بازداشت پنج فعال صنفی یک روز پیش از اعتراض سراسری معلمان و کارگران

یک روز پیش از اعتراضات همزمان کارگران و معلمان در ایران، ده‌ها فعال صنفی دیگر در سراسر کشور نیز از سوی نیروهای امنیتی احضار شده‌اند

علی‌اکبر باغانی، رسول بداقی، محمد حبیبی، جعفر ابراهیمی و شهرام حیدری افرادی هستند که کانون صنفی معلمان خبر از بازداشت آن‌ها داده است. - عکس: شبکه‌های اجتماعی

صبح امروز پنج نفر از اعضای کانون صنفی معلمان و فعالین صنفی حقوق معلمان در ایران بازداشت شدند. علی‌اکبر باغانی، رسول بداقی، محمد حبیبی، جعفر ابراهیمی و شهرام حیدری افرادی هستند که کانون صنفی معلمان خبر از بازداشت آن‌ها داده است. بر اساس گزارش‌ها بازداشت این فعالان صنفی همراه با خشونت و یورش نیروهای امنیتی به منزل‌شان صورت گرفته است.

به گزارش کانون صنفی معلمان، ماموران با هجوم به منزل شهرام حیدری وسایل الکترونیکی این فعال صنفی را نیز ضبط کرده‌اند.

اتحادیه آزاد کارگران نیز در رابطه با بازداشت رسول بداقی نوشت: «روز شنبه دهم اردیبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۶ و نیم صبح پنج نفر از ماموران پلیس امنیت با اقدام به زور و پس از شکستن شیشه‌ها وارد منزل رسول بداقی شده و او را بازداشت کرده‌اند. نهادهای امنیتی از وحشت برگزاری تجمعات گسترده معلمان و کارگران در روز جهانی کارگر اقدام به بازداشت و احضار و تهدید تعداد بسیار زیادی از فعالین کارگری و معلمان در سراسر کشور نموده‌اند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

احمد مدادی، عضو پیشین کانون معلمان نیز در صفحه توییتر خود خبر داد که ماموران با پتک شیشه‌های خانه رسول بداقی، دبیر شورای هماهنگی کانون‌های صنفی فرهنگیان و عضو کانون اسلامشهر را شکستند تا وارد خانه شوند. این بازداشت همراه با ضرب و شتم و به هم ریختن خانه بوده است.

 مدادی بازداشت محمد حبیبی را هم همراه با ضرب و شتم عنوان کرد و توییتر خود نوشت: «ماموران امنیتی به منزل شخصی محمد حبیبی هجوم بردند و با شکستن وسایل و برخورد خشن، کلیه وسایل الکترونیکی همسرش را  اعم از لپتاپ و گوشی موبایل و.. را ضبط کردند و با خود بردند.»

این دستگیری‌ها در آستانه روز کارگر و یک روز پیش از تجمع اعتراضی سراسری معلمان و کارگران اتفاق افتاده است. پیش از این معلمان اعلام کرده بودند که در روز یکشنبه ۱۱ اردیبهشت در در سراسر کشور تجمع خواهند کرد.

معلمان روز پنج‌شنبه، یکم اردیبهشت، نیز در اعتراض به آیین‌نامه ناقص رتبه‌بندی معلمان، اجرا نشدن همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و سرکوب «مستمر و سیستماتیک» فعالان صنفی در چندین شهر تجمع کردند. در این تجمع حدود ۴۰ نفر از معلمان بازداشت شدند. این افراد در اواسط همان روز پنجشنبه از بازداشتگاه آزاد شدند.

پیش از این هم در روزهای گذشته خبرهایی مبنی بر احضار و بازداشت معلمان در نقاط مختلف ایران منتشر شده است.

معلمان قصد دارند فردا ساعت ۱۰ صبح مقابل مجلس شورای اسلامی در تهران، مقابل اداره کل آموزش و پرورش در مراکز استان‌ها و همچنین مقابل اداره آموزش و پرورش در شهرستان‌ها تجمع کنند. کارګران و تشکل‌های کارگری نیز همواره در روز جهانی کارگر دست به اعتراض و بیان مطالبات خود می‌زنند.