فرانسه از روسیه خواست در نشست وزیران دارایی گروه ۲۰ شرکت نکند

وزیر خزانه‌داری آمریکا پیشتر خواهان اخراج روسیه از گروه ۲۰ شده بود

برونو لومر، وزیر دارایی فرانسه -- TOBIAS SCHWARZ / POOL / AFP

برونو لومر وزیر دارایی فرانسه با حضور همتای روس خود، آنتون سیلوانوف، در نشست وزیران دارایی کشورهای عضو گروه ۲۰، که قرار است روز پنجشنبه ۲۱ آوریل ۲۰۲۲ برگزار شود، مخالفت کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، وی در این نشست مجازی گفت:«ما خواهان توقف عملیات نظامی روسیه [در خاک اوکراین] بوده و از این کشور می‌خواهیم تا از شرکت کردن در نشست گروه ۲۰ خودداری کند.»

بر اساس گزارش‌های منتشر شده از این جلسه، لومر پس از این اظهارات و پیش از آغاز صحبت‌های سیلوانوف، جلسه را ترک کرد.

وزیر دارایی فرانسه روز سه‌شنبه ۱۹ آوریل نیز با خطاب قرار دادن شرکای اروپایی پاریس گفت: «امیدوارم که در هفته‌های آینده بتوانیم شرکای اروپایی‌مان را قانع کنیم تا واردات نفت از روسیه را متوقف کنند.»

در میان کشورهای اروپایی، آلمان بیشترین وابستگی را به انرژی‌های روسی دارد. روسیه در حال حاضر ۵۵ درصد گاز مورد نیاز آلمان را تامین می‌کند. دولت آلمان در قبال خرید گاز از روسیه، روزانه ۲۰۰ میلیون یورو به این کشور می‌پردازد. مخالف­ان خرید گاز از روسیه ادامه این رابطه اقتصادی را اخلاقی ندانسته و استدلال می‌کنند که پرداختن این مبلغ به روسیه در حکم کمک مالی به پوتین است تا به جنایت‌هایش در اوکراین ادامه دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این‌حال بخش‌های دیگری از جامعه آلمان، از جمله صاحبان صنایع بزرگ، هشدار می‌دهند که قطع خرید انرژی از روسیه تبعات سنگینی برای آلمان در پی خواهد داشت.

در حال حاضر، زنجیره­ گسترده­ای از صنایع آلمانی به سوخت­های روسی وابسته است. این زنجیره از ساختمان سازی تا تولید واکسن کووید و از داروهای درمان سرطان تا مواد ضدعفونی کننده را در بر می‌گیرد. از این منظر برخی سیاستمدارهای آلمانی بر این باورند که ضرر تحریم روسیه برای آلمان بسیار بیشتر از سود آن برای اوکراین است. برخی ناظرها می‌گویند در صورت فقدان سوخت­ روسیه، شرکت‌ها با ورشکستگی و جامعه با موج گسترده­ای از بیکاری روبرو می‌شود.

با این همه، دولت ایالات متحده آمریکا نیز رویکردی مشابه رویکرد فرانسوی‌ها دارد. جنت یلن، وزیر خزانه‌داری آمریکا، ضمن آن که دو هفته پیش خواهان اخراج روسیه از گروه ۲۰ شد، با صراحت اعلام کرد که در صورت حضور مقام‌های روسیه، آمریکا «تعدادی از جلسات گروه ۲۰» را تحریم خواهد کرد.

آرژانتین، استرالیا، برزیل، کانادا، چین، فرانسه، آلمان، هند، اندونزی، ایتالیا، ژاپن، کره جنوبی، مکزیک، عربستان سعودی، آفریقای جنوبی، ترکیه، بریتانیا، ایالات متحده، اتحادیه اروپا، و روسیه، در جال حاضر اعضای گروه ۲۰ هستند.

بیشتر از جهان