باب منندز: به توافق نرسیدن با ایران بهتر از یک توافق بد است

این سناتور دموکرات با توافق هسته‌ای اولیه در زمان اوباما نیز مخالف بود و آن را به اندازه کافی سختگیرانه نمی‌دانست

منندز با توافق اولیه هسته‌ای با ایران موسوم به برجام نیز مخالف بود - BONNIE CASH / AFP

باب منندز، سناتور دموکرات، از دولت بایدن خواست که مطمئن شود ایران نمی‌تواند به سلاح هسته‌ای دست یابد. او هشدار داد که هرگونه توافق جدید با جمهوری اسلامی باید با شرایط محکمی همراه باشد که ایران را از دستیابی به سلاح هسته‌ای باز دارد.

منندز که با توافق اولیه هسته‌ای با ایران موسوم به برجام نیز مخالف بود، در مصاحبه با فاکس نیوز گفت که به نظر نمی‌رسد در این برهه زمانی، چشم‌اندازی برای یک توافق خوب وجود داشته باشد.

رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا تاکید کرد: «همه ما موافقیم که نمی‌توان به ایران اجازه داد سلاح هسته‌ای داشته باشد؛ زیرا این موضوع ماهیت منطقه را تغییر خواهد داد. در آن صورت شاهد یک مسابقه تسلیحات هسته‌ای در منطقه خواهیم بود که برای دولت اسرائیل به عنوان متحد ما یک تهدید به شمار می‌رود که قابل پذیرش نیست.»

منندز ادامه داد: «به ما گفته شد که اگر مذاکرات تا پایان فوریه به نتیجه نرسد، در واقع زمان از دست رفته است و آنچه به دست می‌آوریم، اهمیت بسیار کمی دارد. بسیار خب، اگر پایان فوریه قرار نبود آنچه نیاز داریم به دست بیاید، مطمئنا حالا هم دیگر حاصل نخواهد شد.»

این سناتور دموکرات در عین حال تاکید کرد که بازگشت به توافق امضاشده در زمان باراک اوباما نیز اکنون دیگر کارساز نخواهد بود؛ زیرا آن توافق به موشک‌های بالیستیک ایران نمی‌پرداخت و تاریخ مصرفش هم تمام شده بود. 

او گفت: «برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای، آمریکا باید به سه مورد توجه کند. یکی توان موشکی این کشور، دیگری سطح ضروری غنی‌سازی اورانیوم که به نظر می‌رسد جمهوری اسلامی در آستانه رسیدن به آن است و سوم قابلیت‌های انفجاری که ایران هنوز فاقد آن است.»

در این گفت‌وگو، منندز در پاسخ به این سوال که آیا فکر می‌کند آمریکا باید از میز مذاکره عقب‌نشینی کند، پاسخ داد: «این کار می‌تواند گزینه بهتری باشد.» او با اشاره به اینکه توافقی که هر سه عنصر مذکور را در بر نگیرد کارساز نخواهد بود، گفت: «لازم است دولت بایدن این را درک کند که نداشتن هیچ توافقی با ایران بهتر از یک توافق بد است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

منندز همچنین درباره حذف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران از فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا گفت: «بسیار مهم است که این اتفاق نیفتد. این موضوع می‌تواند دلیل مهم نرسیدن به توافق جدید با ایران باشد.»

رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا پیش‌تر نیز خواستار فشار بین‌المللی بیشتر بر ایران شده و گفته بود که به همراه لیندزی گراهام، سناتور جمهوری‌خواه، طرح بانک سوخت منطقه‌ای را ارائه کرده است که بر اساس آن کشورهای خاورمیانه می‌توانند سوخت هسته‌ای موردنیاز خود را بگیرند و این طرح مانع از رقابت تسلیحاتی در منطقه شود.