طالبان خودروی مرزبانان ایرانی را تصاحب کردند

در پی تعطیلی موقت پایانه مرزی دوغارون-اسلام‌قلعه، مقام‌های ایرانی می‌گویند «مشکل خاصی» وجود ندارد

درگیری بین نیروهای مرزی ایران و طالبان در روز شنبه باعث بسته شدن موقت یکی از پایانه‌های مرزی ایران و افغانستان شد. پایانه‌ای که دوغارون در استان خراسان رضوی را به اسلام‌قلعه در ولایت هرات وصل می‌کند.

به گزارش خبرگزاری شفقنا از افغانستان به‌نقل از منابع محلی در هرات، طالبان در پی تنش با نیروهای مرزی ایران یک خودروی نظامی ایرانی را تصاحب کردند. طبق گزارش‌‌ها، تنش به‌دلیل خواست طالبان برای جاده‌سازی در مرز اسلام‌قلعه ولایت هرات بوده است.

طبق روایت‌ رسانه‌ها، پنج سرباز مرزبان ایرانی با یک خودرو برای جلوگیری از ساخت این جاده آمدند و با واکنش تند طالبان مواجه شدند. معلوم نیست نیروهای ایرانی موفق به پس گرفتن خودرو شدند یا خیر، اما مرز اسلام‌قلعه-دوغارون فعلا بسته شده است. فیلمی که در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد نیز اقدام طالبان به تصاحب وسیله نظامی ایرانی را نشان داد در حالی که شش مرزبان ایرانی به نظر نظاره‌گر بودند. به گزارش تلویزیون طلوع از کابل، یک مقام محلی طالبان تصاحب این خودرو را تایید کرد و گفت به‌علت ورود آن به خاک افغانستان بوده است.

برخی کاربران رسانه‌های اجتماعی در افغانستان مدعی شدند که دلیل اصلی این تنش‌ها تلاش ایران برای ساخت یک جاده و دو ایستگاه دیده‌بانی بوده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در هفته‌های اخیر، چند تنش مرزی دیگر نیز بین طالبان و مرزبانان ایرانی پیش آمده است و به درگیری مسلحانه هم نزدیک شد. یک مقام وزارت خارجه ایران چند ماه پیش گفته بود عدم برخورد حرفه‌ای نیروهای مرزبانی طالبان دلیل این درگیری‌ها است.

مقام‌های ایران اما به‌سرعت خبر از آرام شدن اوضاع دادند. به گزارش خبرگزاری تسنیم، سرهنگ محمد چراغ، فرمانده هنگ مرزی تایباد، گفت: «امروز، در پی اختلاف به وجودآمده در مرز مشترک جمهوری اسلامی ایران و افغانستان در حوزه هنگ مرزی تایباد، نیروهای مرزی وابسته به طالبان به‌دلیل عدم اشراف به قوانین و مقررات مرزی با ابهاماتی روبه‌رو شده بودند که با مذاکرات انجام‌شده بین مرزبانان طرفین مقرر شد به منظور شفاف‌سازی و حل ابهام پیش‌آمده، کارشناسان طرفین در حوزه مرز موضوع را بررسی کنند.»

این مرزبان گفت مرزبانان ایران «اشراف و تسلط اطلاعاتی و عملیاتی» و آمادگی کامل برای تامین امنیت مرزها را دارند و «در حال حاضر مشکل خاصی در این رابطه وجود ندارد.» او افزود:‌ «آرامش در مرزهای مشترک ایران و افغانستان با نگاه صلح و دوستی برقرار است.»

از سوی دیگر، سه سرباز پاکستانی در حمله‌ای که در مرز این کشور با افغانستان رخ داد، کشته شدند. روابط عمومی ارتش پاکستان روز شنبه گفت «تروریست‌ها» از خاک افغانستان به خاک پاکستان در ناحیه دواگر در منطقه وزیرستان شمالی پاکستان آتش گشوده‌اند. ارتش پاکستان گفت نیروهای این کشور به تروریست‌ها پاسخ داده‌اند و «تلفاتی سنگین» به آن‌ها وارد کرده‌اند و با این حال سه سرباز پاکستانی نیز به «شهادت» رسیده‌اند. این سه سرباز ۲۴، ۳۰ و ۳۸ ساله بودند.

ارتش پاکستان تاکید کرد: «پاکستان استفاده از خاک افغانستان توسط تروریست‌ها برای فعالیت علیه پاکستان را به شدت محکوم می‌کند و انتظار دارد دولت افغانستان در آینده اجازه چنین فعالیت‌هایی را ندهد.»

کارشناسان در پاکستان به وضعیت نگران‌کننده مرز این کشور با افغانستان در پی قدرت رسیدن به طالبان پاسخ می‌دهند. عمران خان، نخست‌وزیر سابق پاکستان، متهم به حمایت از طالبان بود و حالا که او کنار رفت انتظار می‌رود نخست‌وزیر جدید، شهباز شریف، شاید سیاست‌های متفاوتی دنبال کند.

از سوی دیگر، طالبان مسئولیت فعالیت نیروهای تروریستی در خاک خود را نمی‌پذیرد و آن‌ها را وابسته به گروه‌هایی همچون داعش می‌داند. برخی کارشناسان می‌گویند این تلاش طالبان برای جلب همکاری جامعه بین‌المللی و به رسمیت شناخته شدن است. با گذشت بیش از هشت ماه از بازگشت طالبان به قدرت، هنوز هیچ کشوری حکومت طالبان را به رسمیت نشناخته است گرچه کشورهایی همچون پاکستان و ایران روابط گسترده‌ای با این حکومت دارند.