گوترش در مسکو: «نگرانم جنایت جنگی صورت گرفته باشد»

دبیرکل سازمان ملل در حالی به روسیه رفت که نشست نظامی کشورهای حامی اوکراین در آلمان برگزار می‌شود

گوترش بارها خواستار پایان حمله روسیه به اوکراین شده است و پیش‌تر نیز نماینده‌ای به روسیه فرستاده بود‌ـ Maxim SHIPENKOV/AFP

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، روز سه‌شنبه در سفر به مسکو، خواستار تحقیق‌ مستقل درباره جنایت‌های جنگی احتمالی شد. او که در نشستی خبری همراه سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، صحبت می‌کرد گفت: «من در مورد گزارش‌های مکرر نقض قوانین بین‌المللی بشردوستانه و حقوق بشر و ارتکاب احتمالی جنایت جنگی نگرانم.»

گوترش بارها خواستار پایان حمله روسیه به اوکراین شده است و پیش‌تر نیز نماینده‌ای به روسیه فرستاده بود. او حالا به پایتخت روسیه سفر کرده است تا شخصا با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، دیدار کند. گوترش پیش از مسکو به آنکارا، پایتخت ترکیه،‌ رفت؛ کشوری که دولتش خواستار آتش‌بس و میزبان مذاکرات بین روسیه و اوکراین بوده است.

اولین دیدار رسمی گوترش در روز سه‌شنبه با لاوروف بود. دبیرکل سازمان ملل ضمن تاکید بر لزوم یافتن راه رسیدن به آتش‌بس، گفت در پی «مذاکرات بسیار صریح» خود با لاوروف به این نتیجه رسید که «به‌روشنی دو موضع متفاوت درباره رویدادهای کنونی در اوکراین» وجود دارد. گوترش پس از سفر روسیه، به اوکراین خواهد رفت تا با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری این کشور، دیدار کند. زلنسکی از گوترش به‌‌دلیل دیدار از روسیه در حالی که این کشور مشغول بمباران شهرهای اوکراین است، انتقاد کرد.

از سوی دیگر، وزرای دفاع حدود ۴۰ کشور در حمایت از اوکراین، در پایگاه نظامی ارتش آمریکا در رامشتاین آلمان تشکیل جلسه دادند. لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، در این نشست حمله «ناعادلانه» روسیه به اوکراین را محکوم کرد و بر لزوم هماهنگی برای کمک به این کشور در دفاع از دموکراسی تاکید کرد. او گفت آمریکا و متحدانش هرچه در توان دارند برای کمک به کی‌یف انجام می‌دهند. نشست روز سه‌شنبه محدود به کشورهای عضو ناتو نبود و فراگیر‌تر بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آستین گفت: «حمله روسیه غیر قابل دفاع است و جنایت‌های روسیه نیز همین‌طور. ما امروز همگی از موضع شفافیت اخلاقی آغاز می‌کنیم. روسیه درگیر جنگی است که خود انتخاب کرده و هدفش آمال یک مرد است. اوکراین درگیر جنگی ضروری برای دفاع از دموکراسی خود، حق حاکمیت خود و شهروندان خود است.»

اولسکی رزنیکوف، وزیر دفاع اوکراین، نیز در نشست «گروه مشاوره دفاع از اوکراین» حضور داشت و سخنان افتتاحیه جلسه را ایراد کرد.

آستین در نشست خبری از کشورهای حاضر در نشست که به اوکراین کمک نظامی کرده‌اند تشکر کرد و تاکید کرد که «زمانی برای هدر دادن نداریم.» او یادآوری کرد که آلمان همین امروز اعلام کرد که ۵۰ نفربر زرهی ضدهوایی به اوکراین می‌فرستد. آلمان قرار است تانک‌های چیتا به اوکراین بفرستد که می‌تواند نقطه عطفی در جنگ باشد. دولت بریتانیا نیز گفت تسلیحات ضدهوایی بیشتری به اوکراین می‌دهد. لهستان نیز وعده ارسال تانک به اوکراین داده است.

آستین تاکید کرد که پوتین «باید تصمیم بگیرد به این تخاصم خاتمه دهد». وزیر دفاع آمریکا پیش از نشست رامشتاین، به‌همراه آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، روز یکشنبه به اوکراین سفر کردند و با زلنسکی و سایر مقام‌های این کشور دیدار کردند. بلینکن در پی این دیدار، به واشنگتن بازگشت و انتظار می‌رود روز سه‌شنبه در کمیته روابط خارجی مجلس سنا شهادت دهد.

ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، در این زمینه گفت فاز بعدی جنگ تلاش روسیه برای تصاحب بخش‌های جنوبی و جنوب شرقی خاک اوکراین خواهد بود. او که پشت درهای بسته با خبرنگاران صحبت می‌کرد، گفت: «زمان به نفع اوکراین نیست. نتیجه جنگ همین‌جا و امروز و متکی به افراد حاضر در این اتاق است.» او تاکید کرد که اگر اشغال اوکراین برای روسیه «بی‌هزینه» باشد «چیزی از به‌‌اصطلاح نظم بین‌المللی باقی نخواهد ماند».

در عرصه دیپلماتیک نیز کشمکش‌ها ادامه دارد. سوئد اعلام کرد که تصمیم روسیه برای اخراج سه دیپلمات سوئدی از مسکو و سنت‌ پترزبورگ تنها به انزوای دیپلماتیک بیشتر این کشور می‌انجامد.

در پی هشدار اخیر لاوروف در مورد وقوع «جنگ جهانی سوم»، هشدارهای روسیه نیز ادامه دارد. ارتش روسیه روز سه‌شنبه هشدار داد که می‌تواند به «مراکز تصمیم‌گیری» اوکراینی‌ها در کی‌یف حمله کند و حضور احتمالی مستشاران غربی نیز تغییری در این زمینه ایجاد نمی‌کند. وزارت دفاع روسیه روز سه‌شنبه بریتانیا را متهم کرد که اوکراینی‌ها را تشویق کرده است با تسلیحات غربی به خاک روسیه حمله کنند. این وزارتخانه گفت اگر اوکراین چنین کاری کند، روسیه نیز به ساختمان‌های دولتی در کی‌یف حمله خواهد کرد. این در پی آن است که جیمز هیپی، معاون پارلمانی وزیر دفاع در امور نیروهای مسلح، گفته بود که اگر از سلاح‌هایی که بریتانیا به اوکراین می‌دهد در خاک روسیه استفاده شوند این «لزوما مشکلی نخواهد بود».

ژنرال میلی از لاوروف به‌‌دلیل تهدیدهای هسته‌ای انتقاد کرد. او در گفت‌وگویی زنده به سی‌ان‌ان گفت: «هر وقت رهبر ارشد یک دولت تهدید هسته‌ای می‌کند همه آن‌ را جدی می‌گیرند.»

لاوروف در گفت‌وگوی تلویزیونی شب دوشنبه گفته بود که ناتو «عملا درگیر جنگ با روسیه از طریق نیروی نیابتی است و آن نیروی نیابتی را تسلیح می‌کند». او در ضمن گفته بود خطر جنگ جهانی سوم و تخاصم هسته‌ای را «نباید دست کم گرفت».

در وین، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گفت بازرسان این نهاد هنگام بازدید از نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل در روز سه‌شنبه، متوجه سطوح رادیواکتیویته «غیرمعمولی» شده‌‌اند.

سه‌شنبه ۲۶ آوریل، برابر با سی‌وششمین سالگرد آتشی است که به نابودی یکی از راکتورهای چرنوبیل و روی دادن یکی از بدترین سوانح هسته‌ای تاریخ منجر شد. ناظران بیم آن‌ را دارند که جنگ روسیه به وقوع سوانح هسته‌ای در یکی از راکتورهای متعدد اوکراین بینجامد.

بیشتر از جهان