وقتی قاسم سلیمانی با گذرنامه جعلی در مصر شناسایی شد

یک سریال تلویزیونی جزئياتی از حضور قاسم سلیمانی در سال ۲۰۱۳ در مصر را فاش کرد

قاسم سلیمانی هنگام سفر به مصر با رهبران اخوان‌المسلمین در چندین مکان گفتگو داشت - KHAMENEI.IR / AFP

سریال «انتخاب ۳» (الاختیار۳) که این روزها از تلویزیون مصر در حال پخش است، خبر دو سال پیش منتشرشده از سوی خبرگزاری العربیه مبنی بر غافلگیری قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران در مصر را تایید کرد.

این سریال که به مناسبت ماه رمضان در شبکه تلویزیونی مصر نمایش داده می‌شود، در باره «عبدالفتاح سیسی» رئیس جمهوری مصر و کودتای نظامی سال ۲۰۱۳ در آن کشور است.

به گزارش العربیه، در یکی از قسمت‌های این سریال جزئیات ماجرایی به تصویر کشیده می‌شود که طی آن قاسم سلیمانی و رهبران گروه اخوان‌المسلمین که در تدارک آماده‌سازی یک سپاه انقلابی در مصر بودند، غافلگیر شدند.

خبرگزاری العربیه دو سال پیش فاش کرده بود که قاسم سلیمانی از طریق جعل هویت به عنوان یک گردشگر ایرانی همراه با گروه‌های گردشگری که در آن زمان اجازه ورود به مصر را داشتند، وارد آن کشور شد تا یک سپاه انقلابی را تدارک ببیند.

در آن زمان، منابع امنیتی مصر گزارش دادند قاسم سلیمانی هنگام سفر به مصر با رهبران اخوان‌المسلمین در چندین مکان گفتگو داشت از جمله دیدار با خیرات شاطر در شهر نصر و همچنین دیدارهایی در شرق قاهره و جنوب مصر.

این جلسات حول محور چگونگی تشکیل یک سپاه وابسته به ریاست جمهوری مصر به رهبری محمد مرسی، رئیس‌جمهوری آن زمان مصر، می‌چرخید تا جایگزینی برای سرویس‌های امنیتی مصر با نیروهای وفادار به اخوان‌المسلمین باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

برگزاری این جلسه‌ها در حالی بود که دستگاه‌های امنیتی مصر دیدارهای آنها را زیر نظر داشتند و از جزئیات طرحشان آگاه شدند.

این طرح شامل تشکیل یک سپاه انقلابی متشکل از دانشجویان دانشکده‌های تربیت بدنی و رشته حقوق و آموزش آنها به مدت شش ماه در دانشکده پلیس و سپس پیوستن آنها برای حفاظت از تاسیسات و مقرهای اخوان‌المسلمین بود. آنها همچنین وظیفه داشتند با نیروهای ارتش و پلیس مقابله کنند و زمینه‌ سرنگونی تمامی عناصر غیروفادار در دستگاه‌های امنیتی و جایگزینی آنها را فراهم سازند.

در طول برگزاری این جلسه‌ها، سرویس‌های امنیتی مصر کل این طرح را زیر نظر داشتند، از جزئیات آن به‌ صورت صوتی و تصویری مطلع شدند و در نهایت آن را خنثی کردند.

در پی افشای این موضوع، اجازه دادن به ایرانی‌ها برای بازدید از مصر حتی در قالب گروه‌های توریستی لغو شد و به رهبران اخوان المسلمین هشدار داده شد که از تشکیل سرویس‌های امنیتی جایگزین برای سرویس‌های امنیتی مصر خودداری کنند.

قاسم سلیمانی که در دیدار با رهبران اخوان‌المسلمین در مورد جزئیات تشکیل سپاه انقلابی و همچنین تجدید ساختار وزارت کشور مصر به توافق رسیده بود، انتظارش را نداشت که نقشه مد نظرشان لو برود. او به طرز غافلگیرانه‌ای در دیدار با خیرات شاطر با ویدئو دیدارش با رهبران اخوان‌المسلمین و ماجرای فاش شدن پاسپورت جعلی که با آن وارد مصر شده بود، مواجه شد.

به گفته منابع امنیتی، قاسم سلیمانی که از لو رفتن نقشه‌شان متحیر و غافلگیر شده بود بلافاصله با گروهی که او را همراهی می‌کردند، مصر را ترک کرد.

عبدالفتاح سیسی که رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح مصر بود، در ۳ ژوئیه ۲۰۱۳ در پاسخ به تظاهرات انبوهی که پیشتر در ۳۰ ژوئن برگزار شده بود، مداخله کرد و محمد مرسی رئیس‌‌جمهوری وقت را برکنار کرد. او قانون اساسی ۲۰۱۲ مورد حمایت اخوان‌المسلمین را منحل و در کنار چهره‌های عالی‌رتبه مخالف و مذهبی، یک نقشه راه سیاسی جدید پیشنهاد داد که شامل رای‌گیری برای یک قانون اساسی جدید، انتخابات جدید پارلمانی و ریاست جمهوری بود.