هشدار ژنرال بریتانیایی: ناتو آماده جنگ با روسیه نیست

به همان اندازه که بسیج نیروها مهم است اعزام این نیروها و تجهیزات نظامی به مناطق درست تحت پوشش ناتو نیز اهمیت حیاتی دارد

تنش با روسیه ممکن است در سراسر این قرن تداوم داشته باشد - Didier LAURAS / AFP

یک ژنرال بریتانیایی هشدار داد که ناتو برای جنگ با روسیه آماده نیست.

کشورهای عضو این ائتلاف از آغاز حمله روسیه، با کمک‌های تسلیحاتی و مالی از اوکراین حمایت کردند اما مراقب بودند از هرگونه اقدامی که می‌تواند آن‌ها را وارد جنگ کند، خودداری کنند.

ژنرال سر ریچارد برونز، فرمانده کل نیروهای مشترک از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۶، روز سه‌شنبه، ۳۰ فروردین، در جلسه کمیته دفاع پارلمان بریتانیا با این پرسش مواجه شد که ناتو در چه نقطه‌ای دیگر چاره‌ای جز جنگیدن با روسیه ندارد.

او گفت اگر نیروهای روسیه بتوانند اوضاع را از این وخیم‌تر کنند و بخش‌هایی فراتر از جاهایی که اکنون در حمله مجدد به شرق این کشور هدف قرار داده‌اند، تهدید کنند، ناتو «مجبور خواهد شد کاری کند». او گفت: «اگر از قبل، برای رویارویی با چنین شرایطی با سرعت لازم آمادگی داشته باشیم، چنین کاری آسان‌تر خواهد بود ولی این آمادگی را نداریم.»

«جنبه دوم این است که ممکن است رئیس‌جمهوری پوتین برای رسیدن به اهداف خود، سایر کشورهای عضو ناتو را هم درگیر کند. آنگاه پاسخ به این پرسش ساده‌تر خواهد بود؛ زیرا ما با نقض ماده ۵ [پیمان دفاعی دوجانبه ناتو] روبه‌رو خواهیم بود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او ادامه داد: «نگرانی کلی‌ من در پاسخ به این پرسش این است که علت اصلی اشتیاق ما به اجتناب از درگیری روسیه و ناتو آماده نبودن ناتو است و ما باید از این بابت شرمسار باشیم.»

او گفت که در نشست ماه ژوئن سران ناتو باید اولویت بر «برقراری مجدد تعادل قدرت با روسیه» از نظر ظرفیت نظامی باشد تا مسکو «دیگر خیال نکند که می‌تواند شرایط مذاکره با ناتو را تعیین کند.»

او گفت به همان اندازه که بسیج نیروها مهم است، اعزام این نیروها و تجهیزات نظامی به مناطق مناسب تحت پوشش ناتو نیز اهمیت حیاتی دارد.

توبیاس الوود، رئیس کمیته دفاع، از این ژنرال پرسید که آیا بریتانیا در صورت حمله روسیه، سیستم‌های دفاعی لازم برای محفاظت از خود را دارد؟ ژنرال بارونز پاسخ داد: «به هیچ وجه نداریم.»

او همچنین گفت: «فکر نکنم افراد زیادی در بریتانیا به عواقب اصابت موشک‌های کروز روسیه به لندن فکر کرده باشند... اما این موشک‌ها وجود دارند و ما هم جز ابزارهایی کم‌تعداد برای مقابله با آن‌ها هیچ چیز نداریم.»

او گفت که اگر بریتانیا ملزم باشد از هر کشور دیگر ناتو مثلا استونی در برابر روسیه دفاع کند، نیروی هوایی روسیه در عرض «حدود یک هفته» نیروهایش را نابود خواهد کرد.

بریتانیا در برنامه بازبینی یکپارچه امنیتی سال گذشته، طرح‌هایی برای به‌روزرسانی نیروهای مسلح خود تدوین کرد. آن‌ها عبارت بودند از: فراتر رفتن از تعهد ناتو مبنی بر صرف سالانه دو درصد از تولید ناخالص داخلی (جی‌دی‌پی) برای امور دفاعی، برداشتن سقف زرادخانه سلاح‌های هسته‌ای بریتانیا و ایجاد یک نیروی سایبری ملی برای دفاع در برابر هکرها.

ژنرال بارونز می‌گوید این طرح‌ها برای مقابله با وضعیت امنیتی که بریتانیا در سال‌های آینده با آن مواجه می‌شود، کافی نیست و هشدار داد که تنش با روسیه ممکن است در سراسر این قرن ادامه داشته باشد.

او به بریتانیا پیشنهاد کرد با سرمشق گرفتن از آلمان، مخارج دفاعی خود را در کوتاه‌مدت افزایش دهد. چند روز بعد از حمله روسیه به اوکراین، آلمان از تامین اعتبار نظامی جدید به مبلغ ۱۰۰ میلیارد یورو(۸۳ میلیارد پوند) خبر داد.

او گفت که دولت برای آنکه نیروهای نظامی بریتانیا را «از نو احیا کند»، باید در پنج سال آینده، صرف هزینه‌های نظامی را به سه درصد افزایش دهد.

© The Independent

بیشتر از جهان