واکنش تند رئیس جمهوری برزیل به توییت لئوناردو دی کاپریو

دی‌کاپریو در توییتی از جوانان برزیل خواسته‌ است برای نجات جنگل‌های آمازون به پای صندوق‌های رای بروند

جنگل‌زدایی گسترده در آمازون که بزرگترین جنگل بارانی جهان است، در دوران حکومت این ژائیر  بولسونارو (چپ) راست‌گرا تشدید شده است- AFP

پس از آنکه لئوناردو دی کاپریو از جوانان برزیلی خواست تا در انتخابات سراسری آینده این کشور پای صندوق‌های رای بروند، ژائیر بولسونارو واکنش تندی به این بازیگر نشان داد.

این  ستاره هالیوود و حامی محیط ‌زیست در صفحه توییتر خود نشانی اطلاعات ثبت‌نام در رای‌گیری را درج کرد و نوشت: «برزیل خانه آمازون و سایر زیستگاه‌‌های حیاتی در تغییرات اقلیمی است. هر آن چه در آن جا روی دهد برای همه ما مهم است و رای دادن جوانان کلید ایجاد تغییر برای رسیدن به سیاره‌ای سالم است.»

رئیس ‌جمهوری برزیل هم که به‌ دلیل کاهش حمایت‌های زیست‌محیطی با انتقاد گسترده گروه‌های حامی محیط‌ زیست روبه‌رو بوده است، پاسخ طعنه‌آمیزی داد: «از حمایتی که کردی متشکرم، لئو! واقعا مهم است که همه برزیلی‌ها در انتخابات آینده شرکت کنند. مردم ما تصمیم می‌گیرند که خواستار حاکمیت ما در آمازون‌اند یا تحت حاکمیت کلاه‌بردارانی قرار می‌گیرند که در خدمت منافع خاص بیگانگان قرار دارند. در فیلم «بازگشته» عالی بازی کردی.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بولسونارو سپس عکسی از یک مطلب اینستاگرامی این بازیگر را منتشر کرد و نوشت: «در ضمن عکسی که برای صحبت در مورد آتش‌سوزی‌های ۲۰۱۹ آمازون منتشر کردی عکس سال ۲۰۰۳ است. کسانی می‌خواهند شهروندان برزیلی مرتکب این نوع اشتباه را دستگیر کنند، اما من با این دیدگاه  ظالمانه مخالفم. پس می‌بخشمت. با آغوشی باز از برزیل!»

«از حمایتی که کردی متشکرم، لئو! واقعا مهم است که همه برزیلی‌ها در انتخابات آینده شرکت کنند. مردم ما تصمیم می‌گیرند که خواستار حاکمیت ما در آمازون‌اند یا تحت حاکمیت کلاه‌بردارانی قرار می‌گیرند که در خدمت منافع خاص بیگانگان قرار دارند. در فیلم «بازگشته» عالی بازی کردی.»

«در ضمن عکسی که برای صحبت در مورد آتش‌سوزی‌های ۲۰۱۹ آمازون منتشر کردی عکس سال ۲۰۰۳ است. کسانی می‌خواهند شهروندان برزیلی مرتکب این نوع اشتباه را دستگیر کنند، اما من با این دیدگاه  ظالمانه مخالفم. پس می‌بخشمت. با آغوشی باز از برزیل!»

نخستین بار نیست که این دو با هم درگیر شده‌اند. بولسونارو در سال ۲۰۱۹  ادعاهای نادرستی مطرح کرد و گفت که سازمان زیست‌محیطی این بازیگر برنده اسکار به نام «اتحاد زمین» به گروه‌های زیست‌محیطی داخلی که به گفته او مسئول آغاز آتش‌سوزی در جنگل‌های آمازون بودند، پنج میلیون دلار کمک کرده است.

دی کاپریو در بیانیه‌ای که همان زمان در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرد، حمایت مالی از گروه‌های درگیر در آتش‌سوزی را تکذیب کرد. طبق استدلال سازمان‌های زیست‌محیطی، بولسونارو مسئول افزایش آتش‌سوزی‌های جنگلی در آمازون است، زیرا محدودیت‌های جنگل‌زدایی را لغو کرده است.

جنگل‌زدایی گسترده در آمازون که بزرگترین جنگل بارانی جهان است، در دوران حکومت این رئیس ‌جمهوری دست‌راستی عوام‌گرا تشدید شده است و در ماه‌های ژانویه و فوریه امسال رکوردهای پیشین را پشت سر گذاشت.

طبق پژوهش‌های سال گذشته، یک مهندس جنگل‌داری به نام رالف ترانکوسو، ۱۰ سال پیش از انتخاب بولسونارو در سال ۲۰۱۹، روند سالانه جنگل‌زدایی دو هزار و ۵۰۷ مایل مربع شش هزار و ۴۹۳ کیلومتر مربع) بود.

طبق گزارش کنونی و بر پایه داده‌های موسسه ملی تحقیقات فضایی برزیل که از سال ۱۹۷۱ میزان جنگل‌زدایی آمازون را پایشگری می‌کند، آهنگ جنگل‌زدایی سالانه چهار هزار و ۲۸۱ مایل مربع (۱۱ هزار و ۸۷ کیلومتر مربع) است.

ترانکوسو علت این افزایش شدید را احساس جسارت بهره‌برداران غیرقانونی چوب از بی‌اعتنایی رئیس ‌جمهوری به بحران زیست‌محیطی و حفظ محیط‌ زیست می‌داند.

© The Independent

بیشتر از جهان