سپاه کشتی سوخت‌رسان ۲۰۰ هزار لیتری را توقیف کرد

به گفته سپاه، این کشتی مشغول عملیات قاچاق بود که در شمال خلیج فارس توقیف شد

عکس از خبرگزاری فارس

مقامات سپاه پاسداران خبر از توقیف یک کشتی سوخت‌رسان با دویست هزار لیتر دادند.

سرهنگ غلامحسین حسینی، مدیر روابط عمومی منطقه دوم نیروی دریایی سپاه، روز یکشنبه به خبرگزاری فارس در بوشهر گفت که نیروهای سپاه «یک فروند شناور خارجی حامل دویست هزار لیتر سوخت قاچاق را در شمال خلیج فارس توقیف کردند.»

این خبرگزاری نزدیک به سپاه جزئیات بیشتری راجع به این کشتی و از جمله این‌که متعلق به چه کشوری است بیان نکرد.

به گفته این مقام نظامی، هشت خدمه این شناور دستگیر شده‌اند و برای تکمیل روند تحقیقات و سیر مراحل قانونی به اسکله بوشهر برده شدند و به مقامات قضایی تحویل داده شدند. پنج لنج که قصد سوخت‌رسانی به شناور داشتند نیز مورد بازرسی قرار گرفتند و مدارک‌شان ضبط شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سرهنگ حسینی گفت مبارزه قاچاق و به خصوص قاچاق سوخت «از اولویت‌های مهم نیروی دریایی سپاه» است که برای حمایت از تولید ملی اقتصاد ایران صورت می‌گیرد. او گفت نیروهای عملیاتی سپاه در تمام سواحل دریایی ایران «با قاچاق سازمان‌یافته بویژه قاچاق سوخت برخورد جدی و قاطع می‌نماید» و آب‌های خلیج فارس و پیرامون آن «به هیچ وجه جای امنی برای فعالیت سودجویان و قاچاقچیان نخواهد بود.»

ایران به دلیل یارانه سنگین دولتی همچنان یکی از ارزان‌ترین قیمت‌های بنزین و سوخت در جهان را دارد. کاهش ارزش ریال باعث ارزان‌تر شدن بنزین هم شده است.

با این حساب انگیزه بالایی برای قاچاقچی‌ها وجود دارد که می‌توانند بنزین را به چندین برابر قیمت بفروشند. شبکه‌های گسترده قاچاق، سوخت ایرانی را از طریق زمینی به کشورهایی همچون افغانستان و پاکستان و عراق و ترکیه می‌فرستند و از طریق دریایی به کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس.

سپاه پاسداران در چند هفته گذشته چندین کشتی را در خلیج فارس با ادعای مبارزه با قاچاق توقیف کرده است.