سفیر سوئد در ایران احضار شد؛ درخواست آزادی حمید نوری

وزارت امور خارجه ایران فرآیند رسیدگی به دادگاه حمید نوری را «نمایش سیاسی» نامید

ماتیاس لنتز، سفیر سوئد در تهران - تهران‌تایمز

در پی ادامه بازداشت حمید نوری در سوئد، دستیار  وزیر و مدیرکل غرب اروپای وزارت امور خارجه ایران روز یکشنبه، ۱۱ اردیبهشت، ماتیاس لنتز، سفیر سوئد در تهران را احضار کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت امور خارجه ایران، در این دیدار، جمهوری اسلامی «فرآیند دادگاه و بازداشت حمید نوری را غیرقانونی»، «تحت‌تاثیر اقدام‌ها و القائات کذب و جعلی گروهک تروریستی منافقین» و «فضاسازی معاندانه علیه جمهوری اسلامی ایران» دانست. 

دستیار وزیر و مدیرکل غرب اروپای وزارت امور خارجه ایران همچنین با محکومیت بازداشت حمید نوری، خواستار «پایان دادن به نمایش سیاسی دادگاه سوئد» و آزادی او شد.

پیش از این نیز خانواده حمید نوری با انتشار بیانیه‌ای، به «دستگیری غیرقانونی» و روند محاکمه او در کشور سوئد اعتراض کرده و این بازداشت را بر مبنای «توطئه و فریب» دانسته بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حمید نوری از مقام‌های پیشین قضایی جمهوری اسلامی ایران است که ۱۸ آبان ۱۳۹۸، به ظن مشارکت در کشتار زندانیان سیاسی در دهه ۶۰، در بدو ورود به استکهلم در فرودگاه بازداشت شد و حالا در آستانه صدور حکم است. 

اولین جلسه دادگاه حمید نوری (عباسی) ۱۰ اوت ۲۰۲۱ بود و تاکنون ۸۹ دوره از این دادگاه با حضور شاکیان، شاهدان، افراد مطلع و کارشناس برگزار شده است.

در جلسه روز پنجشنبه، ۸ اردیبهشت، دادستان‌‌های پرونده حمید نوری در دادگاه سوئد برای او مجازات «حبس ابد» درخواست کردند. دادستانی که کیفرخواست را قرائت می‌کرد با بیان اینکه از آنچه در آن محدوده زمانی در گوهردشت رخ داد، «تصویر خوبی» به دست آمده است، آن زندان را «کارخانه کشتار» خواند. 

آخرین جلسه محاکمه حمید نوری قرار است روز چهارم مه ۲۰۲۲ برگزار شود؛ هرچند احتمال تغییر در تاریخ برگزاری آخرین جلسه وجود دارد. پس از آن، هیئت قضات به مدت پنج تا هشت هفته، به شور می‌پردازند و حکم را صادر خواهند کرد. 

هیئت قضات دادگاه استکهلم به منظور صدور رای، باید پاسخ سه سوال مشخص را به دست آورد: آیا در مرداد و شهریور ۱۳۶۷ زندانی‌ها را کشته‌اند؟ آیا زندان گوهردشت یکی از مکان‌های وقوع این جنایت بوده است؟ و در نهایت آنکه آیا حمید نوری در فرایند این کشتار مشارکت داشته است؟