شیرین عبادی: جمهوری اسلامی می‌خواهد گسترش فقر در ایران را ناشی از تحریم‌ها جلوه دهد

علی‌رغم ادعای مقام‌های جمهوری اسلامی، جاوید رحمان هنوز نتوانسته است به تهران سفر کند

اعتراض شیرین عبادی به جلوگیری جمهوری اسلامی از ورود «جاوید رحمان» برای سفر به ایران است- عکس از twitter @CSHRIran

در حالی که آلنا دوهان، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور مربوط به تحریم‌های قهری و یکجانبه، از موافقت ایران برای سفر خود به تهران خبر داده است، شیرین عبادی، رئیس کانون مدافعان حقوق بشر ایران، با اشاره به وضعیت وخیم حقوق بشر در این کشور، در نامه‌ای خطاب به او نوشت: «در چنین شرایطی موافقت شده است که نماینده ویژه سازمان ملل برای بررسی آسیب تحریم‌ها به ایران سفر کند. طبیعتا چنین سفری بنا به درخواست جمهوری اسلامی صورت گرفته‌ است زیرا می‌خواهند گسترش فقر در ایران را ناشی از تحریم‌ها جلوه دهند؛ حال آنکه فساد سازمان‌یافته در ایران و اختلاس‌های کلان و همچنین سیاست‌های غلط حکومت در ۴۰ سال گذشته را نمی‌توان به فراموشی سپرد.»

او با بیان اینکه «جمهوری اسلامی ایران سال‌ها است از دادن اجازه ورود به گزارشگر ویژه حقوق بشر خودداری کرده است»، درخواست کرد این سفر به همراهی گزارشگر ویژه حقوق بشر مشروط شود.

اشاره خانم عبادی به ممانعت جمهوری اسلامی از ورود جاوید رحمان به ایران است.

پیش از این، آلنا دوهان در حساب توییتر خود نوشته بود: «بازدید از جمهوری اسلامی ایران برای ارزیابی تاثیر تحریم‌های یک‌جانبه بر حقوق بشر در تاریخ ۷ تا ۱۸ مه ۲۰۲۲ انجام خواهد شد. من از مشارکت همه ذی‌نفعان برای جمع‌آوری و تایید اطلاعات مربوطه استقبال می‌کنم.»

ایران، سوریه و اریتره جزو معدود کشورهای جهان‌اند که بر اساس رای شورای حقوق بشر سازمان ملل، گزارشگری ویژه در امور حقوق بشر برای آن‌ها تعیین شده است. 

در تاریخ شش ژوییه ۲۰۱۸، جاوید رحمان به‌عنوان سومین گزارشگر ویژه وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران منصوب شد و از ۱۳ ژوییه ۲۰۱۸ به‌طور رسمی آغاز به کار کرد. او طی این مدت گزارش‌های متعددی در زمینه نقض حقوق بشر اقلیت‌های قومی، مذهبی، جنسیتی و کودکان منتشر و کشتار آبان ۹۸ و سرکوب آزادی‌های اجتماعی و سیاسی در ایران را هم با دقت گزارش کرد. موضوع‌هایی که با واکنش منفی جمهوری اسلامی ایران مواجه شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین زمینه، کاظم غریب‌آبادی، دبیر ستاد حقوق بشر در قوه قضاییه، گزارش‌های جاوید رحمان را «سیاسی» و «انحرافی» خوانده است.

از سوی دیگر جمهوری اسلامی در تلاش است تظاهر کند که با گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل همکاری می‌کند، اما علی‌رغم ادعای مقام‌های جمهوری اسلامی، رحمان هنوز نتوانسته است به تهران سفر کند.

جاوید رحمان در آخرین گزارش خود در اسفند سال ۱۴۰۰، با اشاره به جلوگیری مقام‌های جمهوری اسلامی از سفر او به تهران، گفت که ایران در سال گذشته حداقل ۲۸۰ نفر را اعدام کرده است.