بغداد: با ایران درباره تأمین مجدد گاز به توافق رسیدیم

کاهش تحویل گاز ایران به عراق باعث افت تولید برق این کشور شده است

وزارت برق عراق دی ماه گذشته گفته بود که کاهش تحویل گاز ایران به این کشور باعث افت تولید برق عراق شده است- شرکت ملی نفت ایران

عادل کریم، وزیر برق عراق، اعلام کرد که عراق و ایران روز پنجشنبه برای ازسرگیری ارسال گاز ایران به عراق و بازپرداخت بدهی‌های بغداد به تهران به توافق رسیدند.

به گزارش خبرگزاری دولتی عراق، این توافق در جریان سفر اخیر عادل کریم به تهران حاصل شده است.

روز سه‌شنبه، وزارت برق عراق با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که عادل کریم در راس هیئتی از وزرای انرژی عراق برای دیدار با وزیران نیرو و نفت ایران به تهران سفر کرده است.

در این بیانیه به جلسات متعدد دو طرف برای بررسی موضوع از سرگیری واردات گاز از ایران و پرداخت بدهی و لزوم رعایت مفاد قرارداد‌های امضاشده بین دو طرف، اشاره شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزیر برق عراق ماه گذشته گفته بود مبلغی که قرار است به طرف ایرانی بابت واردات گاز پرداخت شود در بانک تجارت عراق موجود و ذخیره شده است. به گفته عادل کریم در سال ۲۰۲۰ هیچ پولی از این مبلغ که حدود یک میلیارد و ۷۵۰ هزار دلار است، به طرف ایرانی پرداخت نشده است.

وزارت برق عراق دی ماه گذشته گفته بود که کاهش تحویل گاز ایران به این کشور باعث افت تولید برق عراق شده است. در آن زمان دلیل این کاهش، کسری گاز در ایران عنوان شد.

احمدی موسی، سخنگوی وزارت برق عراق، به بلومبرگ گفته بود که تا پیش از این ایران روزانه ۲۵ میلیون متر مکعب گاز به این کشور ارسال می‌کرد، اما اکنون به ۴ میلیون متر مکعب رسیده است.

عراق، سالانه به ۳۵ هزار مگاوات برق نیاز دارد و هر سال نیز یک هزار و ۵۰۰ مگاوات به آن افزوده می‌شود.

وزیر برق عراق دستیابی عراق به گاز را یک دستاورد دانست و گفت گاز به یک کالای حیاتی در جهان بدل شده است و دستیابی به آن یک دستاورد است. وی پیش‌بینی کرد که با این توافق تامین برق شهروندان عراقی در تابستان خوب باشد.

 عراق برای تامین برق خود به‌خصوص در تابستان که مصرف برق به‌دلیل گرما بالا است، دچار مشکل است.

بیشتر از اقتصاد