رشد هفت برابری قیمت مسکن در چهار سال

اجاره‌بها نیز در مدت یک سال، بیش از ۵۰ درصد افزایش یافت

تسنیم

متوسط قیمت مسکن در تهران در فاصله چهار سال، هفت برابر شد. بر اساس آمارهای بانک مرکزی، متوسط قیمت هر مترمربع خانه در تهران در سال ۱۳۹۶ حدود پنج میلیون و ۷۶۰ هزار تومان بود که در اسفند ۱۴۰۰ و در مدت چهار سال، هفت برابر شد و از مرز ۳۵ میلیون تومان گذشت.

بازار مسکن در ایران هم‌زمان با نوسان‌های بازار ارز و نرخ تورم ملتهب می‌شود. در سال‌های اخیر، نیز قیمت خانه همگام با افزایش تورم و نرخ ارز همواره افزایشی بود و مرور قیمت‌های سال‌های گذشته هم این موضوع را اثبات می‌کند.

سال ۱۳۹۶ در ایران در حالی به پایان رسید که متوسط قیمت هر مترمربع خانه نزدیک به شش میلیون تومان بود. قیمت‌ها اوایل سال ۱۳۹۷ با سال قبل‌تر از آن تفاوت چندانی نداشتند اما در پایان همین سال، متوسط قیمت هر مترمربع خانه به ۹ میلیون و ۹۷۰ هزار تومان رسید. رشد صعودی قیمت‌ها در سال ۱۳۹۸ نیز ادامه یافت؛ تا آنجا که در پایان این سال، متوسط قیمت هر مترمربع مسکن بالغ‌ بر ۱۴ میلیون تومان بود. در سال ۱۳۹۹، قیمت‌ها بار دیگر  دو برابر شد و این روند افزایشی در سال ۱۴۰۰ نیز ادامه داشت.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، در ابتدای سال ۱۴۰۰، متوسط قیمت هر مترمربع خانه در تهران بیش از ۲۹ میلیون تومان بود، اما باگذشت ۱۱ ماه، این نرخ افزایش یافت و از ۳۵ میلیون تومان فراتر رفت.

این نرخ‌ها متوسط قیمت مسکن در تهران‌اند؛ وگرنه بر اساس گزارش بانک مرکزی، قیمت یک مترمربع خانه در منطقه ۱ تهران بیش از ۷۷ میلیون تومان است و در دیگر مناطق شمالی، شمال‌غرب و شمال‌شرق تهران خانه‌ها با قیمت‌هایی بیش از ۳۵ میلیون تومان معامله می‌شوند.

به‌موازات رشد هفت برابری قیمت مسکن در چهار سال گذشته، اجاره‌بها نیز روندی فزاینده‌ طی کرد. در سال‌های گذشته، بسیاری از ساکنان مناطق شرقی، غربی، جنوبی و مرکزی تهران به دلیل ناتوانی در پرداخت اجاره‌خانه به حاشیه‌ شهر کوچ کردند. در تابستان ۱۴۰۰، هم‌زمان با رشد سرسام‌آور نرخ اجاره، هم گزارش‌هایی منتشر شد مبنی بر اینکه برخی خانواده‌ها واحدهای آپارتمانی را اشتراکی اجاره می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در سال ۱۴۰۰، نرخ اجاره نسبت به سال قبل از آن بیش از ۵۰ درصد بیشتر شد؛ در حالی‌ که ستاد ملی کرونا در مصوبه‌ای اعلام کرده بود که میزان مجاز افزایش کرایه‌‌خانه ۲۵ درصد است.

پیش‌تر وزارت مسکن و شهرسازی هم در گزارشی اعلام کرد که بیش از ۶۴ درصد درآمد خانوارهای شهری برای پرداخت اجاره مسکن هزینه می‌شود. آمارهای دولتی حاکی از آن است که بیش از شش میلیون و ۵۰۰ هزار خانوار در ایران مسکن شخصی ندارند و در خانه‌های اجاره‌ای زندگی می‌کنند.

دولت سیزدهم مدعی است که در طرحی با نام «نهضت ملی مسکن»، در عرض چهار سال، چهار میلیون خانه می‌سازد اما ناظران تاکید کرده‌اند این وعده با توجه با توجه به وضعیت اقتصادی ایران محقق نخواهد شد و پیامدهای تورمی به دنبال دارد.

بیشتر از اقتصاد