آغاز «نبرد دونباس» با حملات روسیه در سراسر شرق اوکراین

سخنگوی کاخ سفید از احتمال معرفی روسیه به‌عنوان یک «دولت حامی تروریسم» خبر داد

در هشتمین هفته حمله روسیه به اوکراین، از صبح دوشنبه، ۲۹ فروردین‌ماه، نیروهای روس با تلاش برای پیشروی تقریبا در تمام طول خط مقدم نبرد در شرق اوکراین، حمله‌ای را آغاز کردند که مقام‌های اوکراینی مرحله دوم جنگ توصیف کرده‌اند و از روزها پیش انتظارش می‌رفت.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌ جمهوری اوکراین، اعلام کرد که روسیه روز دوشنبه «نبرد دونباس» را در شرق کشور آغاز کرده است و «بخش بزرگی از کل ارتش روسیه اکنون روی این حمله متمرکز شده‌اند».

زلنسکی دوشنبه‌شب، در یک پیام ویدیویی گفت: «روسیه هرقدر هم که نیرو به آنجا بفرستند، ما می‌جنگیم. ما از خود دفاع خواهیم کرد.»

آندری یرماک، رئیس دفتر رئیس جمهوری اوکراین، نیز به مردم آن کشور اطمینان داد که نیروهایشان قادرند حمله را در «مرحله دوم جنگ» متوقف کنند. او گفت: «به ارتشمان ایمان داشته باشید، ارتش ما بسیار قدرتمند است.»

هم‌زمان، رسانه‌های اوکراینی از یک‌سری انفجارهای بعضا شدید در امتداد خط مقدم نبرد در منطقه دونتسک و همچنین گلوله‌باران شهرهای مارئینکا، اسلوفیانسک و کراماتورسک در این منطقه خبر دادند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقام‌ها و رسانه‌های اوکراین علاوه‌بر این، اعلام کردند که روز دوشنبه صدای انفجار در شهرهای خارکیف در شمال‌شرقی، میکولائیف در جنوب و زاپوریژیا در جنوب‌شرقی اوکراین شنیده شده و آژیرهای هشدار حمله هوایی در مراکز اصلی نزدیک به خط مقدم نبرد به‌صدا درآمده است.

اولکسی دانیلوف، دبیر شورای امنیت ملی و دفاعی اوکراین، گفت نیروهای روسی در تلاش‌اند تا از خطوط دفاعی اوکراین «تقریبا در سراسر خط مقدم مناطق دونتسک، لوهانسک و خارکیف» عبور کنند.

وزارت دفاع روسیه نیز روز دوشنبه اعلام کرد که شبانه به صدها هدف نظامی در اوکراین حمله کرده است.

نیروهای اوکراینی در هفته‌های اخیر، روس‌ها را در شمال کشور وادار به عقب‌نشینی کردند؛ حالا روسیه حمله زمینی خود را در دو استان شرقی اوکراین، موسوم به منطقه دونباس، متمرکز کرده است و درعین‌حال، از راه دور حملاتی هم به برخی اهداف دیگر، ازجمله کی‌یف، پایتخت اوکراین، انجام می‌دهد.

دونباس نقطه کانونی کارزار روسیه برای بی‌ثبات‌کردن اوکراین بوده است. این کارزار از سال ۲۰۱۴ و زمانی آغاز شد که کرملین از نیروهای نیابتی برای ایجاد دو «جمهوری خلق» جدایی‌طلب در اوکراین استفاده کرد. این درحالی است که بسیاری از صنایع مهم اوکراین در منطقه دونباس واقع‌ شده‌اند و مرکز اصلی تولید زغال‌سنگ و فولاد آن کشور محسوب می‌شود.

بایدن میزبان تماس با متحدان درباره جنگ اوکراین

مقام‌های اوکراین و کشورهای غربی، ولادیمیر پوتین، رئیس‌ جمهوری روسیه را به تجاوز بی‌دلیل متهم می‌کنند. کاخ سفید اعلام کرد که جو بایدن، رئیس‌ جمهوری آمریکا، روز سه‌شنبه، ۳۰ فروردین‌ماه، در تماسی با متحدان ایالات متحده، بار دیگر درباره بحران اوکراین و چگونگی هماهنگی برای پاسخگویی به روسیه، گفت‌وگو کند.

امانوئل مکرون، رئیس‌ جمهوری فرانسه، نیز اعلام کرد که پس از کشف کشتارهای دسته‌جمعی در اوکراین، گفت‌وگوهای خود با پوتین را متوقف کرده است. 

سازمان ملل متحد روز دوشنبه اعلام کرد که تعداد غیرنظامیان کشته‌شده در جنگ از دوهزار نفر فراتر رفته و از آغاز تهاجم روسیه در ۲۴ فوریه (پنجم اسفند) تا نیمه‌شب ۱۷ آوریل (۲۸ فروردین) به ۲۰۷۲ نفر رسیده است. حدود چهارمیلیون اوکراینی نیز از جنگ در آن کشور گریخته‌اند.

روسیه تهاجم خود به اوکراین را «عملیات ویژه» برای غیرنظامی‌کردن آن کشور و ریشه‌کن کردن ملی‌گرایان خطرناک در آن‌جا عنوان می‌کند و هرگونه هدف قراردادن غیرنظامیان را رد می کند. این کشور همچنین با رد مواردی که اوکراین به‌عنوان شواهدی دال بر جنایات مطرح کرده است، می‌گوید که آن‌ها این موارد را برای تضعیف مذاکرات صلح به‌میان آورده‌اند.

احتمال معرفی روسیه به‌عنوان «دولت حامی تروریسم»

هم‌زمان جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید، اعلام کرد که مقام‌های وزارت خارجه آمریکا تمام راه‌های ممکن برای پاسخگو کردن روسیه درقبال حمله به اوکراین را در دست بررسی دارند، ازجمله احتمال معرفی روسیه به‌عنوان یک «دولت حامی تروریسم». البته به گفته او، روند تصمیم‌گیری در این زمینه، ممکن است هفته‌ها طول بکشد.

هفته گذشته ولودیمیر زلنسکی در یکی از مکالمات تلفنی اخیر خود با جو بایدن، از او خواسته بود تا روسیه را به‌عنوان کشور حامی تروریسم معرفی کند. ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، روز دوشنبه به سی‌ان‌ان گفت که ایالات متحده برای تصمیم‌گیری درمورد این درخواست زلنسکی، درحال بررسی دقیق واقعیت‌ها و قانون است.

بنابر اعلام وزارت خارجه آمریکا، دولت حامی تروریسم به کشوری اطلاق می‌شود که «به‌طور مکرر از اقدام‌های تروریستی بین‌المللی حمایت کرده است». در حال حاضر ایالات متحده تنها چهار کشور را به‌عنوان حامیان تروریسم می‌شناسد: کره شمالی، ایران، کوبا و سوریه.

ایالات متحده  تحریم‌های شدیدی را علیه روسیه به‌دلیل حمله به اوکراین اعمال کرده است، اما افزودن روسیه به  فهرست کشورهای حامی تروریسم اقدامی نمادین خواهد بود که درضمن، هزینه بیشتری را نیز بر اقتصاد روسیه وارد می‌کند. این امر منجربه مواردی مانند ممنوعیت روسیه از خرید برخی اقلام با استفاده دوگانه تجاری و نظامی، و همچنین تحریم سایر افراد و کشورهایی می‌شود که هنوز به‌طور خاص با روسیه دادوستد دارند.

ماریوپل، «جهنم روی زمین»

روسیه در تلاش است تا کنترل کامل شهر بندری ماریوپل در جنوب‌شرقی اوکراین را به‌دست گیرد. این شهر قلمرو تحت کنترل جدایی‌طلبان طرفدار روسیه در منطقه دونباس را با منطقه کریمه مرتبط می‌کند که مسکو در سال ۲۰۱۴ آن را ضمیمه روسیه کرده است؛ به‌همین‌دلیل، ماریوپل از آغاز حمله روسیه تاکنون، هفته‌ها در محاصره بوده است، زیرا در اختیار گرفتن کنترل آن، یک امتیاز مهم استراتژیک برای روسیه محسوب می‌شود.

به‌تازگی ویدیویی از این شهر منتشر شده است که ساختمان‌های مسکونی تخریب‌شده را  در خرابه‌های سوخته نشان می‌دهد. 

شورای شهر ماریوپل اعلام کرد که دست‌کم یک‌هزار غیرنظامی هنوز در پناهگاه‌های زیرزمینی زیر کارخانه عظیم فولاد «آزووستال» پنهان شده‌اند. این کارخانه شامل ساختمان‌های متعدد، کوره‌های بلند ذوب فلز و خطوط راه آهن است.

سرگرد سرهی وولینا، فرمانده تیپ ۳۶ دریایی اوکراین که هنوز در ماریوپل درحال جنگ است، در نامه‌ای به پاپ فرانسیس درخواست کمک کرده و نوشته است: «اینجا چیزی شبیه جهنم است، اما روی زمین... زمان کمک است، اما نه فقط با دعا. زندگی ما را از دست شیطان نجات دهید.»

بیشتر از جهان