نامه فعالان حقوق‌بشر به سازمان ملل برای رسیدگی به وضعیت هزاره‌ها

«شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد باید نسل‌کشی هزاره‌ها را بررسی کند»

هزاره‌ها هدف عمده حمله‌های اخیر در افغانستان بودند-WAKIL KOHSAR / AFP

گروهی از فعالان حقوق بشر افغانستان، روز یکشنبه، ۱۱ اردیبهشت، با نوشتن نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل متحد، خواستار اقدامات فوری برای پایان دادن به خشونت گسترده علیه هزاره‌ها و شیعیان در افغانستان شدند. این نامه به دفتر دبیرکل سازمان ملل متحد، دفتر شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، و شورای امنیت این نهاد بین‌المللی فرستاده شده است.

در این نامه آمده است که حمله‌های هدفمند علیه هزاره‌ها و شیعیان در افغانستان افزایش یافته است، و این حمله‌ها مصداق بارزی از نسل‌کشی است و برای متوقف کردن این کشتار، باید اقدام شود. در این نامه به حمله‌های مرگبار یک ماه اخیر در کابل، مزارشریف، و قندوز اشاره شده است، و نیز با استناد به گزارش‌های مستند دفتر هیات معاونت سازمان ملل متحد در امور افغانستان، آمده است که در شش ماه نخست سال گذشته، ۲۰ حمله هدفمند علیه هزاره‌ها صورت گرفته است که بر اثر آن حمله‌ها، ۵۰۰  نفر جان خود را از دست داده‌اند. در یک ماه اخیر و با آغاز مجدد حمله‌های مرگبار علیه هزاره‌ها، نگرانی‌ همگانی از گسترده و تکرار حمله‌ها شدت گرفته است. 

نویسندگان این نامه از دبیرکل سازمان ملل متحد می‌خواهند که نشست ویژه شورای امنیت را برای بحث فوری در مورد وضعیت‌ هزاره‌ها و تصویب قطع‌نامه‌ای که متضمن محفاظت از جامعه هزاره در برابر چنین حمله‌های هدفمندی باشد، برگزار کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فعالان حقوق بشر افغان همچنین خواستار برگزاری جلسه ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد شده‌اند و می‌گویند که این شورا باید نسل‌کشی جاری علیه هزاره‌ها را بررسی کند و گام‌های عملی برای جلوگیری از این حمله‌ها و محاکمه عاملان آن بردارد. آنان همچنین از گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر خواسته‌اند که اطلاعات مستدلی را در زمینه نقض شدید قوانین بین‌المللی حقوق بشر، از جمله جنایت نسل‌کشی علیه هزاره‌ها، جمع‌آوری و منتشر کند.

این نامه با درخواست رسیدگی به وضعیت هزاره‌ها، در حالی به دبیرکل سازمان ملل متحد ارسال شده است که در ماه رمضان، حمله‌های مرگباری در افغانستان رخ دادند که هدف اصلی اغلب آن‌ها مراکز آموزشی و عبادی هزاره‌ها بود. 

در حوادثی مانند حمله به «مرکز آموزشی ممتاز» و «مدرسه عبدالرحیم شهید» در کابل، حمله به مسجد سه‌دکان در شهر مزارشریف، انفجار خودروهای مسافربری نواحی هزاره‌نشین در مزارشریف، و نیز انفجار مینی‌بوس در شهر کابل که در دو هفته اخیر رخ داده‌اند، ده‌ها تن از شهروندان هزاره افغانستان کشته و زخمی شدند. طالبان با اعمال سانسور و فشار، از پخش اطلاعات دقیق قربانیان این حوادث جلوگیری کرده‌اند، اما منابع مردمی گزارش می‌دهند که در مسجد سه‌دکان ۴۰ نفر، در مدرسه عبدالرحیم شهید و مرکز آموزشی ممتاز ۲۵ نفر، در انفجار خودروها در مزارشریف ۱۱ نفر، و در انفجار مینی‌بوس در کابل یک نفر کشته شده‌اند. در کنار این حمله‌ها، دو حمله مرگبار به دو مرکز عبادی صوفی‌های اهل سنت نیز در قندوز و کابل صورت گرفت که در اثر انفجار در مدرسه مولوی سکندر ۳۵ نفر کشته شدند، و در حادثه انفجار مسجد خلیفه‌صاحب در کابل نیز بیش از ۵۰ تن جان باختند. 

این حمله‌ها که از ۳۰ فروردین تا ۱۰ اردیبهشت رخ داده‌اند، موجب نگرانی‌های عمیق از گسترش حمله‌های مرگبار علیه گروه‌های قومی و مذهبی خاص در افغانستان شده است.