ایران و روسیه هر دو توانایی اجرایی هر یک از این طرح‌های توطئه‌‌آمیز را دارند.

خود ایران هم احتمالا به دلیل امکان استفاده از یک خط لوله تازه به اقیانوس هند، شاید نیاز مبرمی به این مسیرهای دریایی نداشته باشد و بتواند به صادرات نفت ادامه دهد.

بهای نفت در بازارهای جهانی هم‌اکنون حدود ۱۰۰ دلار است. در چنین وضعیتی، آمریکا و عربستان سعودی به طور حتم مانع ایجاد اختلال در مسیر عرض نفت عربستان به بازار جهانی خواهند شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به نوشته روزنامه وال‌استریت ژورنال، هرچند خود ایالات متحده به واسطه افزایش توان تولید در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ، رئيس جمهوری پیشین آمریکا، مانند قبل به منابع انرژی عربستان سعودی وابسته نیست؛ اما برای متحدان آمریکا در اروپا موضوع متفاوت است.

اگر اروپا نتواند منابع دیگری برای خرید نفت و گاز روسیه پیدا کند؛ در نهایت به خرید منابع انرژی از مسکو ادامه می‌دهد و این امر به معنای تامین منابع مالی ماشین جنگی پوتین، رئیس جمهوری روسیه، خواهد بود.

روزنامه وال‌استریت ژورنال در بخش دیگری از گزارش تحلیلی روز سه‌شنبه خود این طور استدلال کرد که اگر کشورهای غربی خواهان شکست پوتین‌اند؛ ایالات متحده باید بتواند قبل از آن که اتحاد نظامی «ناتو»، به سبب بهای بالای نفت و نرخ تورم، در هم بشکند؛ ریاض را متقاعد کند که تولید نفت خود را افزایش دهد.

ظرفیت مازاد تولید نفت عربستان سعودی ۱.۲ میلیون بشکه در روز است. این میزان، دو برابر ظرفیت تولیدی امارات متحده عربی است. کشوری که خودش هم می‌تواند به افزایش تولید و کاهش بهای نفت یاری رساند.

به نوشته روزنامه وال‌استریت ژورنال، دیر یا زود رهبران آمریکا و عربستان سعودی باید به یک راهبرد دفاعی به منظور حفاظت از میادین نفتی عربستان سعودی دست یابند. راهبردی که تامین کننده امنیت ریاض در برابر ایران است.

در مقابل، عربستان سعودی می‌تواند تولید خود را افزایش دهد تا هم‌پیمانان اروپایی ایالات متحده از کمبود انرژی و رکود اقتصادی نجات یابند.

وال‌استریت ژورنال، در بخش دیگری از گزارش روز سه‌شنبه خود به وضعیت جنگ یمن و آتش‌بس دو ماهه میان حوثی‌ها و نیروهای «ائتلاف»، به رهبری عربستان سعودی، اشاره کرده است.

به نوشته روزنامه وال‌استریت ژورنال، یک توافق صلح در یمن، هر چند یک پیروزی برای عربستان سعودی به شمار می‌رود؛ اما هم‌زمان می‌تواند به عنوان یک موفقیت کوچک برای دولت بایدن که خود را متعهد به پایان جنگ یمن معرفی می‌کند نیز به حساب آید.

روزنامه وال‌استریت ژورنال در بخش آخر گزارش روز سه‌شنبه خود، با اشاره به انتصاب سفیر جدید ایالات متحده در ریاض و پیشینه کاری او در اسرائیل، می‌نویسند: هرچند ریاض و تل‌آویو، به طور غیررسمی در راستای «مهار ایران»، با هم همکاری می‌کنند؛ اما ایالات متحده امیدوار است سفیر تازه این کشور بتواند به برقراری روابط کامل دیپلماتیک میان ریاض و تل‌آویو کمک کند. شرایطی که امکان دسترسی به یک خط لوله امن را فراهم می‌کند؛ تا نفت مستقیم، از طریق دریای سرخ و اسرائیل، به مدیترانه و اروپا منتقل شود.

بیشتر از جهان