«کشف و ضبط تجهیزات نظامی افغانستان در کشمیر افزایش یافته است»

هند پیش از این نیز تجربه وارد شدن جنگجویان از افغانستان را داشت

در اولین ماه‌های تسلط طالبان، فروش و قاچاق سلاح آمریکایی از افغانستان شدت گرفت - عکس: AHMAD SAHEL ARMAN / AFP

ژنرال ام.ام.ناراوان، رئیس ستاد ارتش هند روز پنجشنبه هشتم اردیبهشت (۲۸ آوریل) در یک پیام ویدیویی منتشر شده از نشست چند جانبه هند (رایسینا) گفت در گیرودار ترس از سرازیر شدن جنگجویان جدید به هند، کشف و توقیف سلاح و تجهیزات نظامی افغانستان در کشمیر افزایش یافته است. این مقام ارشد ارتش هند درباره تجربه ورود جنگجویان افغان به کشمیر در اوایل دهه ۲۰۰۰ میلادی صحبت کرد و گفت: «در حال حاضر شاهد سرازیر شدن نیروی انسانی نبوده‌ایم، اما قطعا حرکت‌هایی در این زمینه نیز جریان دارد.» او از کشف و ضبط سلاح‌ و تجهیزات پیشرفته نظامی آمریکایی در مرزهای کشمیر خبر داد و افزود: «‌قطعا سلاح‌ و سایر جنگ‌افزارهای نظامی به‌ویژه ابزارهای دید در شب که ضبط یا کشف می‌کنیم از افغانستان آمده‌اند.»

پیش از این نیز ژنرال آجی چاندپوریا که مسئولیت سازمان خط کنترل میان هند و پاکستان در منطقه کشمیر را به عهده دارد به روزنامه پرینت گفت جنگ‌افزارهایی با فناوری پیشرفته و ابزارهای دید در شب که پس از خروج نیروهای آمریکایی در افغانستان باقی‌ مانده‌ بود، اکنون سر از کشمیر درآورده‌اند. او همچنین از وجود افرادی که به زبان‌های رایج در افغانستان صحبت می‌کنند و نیز سیم‌کارت‌های افغانستانی در کشمیر خبر داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این در حالی است که وزارت دفاع آمریکا روز چهارشنبه گزارشی را به کنگره آمریکا ارائه کرد که حاکی از برجا ماندن بیش از هفت میلیارد دلار تجهیزات نظامی آمریکایی در افغانستان بود. این گزارش نشان داد که نظامیان آمریکایی حین خروج از افغانستان ده‌ها فروند هواپیمای نظامی، بیش از ۹۶ هزار خودروی نظامی و صدها هزار اسلحه و جنگ‌افزار سبک و سنگین را رها کرده‌اند. وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد در حال حاضر هیچ برنامه‌ای برای بازگشت به افغانستان و جمع‌آوری یا منهدم کردن این جنگ‌افزارها ندارد.

در همین حال، موسسه بین‌المللی امنیت و حقوق کانادا در اوایل آوریل از بازار پررونق خرید‌ و فروش سلاح‌های آمریکایی در مرزهای افغانستان و پاکستان خبر داد. این نهاد بین‌المللی مدعی شد سلاح و جنگ‌افزارهای آمریکایی با کامیون‌های حامل میوه و سبزی از افغانستان خارج می‌شوند و گروه‌های تروریستی و شبه‌نظامیان به‌راحتی آن‌ها را در مرزهای افغانستان و پاکستان خریداری می‌کنند. اخیرا حمله‌ گروه‌های شبه‌نظامی در مرز افغانستان و پاکستان علیه ارتش پاکستان افزایش یافته است. بیش از ۱۰ سرباز و افسر ارتش هند نیز درنتیجه درگیری با شبه‌نظامیان در جریان حمله‌های یک هفته اخیر کشته شدند.

 

بیشتر از جهان