فاجعه در جزیره قشم ایران

شکنجه دل‌خراش نوجوان شانزده ساله اهل افغانستان

عکس از وب‌سایت تابناک 

دیروز خبری در فضای مجازی منتشر شد که حکایت از مرگ تلخ نوجوان شانزده ساله اهل افغانستان در جزیره قشم داشت. بنا به نوشته وب‌سایت «طلوع» و براساس روایت‌های تصویری موجود از این حادثه، مردی از اهالی روستای «سلخ» در جزیره قشم این نوجوان اهل افغانستان را دستگیر می‌کند و پس از انتقال او به محل سکونت خود اقدام به شکنجه شدید این نوجوان کرده است.  

برخی کاربران در فضای مجازی نوشتند که فرد شکنجه‌گر رئیس شورای روستای «سلخ» در قشم بوده است هرچند که به نوشته یک روزنامه‌نگار در توئیتر فرد شکنجه‌گر سمتی در شورای روستا نداشته است. فرد شکنجه‌گر از لحظات شکنجه کردن این نوجوان فیلم گرفته و آن را در فضای مجازی منتشر کرده است. 

بنا به روایت‌هایی که تاکنون از این ماجرای تلخ گزارش شده، این نوجوان افغان به دلیل «متلک‌» گفتن به همسر یکی از ساکنان روستا، توسط عده‌ای مورد شکنجه و ضرب و جرح شدید قرار می‌گیرد. در خبرها آمده بود که این نوجوان براثر شدت جراحات جان خود را از دست داده است. هرچند که ارشاد علیجانی، روزنامه‌نگار، در صفحه توئیتر خود و به نقل از زنی که مورد متلک‌پراکنی این نوجوان قرار گرفته، نوشت که پسر شانزده ساله اهل افغانستان زنده است. 

این روزنامه‌نگار صفحه توئیتر خود نوشت: « من با شوهر خانمی صحبت کردم که مدعی بود این نوجوان مزاحم همسر ایشان شده و روز بعد دیگران او را به جایی برده و کتک زده اند تا دیگر این کار را تکرار نکنند».

هم‌چنین این زن ساکن جزیره قشم گفته که این نوجوان اهل افغانستان زنده است و آنها او را به پاسگاه محلی در روستای «سلخ» در قشم تحویل داده اند.

هنوز مقامات پلیس در جزیره قشم هیچ واکنشی به این ماجرا نشان نداده‌اند. هرچند که به نوشته وب‌سایت «طلوع» وزارت امور خارجه افغانستان اعلام کرده است که شکنجه این شهروند اهل افغانستان را بررسی خواهد کرد. 

تبعیض، توهین، بدرفتاری و موانع بزرگ مهاجرین افغان برای داشتن حقوق ابتدایی شهروندی در ایران سالیان سال است که معضلات فراوانی را برای این مهاجرین به وجود آورده است. بسیاری از مهاجرین افغان در شهرهای ایران از جانب دیگر شهروندان به رسمیت شناخته نمی‌شوند و مشکلات فراوانی برای تحصیل و اشتغال دارند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خبرها از برخوردهای توهین‌آمیز و تبعیض آشکار در مواجهه با مهاجران اهل افغانستان بی‌شمار است. در برخی از شهرهای ایران هیچ ابایی از اعلام نفرت و یا برخورد خشن با ساکنان اهل افغانستان در این شهرها وجود ندارد. مدارس بسیاری در ایران با صراحت از نام‌نویسی کودکان اهل افغانستان امتناع می‌کنند و در برخی دیگر از شهرها این تبعیض در لایه‌های عیان‌تری نیز خودنمایی می‌کند. به عنوان مثال در بعضی از محله‌ها در شهرهای مرکزی ایران دیوارنویسی‌ها و یا حتی تابلوهایی وجود دارد که علنا علیه مهاجرین افغان ساکن این شهرها نفرت‌پراکنی می‌کنند. 

بر اساس آخرین آمارموجود جمعیت افغانستانی‌هایی که در ایران زندگی می‌کنند نزدیک به دو میلیون ۴۰۰هزار نفر است. از این تعداد یک میلیون و ۴۰۰هزار نفر مدارک رسمی اقامت دارند و بقیه هیچ مدرکی قانونی برای اقامت در ایران ندارند. برخی حتی آمار مهاجران افغان در ایران را تا سه میلیون نفر هم اعلام کردند. 

سال ۱۳۹۴ دولت ایران اعلام کرد که حضور مهاجران افغان فقط در ۱۴ استان ایران مجاز است. یک سال پیش از آن نیز مجلس ایران طرحی را بررسی کرد که برای «لو دادن» افغانستانی‌های بدون مجوز جایزه تعیین می‌کرد. در برخی استان‌ها مانند استان یزد و اصفهان کمپین‌هایی مردمی برای ممانعت از ورود مهاجران افغان به این استان‌ها تشکیل شد. 

گویی وضع قوانین تبعیض‌آمیز باعث شده است که شهروندان ایرانی برای اعمال چنین رفتارهای خشونت‌آمیزی توجیه پیدا کنند و برای پراکندن گرد نفرت و توهین غمی به دل راه ندهند.   

بیشتر از