زنی در اثر ابتلا به دو سویه‌ کووید، در فاصله ۲۰ روز دو بار بیمار شد

محققان اسپانیایی می‌گویند کسانی که کووید گرفته‌اند نباید فکر کنند که از ابتلای مجدد در امان‌اند

JUAN MABROMATA / AFP

محققان اسپانیایی می‌گویند یکی از کارکنان خدمات درمانی اسپانیا در عرض ۲۰ روز دو بار کووید گرفته است که کوتاه‌ترین فاصله میان دو بیماری به حساب می‌آید.

این زن ۳۱ ساله به دو سویه متفاوت، دلتا در اواخر دسامبر و اومیکرون در  ژانویه، مبتلا شد.

این کارمند بهداشت پس از اولین آزمایش پی‌سی‌آر (PCR) مثبت خود در ماه دسامبر، هیچ علائمی نداشت.

با این حال، طی چند هفته سرفه و تب داشت که دوباره آزمایش داد و باز هم مثبت شد.

بررسی‌های انجام‌شده روی آزمایش‌ها نشان داد که این بیمار به دو گونه متفاوت ویروس مبتلا شده است.

دکتر گما رشیو، نویسنده این تحقیق در سخنرانی انجام‌شده در کنگره میکروبیولوژی بالینی و بیماری‌های عفونی اروپا، گفت که این مورد نشان می‌دهد اومیکرون می‌تواند «مصونیت پیشین به‌دست‌آمده در اثر ابتلای طبیعی به بیماری با سویه‌های متفاوت یا واکسیناسیون را دور بزند».

دکتر رشیو، از موسسه «کاتا دسالوت» (Catala de Salut) تاراگونا در اسپانیا گفت: «به عبارت دیگر، افرادی که کووید-۱۹ گرفته‌اند، نباید تصور کنند که حتی اگر واکسن‌هایشان را کامل زده‌اند، در مقابل این بیماری مصون شده‌اند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«با این حال به نظر می‌رسد که هم ابتلای قبلی به سویه‌های دیگر و هم واکسیناسیون کسانی را که اومیکرون گرفته‌اند تا حدودی در مقابل بیماری شدید و بستری شدن محافظت می‌کند.»

نویسنده این مطالعه همچنین گفت که زیر نظر گرفتن ابتلای مجدد کسانی که کامل واکسینه شده‌اند، بسیار مهم است.

در بریتانیا، ۹۰ روز بین دو آزمایش مثبت طول می‌کشد تا فرد دوباره بیمار شود.

مقام‌های بهداشتی می‌گویند احتمالا حدود ۹۰۰ هزار نفر از شروع آوریل دوباره کووید گرفته‌اند. با این حال، ارائه یک عدد دقیق دشوار است زیرا در همه آزمایش‌های مثبت، تمام توالی ژنوم‌های موردنیاز برای بررسی اینکه آیا بیماری در اثر سویه‌های متفاوت به وجود آمده است، طی نمی‌شود.

بر اساس داده‌های دولت بریتانیا، در هفته منتهی به ۲۰ آوریل، ۱۷۸ هزار و ۹۸۲ نفر جواب آزمایششان مثبت شد. این رقم در مقایسه با هفت روز پیش از آن ۳۱ درصد کاهش نشان می‌دهد.

با این حال این نتایج نشان می‌دهد تعدادی از افراد بدون آنکه بدانند این ویروس را گرفته‌اند؛ زیرا آزمایش‌های جریان جانبی رایگان (تست‌های خانگی) به‌عنوان بخشی از طرح دولتی زندگی با کووید، اوایل این ماه برداشته شد.

پس از ظهور سویه واگیردارتر اومیکرون، ابتلای مجدد به کووید در دسامبر ۲۰۲۱ افزایش یافت. در ماه مارس، افزایش تعداد مبتلایان با پدیدار شدن نوع کمی متفاوت‌تر اومیکرون به نام بی‌ای.۲ (BA.2) را شاهد بودیم.

© The Independent

بیشتر از جهان