تاجیکستان برای پناهجویان افغان اقامتگاه می‌سازد

با سلطه طالبان بر افغانستان حدود ۱۵ هزار افغان به تاجیکستان پناه بردند

این اقامتگاه دارای ۶۴ چادر خواهد بود که هر چادر دارای برق، آب آشامیدنی و آشپزخانه جداگانه می‌باشد-

Zahir Aghbar / فیسبوک

دولت تاجیکستان تصمیم دارد برای آن عده از افغان‌هایی که از ترس طالبان به آن کشور پناه برده‌اند، اقامتگاه موقت بسازد. 

خبرگزاری دولتی خاور تاجیکستان این خبر را روز جمعه ۲۶ فروردین منتشر کرد و به نقل از مقام‌های این کشور نوشت که دولت آن کشور در روستای صناعت در ناحیه مولانا جلال‌الدین بلخی و در ۱۵۰ کیلومتری جنوب شهر دوشنبه در محوطه یکی از واحد‌های کمیته امور اضطراری، یک اردوگاه برای پناهجویان افغان آماده می‌کند.

روزنامه خاور افزود که این اقامتگاه شامل ۶۴ چادر مجهز به برق، آب آشامیدنی و آشپزخانه است‌. خاور افزود که در اقامتگاه موقت امکانات بهداشتی نیز تعبیه شده است تا پناهجویان با مشکل سلامتی مواجه نشوند.

دولت تاجیکستان تاکید کرد که در صورت نیاز این اقامتگاه موقت بزرگتر خواهد شد تا ظرفیت شمار بیشتری پناهجو را داشته باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دولت تاجیکستان در حالی از ساخت یک اقامتگاه موقت برای پناهجویان افغان خبر می‌دهد که پس از سقوط دولت پیشین افغانستان در ۲۴ مرداد سال ۱۴۰۰ و بازگشت طالبان به قدرت، حدود ۱۵ هزار نفر از افغان‌ها از طریق نوار مرزی میان دو کشور به تاجیکستان پناه بردند.

مقام‌های تاجیکستان در روز های نخست فروپاشی دولت پیشین افغانستان و هجوم افغان‌ها به مرز‌های آن کشور، از سازمان‌های بین‌المللی و کشورهای غربی خواستند که در رسیدگی به مهاجران و پناهجویان به این کشور کمک کنند.

در نتیجه شماری از نهادهای وابسته به سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا و بعضی از کشورهای غربی به مهاجران افغان مقیم تاجیکستان کمک‌هایی غذایی و دارویی ارائه کردند. طی چند ماه اخیر شماری از پناهجویان افغان که در تاجیکستان مقیم بودند تحت پوشش برنامه‌های حمایت از مهاجران به خانواده‌هایشان در کانادا و برخی دیگر از کشورهای غربی پیوستند، اما هنوز هم شمار زیادی از افغان‌ها با خانواده‌هایشان در آن کشور زندگی می‌کنند.

پس از سقوط کابل به دست طالبان، هزاران افغان برای فرار از دست طالبان به مرزهای ایران، تاجیکستان و پاکستان هجوم بردند. این کشورها هم‌اکنون میزبان حدود شش میلیون مهاجر افغان‌اند.