مدارس دخترانه باز نشد، اما بانک جهانی سه پروژه را آغاز کرد

بانک جهانی دلیل از سرگیری کار این پروژه‌ها را وضعیت بد اقتصادی در افغانستان عنوان کرد

طالبان به دختران بالاتر از کلاس ششم اجازه رفتن به مدرسه ندادند-عکس: AHMAD SAHEL ARMAN / AFP

 

خبرگزاری رویترز روز سه‌شنبه ۳۰ فروردین، (۱۹ آوریل)، گزارش داد که بانک جهانی کار روی سه پروژه را در زمینه‌های کشاورزی، معیشت، و بهداشت در افغانستان از سر گرفته است، اما پروژه‌های آموزشی هنوز متوقف مانده است. این در حالی است که در اواخر ماه مارس، بانک جهانی در واکنش به بسته شدن مدارس دختران در افغانستان، کار چهار پروژه به ارزش ۶۰۰میلیون دلار را در این کشور به حالت تعلیق در آورده بود.

وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد که قرار است در جریان نشست‌های بهاری صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی، روز جمعه اعضای گروه هفت و دیگر اهداکنندگان اصلی به صندوق امانی افغانستان، در مورد مشکلات اقتصادی و امنیت غذایی در افغانستان بحث کنند. رویترز به نقل از منابع خبری نوشت که نمایندگانی از برخی از سازمان‌های بین‌المللی، هیئت معاونت سازمان ملل در افغانستان، و بانک توسعه اسلامی نیز در این نشست شرکت خواهند کرد. 

این در حالی است که در اواخر ماه مارس، بانک جهانی در واکنش به بسته ماندن مدرسه‌های دختران، اعلام کرد که تامین مالی و راه‌اندازی چهار پروژه به ارزش ۶۰۰ میلیون دلار در افغانستان، مستلزم حضور دختران در مدارس و نقش کامل زنان در اجتماع است و تا فراهم شدن فرصت‌های آموزشی برای دختران، پروژه‌های مذکور متوقف خواهند ماند. اما اکنون پس از یک ماه، این بانک اعلام کرده است که کار سه پروژه از جمع این چهار پروژه را به ارزش ۴۵۰ میلیون دلار، از سر گرفته است و فقط پروژه‌های آموزشی به ارزش ۱۵۰ میلیون دلار، هنوز در تعلیق است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یک منبع آگاه به رویترز گفت، با توجه به تشدید بحران اقتصادی در افغانستان که با افزایش قیمت مواد غذایی و انرژی ناشی از جنگ روسیه در اوکراین، بیشتر شده است، مقام‌ها تصمیم گرفتند که کار سه پروژه غیرآموزشی را آغاز کنند. 

بانک جهانی هفته گذشته چشم‌انداز ناگواری از وضعیت اقتصادی افغانستان انتشار داد و خاطرنشان کرد که پس از تسلط یافتن طالبان بر کشور، در چهار ماه آخر سال ۲۰۲۱  درآمد سرانه بیش از یک سوم مردم کاهش یافته است. بر اساس این گزارش، ۳۷درصد از خانواده‌های افغان پول کافی برای تهیه غذا ندارند. 

بانک جهانی با آزاد کردن وجوه سه پروژه از مجموع چهار پروژه برای افغانستان، اعلام کرده است که انتظار دارد آژانس‌های سازمان ملل که مسئولیت عملی کردن این پروژه‌ها را بر عهده دارند، تمرکز و توجه دقیقی بر حصول اطمینان از مشارکت زنان و دختران در استفاده از این پروژه‌ها داشته باشند.

این در حالی است که، طالبان بر خلاف تعهد خود با جامعه جهانی، از وعده بازگشایی مدارس دختران در سطح دبیرستان عقب‌نشینی کردند و در کنار آن، با وضع مقررات دشوار بر دانشگاه‌ها، مکان‌های عمومی، و ادارات، فرصت‌های آموزشی و کاری را از زنان گرفتند. اجرای پروژه‌های حمایتی بانک جهانی در حالی از سر گرفته می‌شود که مردم افغانستان اصرار دارند که جامعه جهانی با فشار آوردن بیشتر به طالبان، امکانات و فرصت‌های کار، آموزش و زندگی آزاد در جامعه را برای زنان افغانستان، بازگردانند.

بیشتر از جهان