کمیته حقیقت‌یاب مجلس عراق: حمله ایران «نقض قانون بین‌المللی» است

رئیس مجلس عراق چهارشنبه به تهران می‌رود

ساختمانی که هدف حمله موشکی قرار گرفته بود مسکونی و متعلق به باز کریم برزنجی، چهره نام‌آشنای عرصه گاز و نفت در عراق بود‌ـ IRAQI PRIME MINISTER MEDIA OFFICE / AFP

محمد حلبوسی، رئیس مجلس عراق، روز چهارشنبه در راس هیئتی عراقی به ایران می‌رود. این خبر را وب‌سایت «میدل ایست آی» روز سه‌شنبه به نقل از منابع آگاه گزارش داد و گفت حلبوسی قرار است با مقام‌های ارشد ایران دیدار کند.

سفر حلبوسی در حالی است که کمیته حقیقت‌یاب پارلمان عراق روز دوشنبه گزارش نهایی‌اش راجع به حمله موشکی سپاه پاسداران به اربیل را منتشر کرد. این گزارش تاکید کرد که هیچ مدرکی درباره ادعای ایران راجع به حمله به مراکز جاسوسی اسرائیل در اربیل به دست نیامده و از این رو، حمله ایران نقض قوانین بین‌المللی بوده است. گزارش کمیته حقیقت‌یاب عراق در ضمن به صاحب خانه مسکونی که با راکت‌های سپاه ویران شده بود اجازه شکایت از ایران را می‌دهد.

این اولین واکنش رسمی نهادهای دولت عراق به حمله سپاه پاسداران است. گزارش پارلمانی حمله سپاه را «نقض قوانین بین‌المللی» خواند و از دولت عراق خواست اقدام‌های لازم را برای «حفظ کرامت و اقتدار کشور» انجام دهد و از راه دیپلماتیک، جلوی تکرار چنین اقدام‌هایی را بگیرد.

این گزارش و سفر مهم حلبوسی در حالی است که عراق در بن‌بستی سیاسی قرار گرفته که بخش عمده آن مربوط به ایران است. احزاب طرفدار حکومت ایران در انتخابات سال گذشته عراق شکستی سنگین خوردند اما توانستند همراه سایر نیروها به یک‌سوم نماینده در مجلس برسند و از این طریق جلو پیشروی کار و انتخاب رئیس‌جمهوری و نخست‌وزیر را بگیرند. ائتلاف موسوم به «دولت اکثریت ملی» با حضور جریانِ مقتدی صدر، روحانی شیعه و برنده اصلی انتخابات، حزب دموکرات کردستان عراق و حزبِ حلبوسی شکل گرفته است و در مجلس اکثریت دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کمیته حقیقت‌یاب شامل اعضای هر دو قطب سیاسی در عراق است که عبارت‌اند از حاکم الزاملی و شاخوان عبدالله، نایب‌ رئیس اول و دوم مجلس، که به‌ترتیب از جریان صدر و حزب دموکرات کردستان‌اند؛ نایف الشمری، نایب رئیس فراکسیون «سیاده» که تحت رهبری حلبوسی است؛ عطوان العطوانی، رئیس فراکسیون «دولت قانون» به ریاست نوری مالکی، نخست‌وزیر سابق عراق که از چهره‌های نزدیک به تهران محسوب می‌شود؛ عباس الزاملی، رئیس فراکسیون «فتح» که اصلی‌ترین جریان مدافع جمهوری اسلامی در عراق است؛ هریم کمال آقا، رئیس فراکسیون «اتحادیه میهنی کردستان» که با نیروهای طرفدار جمهوری اسلامی ائتلاف کرده است.

حمله موشکی جمهوری اسلامی ماه گذشته صورت گرفت و سپاه پاسداران مدعی شد یک «مرکز راهبردی» اسرائیلی‌ها را هدف گرفته است. خبرنگاران و مقام‌های اقلیم کردستان عراق به‌سرعت نشان دادند ساختمانی که هدف قرار گرفته بود مسکونی و متعلق به باز کریم برزنجی، چهره نام‌آشنای عرصه گاز و نفت، در عراق بود. کسی در جریان این حمله آسیب ندید. برزنجی گفت ناخشنودی سپاه از خط لوله‌ای که گاز اقلیم کردستان را به ترکیه می‌فرستد دلیل این حمله بوده است.

مقام‌های اقلیم کردستان عراق گفتند هیچ کشور خارجی در خاک این اقلیم کار اطلاعاتی نمی‌کند و مهم‌تر از آن اینکه ایران هیچ هشداری در این مورد نداده بود. فواد حسین، وزیر خارجه عراق (که او نیز از حزب حاکم در اربیل، حزب دموکرات کردستان عراق، است)، پیش از این اظهارنظر مشابهی کرده بود.

کمیته حقیقت‌یاب در ضمن از کشورهای همسایه عراق خواست اگر اطلاعاتی راجع به فعالیت گروه‌های سیاسی یا مخالف در خاک این کشور دارند موضوع را به طرف عراقی اطلاع دهند و با بغداد در این زمینه هماهنگی کنند.

حمله اخیر ترکیه به خاک عراق برای مقابله با نیروهای «حزب کارگران کردستان» (پ‌ک‌ک) نیز مورد توجه مجلس عراق قرار گرفته است. مقام‌های بغداد و اربیل این حمله را محکوم کردند، اگرچه آنکارا مدعی است که با آن‌ها هماهنگ کرده بود.

برخی گزارش‌ها مدعی شدند که حمله‌های پهپادی ترکیه به خاک عراق یکی از گروه‌های شبه‌نظامی‌ مورد حمایت ایران را که بخشی از حشد شعبی بود نیز هدف گرفته‌اند. به گزارش العین، این حمله صبح سه‌شنبه، یک روز پس از حمله‌ای راکتی به یکی از پایگاه‌های ترکیه در شمال عراق، در نزدیکی بعشیقه صورت گرفته است. ترکیه چند پایگاه غیررسمی در خاک اقلیم کردستان دارد از جمله پایگاه موسوم به «زلیخان» در نزدیکی بعشیقه که نزدیک به موصل است. نیروهای حشد شعبی استان نینوا، که برخی از آن‌ها کُردند، سابقه درگیری با پایگاه ترکیه را دارند. اما اگر حمله ترکیه تایید شود، این اولین موردی خواهد بود که این کشور در خاک عراق به گروه‌های طرفدار حکومت ایران حمله مستقیم کرده است. طبق گزارش‌ها این حمله تلفاتی نیز داشته است.

اقدام جمهوری اسلامی به حمله به اربیل و نقض حق حاکمیت عراق و همچنین بن‌بست سیاسی در عراق احتمالا دو موضوع عمده خواهند بود که در سفر حلبوسی مطرح می‌شوند. این سفر قرار بود ۵ فروردین و در پاسخ به دعوت محمد قالیباف، رئیس مجلس ایران، صورت بگیرد، اما به تاخیر افتاد. این چهره مهم سنی‌های عراق حالا در حالی به تهران می‌رود که صدر و مسعود بارزانی، یکی از سه رهبر مهم ائتلاف مخالف با دخالت ایران در عراق، که می‌کوشند «دولت اکثریت ملی» را بدون حضور نیروهای نزدیک به جمهوری اسلامی تشکیل دهند، او را همراهی می‌کنند.