بریتانیا ارسال سلاح به اوکراین را افزایش خواهد داد

بریتانیا به اوکراین سامانه استورمر خواهد فرستاد

بریتانیا روز سه‌شنبه گفت این کشور تسلیحات بیشتری به اوکراین خواهد فرستاد -- STRINGER /AFP 

یک وزیر بریتانیا روز سه‌شنبه گفت این کشور تسلیحات بیشتری به اوکراین خواهد فرستاد. این در پی آن است که ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، از آغاز «نبرد برای دونباس» خبر داد.

روسیه تهاجم عظیمی را در مناطق شرقی اوکراین آغاز کرده است و طبق تصاویر ماهواره‌ای گروه‌های نظامی روسیه به دونباس نزدیک می‌شوند. گفته می‌شود نیروهای کرملین در جبهه‌ای به طول ۵۰۰ کیلومتر، به مواضع اوکراینی‌ها حمله‌ کردند. مسکو در پی ناکامی در تسخیر کی‌یف گفت اشغال دونباس، منطقه شرقی کشور که هم‌مرز با روسیه است، هدف اصلی آن است. دو جمهوری خودخوانده دونتسک و لوهانسک بخش‌هایی از دونباس را از سال ۲۰۱۴، اداره می‌کردند که مسکو در ماه فوریه، در آستانه اشغال اوکراین، اعلام کرد آن‌ها را به رسمیت می‌شناسد.

برندون لوئیس، وزیر ایرلند شمالیِ دولت بریتانیا، گفت این کشور تسلیحات بیشتری به اوکراین می‌فرستد. لوئیس که در برنامه صبحانه «بی‌بی‌سی» صحبت می‌کرد گفت: «به نظر می‌رسد حکومت پوتین دارد فشار بیشتری می‌آورد. ما هم هر چه در توان داریم برای پشتیبانی از اوکراین انجام می‌دهیم. ما تسلیحات تدافعی بیشتری خواهیم فرستاد، چنان‌که نخست‌وزیر که حدود یک هفته پیش در کی‌یف بود تا با رئیس‌جمهوری دیدار کند نیز گفته بود.»

پیش‌بینی می‌‌شود که بریتانیا سامانه ضدهوایی استورمر خواهد فرستاد. این سامانه ۱۳ تُنی، موشک‌های استاراستریک شلیک می‌کند که با آن‌ها می‌توان هلیکوپتر و هواپیما را سرنگون کرد.

به گزارش روزنامه «سان»، وزارت دفاع دو هفته پیش در دشت سالزبری، این تجهیزها را به اوکراینی‌ها نشان داده بود. سامانه استورمر ساخت شرکت «بی‌ای‌ئی سیستمز» است و برای عملیات به تنها سه نفر احتیاج دارد.

آمریکا نیز کمک‌های خود را افزایش می‌دهد. به گفته یک مقام ارشد نظامی آمریکا که روز سه‌شنبه با خبرنگاران صحبت کرد، پروازی که حاوی کمک امنیتی آمریکا بود دیروز به اروپا رسید و هفت پرواز دیگر نیز ظرف ۲۴ ساعت آینده به اروپا می‌رسند. این بخشی از ۸۰۰ میلیون دلار بودجه اضافه‌ای است که هفته گذشته امضا شد.

این مقام نگفت تجهیزاتی که قرار است به‌صورت زمینی به اوکراین منتقل شود چه زمانی خواهد رسید، اما تاکید کرد که کار ارسال به‌سرعت انجام خواهد شد.

از جمله نگرانی‌های آمریکا این است که با توجه به حضور نداشتن نیروهای آمریکایی در اوکراین، این کشور راهی برای ردگیری اینکه تجهیزات گسترده ضدتانک و ضدهواپیما که به اوکراین می‌فرستد چگونه مورد استفاده قرار خواهد گرفت، ندارد، اما منابعی که با رسانه‌ها صحبت کرده‌اند می‌گویند جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، آگاهانه این ریسک را پذیرفته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بایدن روز سه‌شنبه با رهبران گروهی از کشورهای اروپایی، کانادا و ژاپن گفت‌وگویی تلفنی داشت. کاخ سفید گفت بایدن و سایر رهبران در این گفت‌وگو بر تعهد خود به ارائه کمک امنیتی، بشردوستانه و اقتصادی به اوکراین «تاکید مجدد» کردند و از «همبستگی» خود با مردم اوکراین گفتند. آن‌ها در ضمن در مورد فعالیت‌های دیپلماتیک و اعمال تحریم بر روسیه نیز گفت‌وگو کردند. بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا، اورسولا فون دره له‌ین، رئیس کمیسیون اروپا و فومیو کیشیدا، نخست‌وزیر ژاپن از مهم‌ترین چهره‌های حاضر در این گفت‌وگوی تلفنی بودند.

اداره امنیت اوکراین روز سه‌شنبه، بخشی از گفته‌های فرمانده یک واحد نیروهای زمینی روسیه را که موفق به ضبط آن شده بود منتشر کرد. این فرمانده می‌گوید هواپیماهای روسیه قصد دارند در اطراف آزوف‌استال، کارخانه فولادی که مرکز مدافعان بندر محاصره‌شده ماریوپل است، «همه چیز را با خاک یکسان کنند.» اوکراین مدعی است این فایل صوتی صدای رهبر جوخه‌ای از ارتش روسیه است که در چهار کیلومتری آزوف‌استال قرار دارد.

مقامات امنیتی باور دارند ارتش پوتین در روزهای آینده حمله‌ای تمام و کمال برای تسخیر مناطق شرقی اوکراین انجام می‌دهد. به گفته زلنسکی «بخش چشمگیری از کل ارتش روسیه اکنون متمرکز بر این تهاجم است.»

دنیس پروکوپنکو، فرمانده «هنگ آزوف»، بخشی از گارد ملی اوکراین که مستقر در ماریوپل است و گرایش‌های راست افراطی دارد، روسیه را متهم به پرتاب بمب‌های سنگرشکن بر آزوف‌استال کرد. انتظار می‌رود که نیروهای آزوف و صدها نفر از شهروندان غیرنظامی در تونل‌های موجود درون این کارخانه پنهان شده‌ باشند.

پروکوپنکو در پیغامی ویدیویی گفت: «زنان، کودکان و خانواده‌ها» جزو کسانی‌اند که در آزوف‌استال پناه گرفته‌اند و افزود: «آن‌ها پناهگاهی نیافتند مگر کنار سربازان اوکراین که همچنان در مقابل اشغال‌گران روس از شهر دفاع می‌کنند.»

فرمانده هنگ آزوف از کشورهای غربی خواست به تشکیل یک «کریدور سبز واقعی» کمک کنند تا شهروندان غیرنظامی و سربازهای زخمی بتوانند از ماریوپل خارج شوند.

معاون شهردار کی‌یف روز دوشنبه، در نامه‌ای خطاب به «صندوق آزادی اوکراین»، سازمانی غیرانتفاعی که در خاک اوکراین حضور دارد و می‌کوشد تجهیزات دفاعی به سربازان این کشور برساند، خواستار دریافت ۲۰۰ هزار ماسک گاز شد تا از مردم اوکراین در مقابل حمله‌های احتمالی شیمیایی دفاع شود. ولودیمر بوندارنکو در این نامه که «سی‌ان‌ان» بخش‌هایی از آن‌ را منتشر کرد، می‌نویسد: «از طرف ویتالی کلیشکو، شهردار کی‌یف، شهروندان کی‌یف و جامعه اوکراین،  کمک بشردوستانه، عموما به شکل تجهیزات حفاظت شخصی، برای مرکز کمک بشردوستانه کی‌یف می‌خواهیم.»

بیشتر از جهان