طالبان یک فرمانده نظامی حکومت پیشین افغانستان را در ننگرهار کشتند

تاج‌محمد ملک‌زی فرمانده پلیس امنیت عمومی حکومت پیشین بود که طالبان او را در منطقه دره‌نور تیرباران کردند

کشتار نظامیان دولت پیشین خشم دولت‌ها و سازمان‌های مدافع حقوق بشر را برانگیخته است‌ـ توییتر bsarwary@

افراد طالبان شب جمعه ۹ فروردین، تاج‌محمد ملک‌زی، فرمانده پلیس امنیت عمومی حکومت پیشین، را در منطقه دره‌نور ننگرهار تیرباران کردند.

نزدیکان تاج‌محمد ملک‌زی در گفت‌وگو با روزنامه هشت صبح، تیرباران او به‌دست افراد طالبان را تایید کردند. بستگان این نظامی پیشین گفتند طالبان ملک‌زی را به جرم کار در دولت پیشین دستگیر و سپس تیرباران کردند.

گفته می‌شود طالبان این فرمانده نظامی پیشین را زمانی که از شهر جلال‌آباد به طرف خانه‌اش می‌رفت در مسیر راه در منطقه ستن‌دره ننگرهار دستگیر کردند و کشتند.

مسئولان طالبان در استان ننگرهار و سخنگویان حکومت طالبان در کابل تاکنون در این زمینه اظهارنظر نکرده‌اند. پس از اعلام عفو عمومی از طرف رهبر طالبان، که بیش از ۸ ماه از آن می‌گذرد، شماری زیادی از نظامیان پیشین افغان در گوشه‌وکنار افغانستان کشته شدند، اما سخنگویان طالبان از این کشتارها ابراز بی‌اطلاعی کرده‌اند و تاکید می‌کنند که این‌گونه حوادث ناشی از دشمنی شخصی میان افراد است و طالبان هیچ نقشی در این زمینه ندارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

افزایش کشتار نظامیان پیشین باعث شده است که شماری زیادی از افسران باتجربه دولت‌های پیشین افغانستان به جبهه مقاومت ملی افغانستان به رهبری احمد مسعود بپیوندند.

سمیع سادات، از فرماندهان ارتش دولت سابق افغانستان، که پس از سقوط کابل به آمریکا رفت، در تازه‌ترین مصاحبه‌اش با بی‌بی‌سی اعلام کرد که همراه جمعی از نظامیان پیشین قصد دارد پس از عید سعید فطر، حملات نظامی‌شان علیه طالبان را آغاز کنند.

طالبان پس از تسلط دوباره بر افغانستان در ۲۴ مرداد سال ۱۴۰۰، با اعلام عفو عمومی تاکید کردند که از هیچ‌کس به‌ویژه نظامیان سابق انتقام نمی‌گیرند. در پیام رهبر گروه طالبان آمده بود که کارمندان دولت پیشین می‌توانند به زندگی عادی خود ادامه بدهند. اما افراد طالبان برخلاف عفو عمومی اعلام‌شده از طرف رهبرشان، تاکنون ده‌ها نظامی پیشین را بازداشت، شکنجه و اعدام کرده‌‌اند یا ربوده‌اند.