رئیسی: حاکمان افغانستان جلو گرگ‌هایی که حمله می‌کنند را بگیرند

در دورانی که ایران از تصرف کابل به دست طالبان حمایت می‌کرد، ناظران سیاسی نسبت به عواقب این کار هشدار داده بودند

طی هفته‌های اخیر چندین حمله تروریستی به مساجد و مدارس افغانستان انجام شده است- عکس از وبسایت ریاست جمهوری

در حالی که حکومت طالبان از زمان به دست گرفتن قدرت در افغانستان، از حمایت جمهوری اسلامی برخوردار بوده است، اما به نظر می‌رسد وقوع چندین انفجار در میان شیعیان این کشور باعث اختلاف بین آن‌ها و حکومت ایران شده است. در همین راستا، ابراهیم رئیسی گفت: «حفاظت از جان همه مردم افغانستان از جمله شیعیان این کشور را وظیفه حاکمان فعلی این کشور است و از آن‌ها می‌خواهیم که از جان مردم مسلمان این کشور که با زبان روزه در مساجد به شهادت می‌رسند، دفاع کرده و جلو گرگ‌هایی را که ناجوانمردانه به جان و امنیت آن‌ها حمله می‌کنند را بگیرند.»

به گزارش فارس، او ضمن تکرار ادعاهای پیشین جمهوری اسلامی مبنی بر اینکه داعش دست‌پرورده اسرائیل و امریکا است، افزود: «جمهوری اسلامی ایران آمادگی همکاری و به‌کارگیری همه امکانات خود برای مقابله با تهدید تروریسم تکفیری و جلوگیری از تکرار این فجایع را دارد».

طی هفته‌های اخیر چندین حمله تروریستی به مساجد و مدارس افغانستان انجام شد که در آخرین مورد داعش مسئولیت حمله به مسجد شیعیان را بر عهده گرفت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روز پنجشنبه اول اردیبهشت، دو حمله هم‌زمان در شهرهای مزارشریف و قندوز در شمال افغانستان به وقوع پیوست. انفجار نخست، در داخل یک مسجد متعلق به هزاره‌ها و شیعیان در مرکز شهر مزارشریف رخ داد و انفجار دوم، خودرو اعضای طالبان را که کارمندان فرودگاه قندوز بودند، هدف گرفت.

پیش از آن نیز حملاتی در قندوز، کابل و ننگرهار انجام شد که هنوز هیچ گروهی مسئولیت آن‌ها را به عهده نگرفته است.

در دورانی که طالبان به‌سمت کابل در حرکت بود و خطر سقوط دولت افغانستان مشهود بود، بسیاری از کارشناسان سیاسی داخل ایران خواستار حمایت تهران از نیروهای مقابل طالبان بودند، با این حال جمهوری اسلامی آشکارا از طالبان حمایت کرد. اقدامی که بنا به ‌پیش‌بینی ناظران در بلندمدت به ضرر تهران تمام می‌شد.

حالا پس از گذشت اندک زمانی از به قدرت رسیدن طالبان، به نظر می‌رسد که مقام‌های جمهوری اسلامی نگران عملکرد طالبان در افغانستان‌اند.