نگرانی خبرنگاران افغان از ادامه وضعیت نابسامان خود در پاکستان

بیش از ۶۰ تن از خبرنگاران و کارکنان رسانه‌های افغانستان با آینده‌ای نامعلوم در پاکستان گرفتار مانده‌اند

بسیاری از خبرنگاران، پس از سلطه طالبان بر افغانستان، از این کشور خارج شدند- ایندپندنت فارسی

بیش از ۶۰ تن از خبرنگاران و کارکنان رسانه‌های افغانستان که پس از فروپاشی دولت پیشین، از ترس طالبان به پاکستان رفته‌اند، به پیگیری نشدن پرونده‌های مهاجرتی خود در آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد و بی‌توجهی سازمان‌های حامی خبرنگاران، انتقاد دارند.

شماری از این خبرنگاران روز سه‌شنبه، ۶ اردیبهشت، (۲۶ آوریل)، با برگزاری تجمعی در اسلام‌آباد، به ادامه بی‌توجهی سازمان‌ها و دولت‌هایی که وعده داده بودند از آنان حمایت کنند، اعتراض کردند.

فوزیه سعیدزاده، یکی از این خبرنگاران که به تازگی، پس از گذراندن چند ‌روز در زندان طالبان، از افغانستان به پاکستان رفته است، به ایندیپندنت فارسی گفت: «وضعیت زندگی خبرنگاران افغان در پاکستان به شدت نگران‌کننده است، چون همه آنان مشاغل خود را از دست داده‌اند و اکنون وضعیت کاملا نامعلومی دارند.»

به گفته سعیدزاده، شماری از خبرنگاران با حمایت سازمان‌های مدافع رسانه‌ها و خبرنگاران از افغانستان به پاکستان رفته‌اند، و شماری دیگر نیز پس از تهدیدها و آزارهای طالبان به آن کشور رفته‌اند تا به کشورهای دیگری مهاجرت کنند. 

سعیدزاده افزود: «خبرنگاران برای فرار از زندان، شکنجه، و تهدید طالبان به پاکستان آمدند، اما اینجا وضعیت روشنی ندارند. بسیاری از خبرنگاران حتی پول خرید سه وعده غذای روزانه ندارند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فوزیه سعیدزاده که در افغانستان با رسانه‌های محلی کار می‌کرد، اکنون در اسلام‌آباد است و مانند بقیه خبرنگاران پناهجوی افغان، می‌کوشد به کشور مهاجرپذیر دیگری برود. او می‌گوید، آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد نیز توجهی به پرونده‌های خبرنگاران افغان نمی‌کند.

به گفته سعیدزاده، سازمان‌های مدافع خبرنگاران که شماری از خبرنگاران افغان را از افغانستان به پاکستان فراخوانده‌اند تا آنان را به کشورهای سوم انتقال دهند، از مدتی پیش به این سو به تماس‌های آنان پاسخ نمی‌دهند.

خبرنگاران افغان در پاکستان در حالی از ادامه وضعیت و آینده نامعلوم خود در آن کشور ابراز نگرانی می‌کنند که از یک هفته پیش، ده‎‌ها پناهجوی دیگر افغان در اسلام‌آباد نیز دست به اعتراض زده‌اند و با انتقاد از تعلل آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد در بررسی پرونده‌های مهاجرتی آنان، معتقدند که این تعلل و کم‌توجهی سبب طولانی شدن دوره انتظار آنان برای رفتن به کشورهای سوم شده است. این پناهجویان که بیشترشان کارمندان دولت سابق، نهادهای نظامی، و برخی سازمان‌های خصوصی‌اند، از ترس هدف قرار گرفته شدن از سوی طالبان، کشور خود را ترک کرده‌اند.

وقوع جنگ در اوکراین باعث شد تا  توجه بسیاری از کشورهای اروپایی از پناهجویان افغان که از تهدید طالبان گریخته‌اند، دور شود. این وضعیت، بسیاری از پناهجویان افغان را در کشورهایی مانند ایران، پاکستان، و ترکیه با خطر بازگشت اجباری به افغانستان مواجه کرده است.