در صورت امتناع بوریس جانسون، ملکه او را برکنار خواهد کرد

دادستان کب سابق پیش‌بینی می‌کند لرد اعظم هم استعفا خواهد داد

STEFAN ROUSSEAU / POOL / AFP

دومینیک گریو که از هواداران معروف باقی ماندن بریتانیا در اتحادیه‌ اروپا است گفت اگر بوریس جانسون از قانونی که او را وادار می‌کند در مذاکرات خروج بریتانیا از اتحادیه‌ اروپا مهلت بیشتری بگیرد سرپیچی کند ملکه او را از سمت نخست وزیری برکنار خواهد کرد.

دادستان کل سابق گفت اگر نخست وزیر سعی کند از رأی دادگاه عالی مبنی بر رفتن به بروکسل استنکاف کند «ظرف پنج دقیقه اخراج خواهد شد».

آقای گریو گفت در این صورت انتظار می‌رود دادستان فعلی جفری کاکس و لرد اعظم رابرت باکلند استعفا دهند و بخش خدمات کشوری نیز از همکاری با نخست وزیری که علناً چنین قانو‌ن‌شکنی می‌کند سر باز زند.

اوایل ماه جاری گروهی متشکل از نمایندگان احزاب مختلف که مخالف خروج بدون توافق از اتحادیه‌ اروپا هستند قانونی را به نام سند بِن تصویب کردند که طبق آن اگر آقای جانسون تا ۱۹ اکتبر هنوز رأی مجلس مبنی بر خروج با توافق یا بی توافق از اتحادیه‌ اروپا را نگرفته باشد، باید برای تصویب ماده‌ ۵۰ الحاقی به پیمان خروج بریتانیا از اتحادیه‌ اروپا مهلت بیشتری بگیرد و تاریخ خروج را تا پایان ژانویه به تأخیر بیاندازد.

آقای جانسون این قانون را «سند تسلیم» خوانده و مصرانه اظهار می‌کند به‌رغم آنچه این سند از او خواسته بیش از تاریخ مقرر در پیمان خروج بریتانیا از اتحادیه‌ اروپا یعنی روز ۳۱ اکتبر بماند، از بروکسل درخواست تمدید مهلت نخواهد کرد.

اما آقای گریو گفت این کار بلافاصله منجر به چالشی حقوقی خواهد شد که ظرف چند روز پای دادگاه عالی را به میان خواهد آورد. آن‌گاه قضات این دادگاه حکمی را به نام «حکم دادگاه عالی به دادگاه تالی» صادر خواهند کرد. به موجب این حکم که به ندرت صادر می‌شود، مقام مربوطه موظف است مسئولیتی را بپذیرد و در این کار مخیر(اختیار داده شده) نیست. 

آقای گریو به اسکای نیوز گفت: «او را به دادگاه می‌برند و حکم دادگاه عالی به دادگاه تالی را در موردش صادر خواهند کرد و به او خواهند گفت که به موجب قانون باید نامه را بنویسد. بعید می‌دانم دادگاه‌ها بتوانند فوراً به این موضوع رسیدگی کنند».

آقای گریو افزود:‌ «در آن صورت دفتر هیئت دولت و بخش خدمات کشوری از همکاری با او اجتناب خواهند کرد. تصور می‌کنم دادستان کل و لرد اعظم نیز استعفا خواهند داد چون این کارش قانون‌شکنی آشکار است».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای گریو گفت با آنکه آقای کاکس در حرف از رویکرد آقای جانسون در قبال پیمان خروج بریتانیا از اتحادیه‌ اروپا حمایت می‌کند، «آنقدر وکیل خوبی هست که بداند نمی‌شود از نخست وزیری که قانون مملکت را شکسته حمایت کرد».

آقای گریو بر مواجهه‌ آقای جانسون با اقدامات قانونی در صورت گردن ننهادن به حکم دادگاه تأکید کرد و گفت: «بی‌تردید نخست وزیر تحت پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت. می‌دانید وقتی قضات والاحضرت ملکه در دادگاه عالی به نخست وزیر بگویند به موجب قانون باید کاری را انجام دهد چه می‌شود؟ ظرف پنج دقیقه کلک‌اش کنده می‌شود و عزل خواهد شد».

از آقای گریو پرسیدند آیا ملکه شخصاً آقای جانسون را تحت چنان شرایطی برکنار خواهد کرد؟ و او فقط جواب داد: «بله».

دادستان کل سابق تأکید کرد که این شرایط «موقعیتی فرضی» است، اما اضافه کرد: «اگر نخست وزیر بخواهد هم‌چنان به این رفتار مضحک ادامه دهد، بله، شاید».

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk

© The Independent