احتمال لغو حق سقط جنین در آمریکا معترضان را به خیابان‌ها کشاند

قضات محافظه‌کار ممکن است حکم سال ۱۹۷۳ را لغو کنند که سقط جنین را جزو حقوق اساسی و اولیه می‌داند

فعالان حقوق زنان و حامیان سقط جنین با فریاد «سقط جنین مراقبت بهداشتی است» و «قاضی‌ها از واژن زنان بیرون بروند» مقابل دادگاه تجمع کردند‌ـ BRENDAN SMIALOWSKI / AFP

پس از انتشار اخباری مبنی بر این که دادگاه عالی ایالات متحده ممکن است حکم قانونی بودن سقط جنین را لغو کند، فعالان حقوق زنان در خیابان‌های واشنگتن تجمع و اعتراض کردند.

بر اساس حکم وحدت رویه موسوم به «رو در برابر وید» (Roe v. Wade) مصوب سال ۱۹۷۳ در آمریکا، سقط جنین جزو حقوق اساسی و اولیه هر فرد است. افشای پیش‌نویس اولیه نظر بیشتر اعضای دادگاه عالی ایالات متحده مبنی بر لغو این حکم، با اعتراض‌های گسترده مواجه شده است.

به گزارش رویترز، چند ساعت پس از انتشار این خبر، فعالان حقوق زنان و حامیان سقط جنین با فریاد «سقط جنین مراقبت بهداشتی است» و «قاضی‌ها از واژن زنان بیرون بروند» مقابل دادگاه تجمع کردند. هم‌زمان، فعالان ضد سقط جنین نیز با شعارهایی، از تصمیم احتمالی دادگاه حمایت کردند.

سقط جنین یکی از پرچالش‌ترین و تفرقه‌برانگیزترین موضوع‌ها در سیاست ایالات متحده است. یک نظرسنجی در سال ۲۰۲۱ نشان داد که ۵۹ درصد از بزرگسالان ایالات متحده معتقدند سقط جنین در همه یا بیشتر موارد باید قانونی باشد، در حالی که ۳۹ درصد فکر می‌کردند این کار در بیشتر یا همه موارد باید غیرقانونی باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش روزنامه پولیتیکو، که نسخه‌ای از پیش‌نویس جدید دادگاه را منتشر کرده است، ساموئل آلیتو، قاضی محافظه‌کار آمریکایی، روز ۱۰ فوریه با اشاره به این که «رو در برابر وید از ابتدا اشتباه بود» از لغو این حکم حمایت کرد و نوشت «سقط جنین یک مسئله اخلاقی عمیق را مطرح می‌کند».

در گزارش پولیتیکو آمده است که بیشتر اعضای دادگاه تمایل دارند ممنوعیت سقط جنین در می‌سی‌سی‌پی را تصویب کنند و انتظار می‌رود که تا پایان ماه ژوئن حکم رسمی صادر شود.

بر اساس گزارش این نشریه آمریکایی، قضات محافظه‌کار استدلال کرده‌اند که رای سال ۱۹۷۳ بی‌پایه و اساس بوده است و هیچ اصلی از قانون اساسی این حق را برای زنان تضمین نمی‌کند.

 افشای این سند موجی از شوک و اعتراض را میان سیاستمداران ایالات متحده نیز به همراه داشته است.

هیلاری کلینتون، وزیر خارجه سابق، در اعتراض به پیش‌نویس افشاشده گفت: «این تصمیم حمله مستقیم به حیثیت، حقوق و زندگی زنان است. مخالفت با چند دهه ثبات قانونی شرم‌آور است. این تصمیم زنان را می‌کشد و تحت سلطه خود درمی‌آورد.»

نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان ایالات متحده، و چاک شومر، رهبر اکثریت سنا، نیز که هر دو از اعضای حزب دموکرات محسوب می‌شوند، در این زمینه گفتند «این اقدام قاضی منصوب‌شده جمهوری‌خواهان تصمیمی شنیع و از بدترین و مخرب‌ترین تصمیم‌ها در تاریخ مدرن است».

برنی سندرز، سناتور مستقل نیز در این زمینه گفت به عقیده او، کنگره باید قانونی را تصویب کند که حکم «رو در برابر وید» به‌صورت قانون دربیاید.

رای وحدت رویه «رو در برابر وید» با توجه به حق حفظ حریم خصوصی تحت قانون اساسی ایالات متحده، از آزادی زنان برای خاتمه بارداری محافظت می‌کند. با لغو این حکم، سقط جنین احتمالا فقط در چند ایالت‌ قانونی باقی می‌ماند که قوانینی برای حمایت از حق سقط جنین دارند.

در صورت تایید حکم قضات محافظه‌کار، هر ایالتی می‌تواند جداگانه درباره حق سقط جنین تصمیم‌گیری کند. این در حالی است که مدافعان حقوق زنان معتقدند چنین موضوعی وضعیت را برای پایان خودخواسته بارداری برای زنان در ایالت‌های مذهبی و محافظه‌کار مانند تگزاس به‌شدت دشوار خواهد کرد.

محافظه‌کاران مسیحی و بسیاری از مقام‌های جمهوری‌خواه مدت‌ها است که به‌ دنبال لغو حکم حمایت‌ از سقط جنین‌اند. قانون‌گذاران جمهوری‌خواه از این افشای اطلاعات انتقاد کرده‌ و گفته‌اند این کار تلاشی برای تحت فشار قرار دادن دادگاه برای تغییر مسیر است.

بیشتر از جهان