علی یونسی و امیرحسین مرادی به ۱۶ سال زندان محکوم شدند

این دو دانشجوی نخبه از فروردین‌ ۱۳۹۹ تاکنون، در بند امنیتی زندان اوین محبوس‌اند

-عکس از وب‌سایت حقوق بشر در ایران

شعبه ۲۹ دادگاه انقلاب تهران علی یونسی و امیرحسین مرادی، دو دانشجوی نخبه دانشگاه صنعتی شریف، را به اتهام «فساد فی‌الارض» و «اجتماع، تبانی و تبلیغ علیه نظام» به ۱۶ سال زندان محکوم کرد.

این دو برنده مدال طلا و نقره المپیاد نجوم از فروردین‌ ۱۳۹۹ تاکنون در بند امنیتی زندان اوین محبوس‌اند و مسئولان زندان اجازه ملاقات با وکیل را هم به آنان نداده‌اند.

خبرگزاری حکومتی تسنیم روز دوشنبه، پنجم اردیبهشت، از صدور حکم دادگاه بدوی علی یونسی و امیرحسین مرادی خبر داد و مدعی شد آنان فروردین ۱۳۹۸ «حین عملیات تروریستی» دستگیر شدند و با «گروهک منافقین» در ارتبا‌ط‌‌ند.

آخرین جلسه رسیدگی به اتهام‌های علی یونسی و امیرحسین مرادی، روز یکشنبه، ۲۸ فروردین‌، برگزار شد.

فروردین ۱۴۰۰، غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی وقت قوه قضاییه ادعای ارتباط این دو دانشجو با سازمان مجاهدین خلق را مطرح کرد؛ اما خانواده آنان این اتهام‌ها را تکذیب کردند.

علی یونسی برنده مدال طلای دوازدهمین المپیاد جهانی نجوم است و امیرحسین مرادی نیز صاحب مدال نقره المپیاد نجوم کشوری است.

علی یونسی در ملاقات‌ با خانواده‌اش گفته بود که بازجوها از او خواسته‌اند در یک مصاحبه تلویزیونی شرکت کند تا اجازه یابد از بند امنیتی زندان اوین خارج شود.

علی یونسی و امیرحسین مرادی در دو سال گذشته، به طور مداوم تحت فشارهای امنیتی و شکنجه‌های جسمی و روانی بودند. یکی از هم‌بندی‌های علی یونسی درباره وضعیت او گفته بود: «زمانی که علی یونسی را در بند ۲۰۹ زندان اوین دیدم، چشمش بر اثر ضرب‌وجرح کبود شده و عفونت کرده بود و تنها درمان برای او قرص‌های آنتی‌بیوتیکی بود که بهداری زندان اوین به او می‌داد.»

پیش‌تر، انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف هم در نامه‌ای خطاب به ابراهیم رئیسی، هشدار داده بود که علی یونسی و امیرحسین مرادی زیر فشار و شکنجه اعتراف کرده‌اند و از حقوق انسانی خود در زندان محروم بوده‌اند. سازمان عفو بین‌الملل نیز بارها با انتشار بیانیه‌هایی، از مقام‌های جمهوری اسلامی ایران خواست به آزار این دو جوان نخبه پایان دهد و آنان را «بدون قیدوشرط و فورا آزاد کند».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

برخی کاربران نزدیک به حکومت ایران در رسانه‌های اجتماعی مدعی شدند که حکم امیرحسین مرادی و علی یونسی با تصویب شورای امنیت ملی و موافقت علی خامنه‌ای صادر شده است و آنان مشمول «رافت اسلامی» شده‌اند.

سازمان عفو بین‌الملل پاییز ۱۴۰۰ در بیانیه‌ای، هشدار داد که علی یونسی و امیرحسین مرادی در خطر اعدام‌اند. در آن بیانیه آمده بود که این دو جوان در زندان ضرب‌وشتم شده‌ و ۶۰ روز در سلول انفرادی بوده‌اند تا از آنان اعتراف‌ اجباری گرفته شود.