تداوم بن‌بست سیاسی، زمینه‌ساز بازگشت فعالیت‌های تروریستی به عراق

بغداد از دو هفته پیش به این سو، در حالت آماده‌باش امنیتی به سر می‌برد

از زمان تهاجم آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳، این کشور پیوسته در معرض خطر گروه‌های تروریستی قرار دارد- Sabah ARAR / AFP

با آن‌که مصطفی‌ الکاظمی، نخست‌وزیر عراق، اعلام کرد که ارتش آن کشور توانسته است از وقوع حمله‌های تررویستی در ماه رمضان جلوگیری کند، کارشناسان امنیتی هشدار می‌دهند که وضعیت سیاسی ناپایدار عراق همچنان محیطی وسوسه‌انگیز برای ازسرگیری فعالیت‌های گروه‌های افراطی است، به‌ویژه اینکه تنش میان جناح‌های سیاسی بر سر تشکیل دولت ادامه دارد و برخی طرف‌ها عمدا مانع دستیابی ارتش عراق به سلاح‌های مدرن و تجهیزات پیشرفته جنگی می‌شوند.

این در حالی است که بغداد از دو هفته پیش به این سو، در حالت آماده‌باش امنیتی به‌سر می‌برد، زیرا سازمان تروریستی داعش هشدار داده است که قصد دارد با انجام حمله‌های خشونت‌آمیز در عراق، انتقام کشته‌شدن ابوابراهیم قریشی، رهبر پیشین این سازمان، را بگیرد.

نیروهای امنیتی عراق با را‌ه‌اندازی مرحله دوم عملیات «اراده استوار» از ۲۸ مارس (هشتم فروردین) در شهرهای انبار، صلاح‌الدین و دیاله موفق شدند از عملیات‌های تروریستی که داعش قصد انجام آن‌ها را در ماه رمضان داشت، جلوگیری کنند. البته عملیات «اراده استوار» بیشتر بر مناطق صحرای جزیره و بادیه در غرب، مناطق مرزی با سوریه و شهرهای غربی و شمالی که هر از چند گاهی شاهد تنش‌های فرقه‌ای و امنیتی‌اند، متمرکز بود. در پی عملیات نیروهای امنیتی عراق، مصطفی‌ الکاظمی روز سه‌شنبه گذشته اعلام کرد که نیروهای این کشور موفق شدند از حمله‌های تروریستی داعش در نقاط مختلف عراق جلوگیری کنند. همچنان نیروهای فرماندهی عملیات بغداد دو بمب‌گذار انتحاری از جمله محمد صدام المشهدانی، مسئول اداری و امنیتی داعش در بغداد، را قبل از اینکه بتوانند خود را منفجر کنند، به قتل رساندند.

به‌رغم موفقیت چشمگیر نیروهای امنیتی عراق در جلوگیری از وقوع حمله‌های تروریستی، کارشناسان عراقی هشدار می‌دهند که بن‌بست سیاسی ناشی از ناتوانی در تشکیل دولت، امنیت ملی عراق را به خطر می‌اندازد و گروه‌های تروریستی با بهره‌برداری از ناهنجاری سیاسی که ادامه دارد، در تلاش‌اند فعالیت‌های تروریستی خود را افزایش دهند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین راستا، احمد شریفی، افسر سابق ارتش عراق و کارشناس امنیتی، در صحبت با اسکای‌نیوز عربی گفت: «وضعیت آشفته کنونی به داعش انگیزه و جسارت می‌دهد تا فعالیت‌های خشونت‌آمیز خود را بار دیگر از سر گیرد، به‌ویژه این‌که مرزهای کشور هنوز به‌طور کامل در کنترل نیروهای امنیتی نیست». او با اشاره به اینکه ناتوانی دولت در کنترل مرزها باعث رشد و تقویت گروه‌های تروریستی می‌شود، اشاره کرد که پیامدهای منفی تنش‌های سیاسی بر عرصه نظامی و کارایی نیروهای امنیتی نیز تاثیر می‌گذارد و ارتش عراق از حمایت همه‌جانبه‌ای که در این شرایط حساس به آن نیاز دارد محروم می‌شود.

این درحالی است که از زمان برگزاری انتخابات زودهنگام مجلس عراق در ماه اکتبر گذشته، نزاع و کشمکش میان برندگان و بازندگان بر سر تشکیل دولت همچنان ادامه دارد. ائتلاف «نجات میهن» به رهبری جنبش صدر که طرف برنده در انتخابات است، بر تشکیل دولت اکثریت ملی تاکید می‌کند، در حالی‌ که ائتلاف «چارچوب هماهنگی» که شامل جناح‌های مورد حمایت رژیم جمهوری اسلامی ایران است، اصرار دارد که باید برای جبران خسارت‌های ناشی از نتایج انتخابات، دولت توافقی ایجاد شود.

از زمان تهاجم آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳، این کشور پیوسته در معرض خطر گروه‌های تروریستی قرار دارد که از طریق مرز سوریه که به مثلث مرزی، بیابان‌ها و دره‌های وسیع مرز اردن متصل است، وارد عراق می‌شوند.

ژنرال یحیی رسول، سخنگوی دفتر فرماندهی نیروهای مسلح عراق، با اشاره به چالش مبارزه با داعش در مناطق صعب‌العبور گفت: «به‌رغم موانع و دشواری‌های بی‌شمار، نیروهای امنیتی موفق شده‌اند با استفاده از حمله‌های هوایی، مبارزه با گروه‌های تروریستی را در مناطق بیابانی و در سخت‌ترین شرایط انجام دهند و به موفقیت‌های چشمگیری دست یابند.»

در مقابل، سرمد البیاتی، کارشناس امور راهبردی، در گفت‌وگو با «اسکای‌نیوز عربی» گفت: «کمبود تجهیزات پیشرفته جنگی باعث می‌شود ارتش در ریشه‌کن کردن گروه‌های تروریستی در عراق موفقیت چندانی نداشته باشد، به ویژه اینکه برخی از طرف‌ها نمی‌خواهند ارتش عراق با تجهیزات جنگی مدرن و فناوری‌های جدید نظامی مجهز شود.» او افزود با آن‌که افراد داعش در بیابان‌های غربی، منطقه جزیره و بادیه حضور دارند، اما مبارزه با آن‌ها بدون استفاده از پهپادهای پیشرفته جنگی، ماموریتی بی‌نهایت دشوار است. به همین دلیل، ارتش عراق موفق به برچیدن دائمی بساط داعش از کشور نمی‌شود و عراق همواره در معرض خطر تروریسم قرار دارد.

بیشتر از جهان