رزم‌ناو روسی «مسکوا» غرق شد

اوکراین می‌گوید، رزم‌ناو «مسکوا» هدف موشک قرار گرفت؛ روس‌‌ها تکذیب کردند

 روسیه می‌گوید رزم‌ناو «مسکوا» در پی آتش‌سوزی غرق شده و نه حمله موشکی - Handout / Russian Defence Ministry / AFP

رزم‌ناو «مسکوا» که بامداد روز پنجشنبه، ۲۵ فروردین، آتش‌گرفته بود، در نهایت در دریای سیاه غرق شد. گزارش‌های متناقضی درباره علت این حادثه منتشر شده است.

در ابتدا، بامداد روز پنجشنبه، فرماندهی عملیات جنوب اوکراین، مدعی شد که رزم‌ناو روسی «مسکوا»، در پی اصابت موشک‌های ضد کشتی نیروهای اوکراینی، آتش گرفته و در حال غرق شدن است.

همزمان با اعلام این خبر، ماکسیم ماچنکو، فرماندار اودسا نیز در پیامی در شبکه اجتماعی «تلگرام» نوشت: «موشک‌های نپتون که در محافظت از دریای سیاه فعالیت می‌کنند، صدمه شدیدی به کشتی روسی وارد کردند». روسیه بلافاصله تمامی این گزارش‌‌ها را رد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خبرگزاری رویترز، بامداد روز جمعه، به نقل از بیانیه وزارت دفاع روسیه، گزارش داد که رزم‌ناو موشکی «مسکوا» به دنبال آتش‌سوزی غرق شده است و نه حمله موشکی.

خبرگزاری دولتی روسیه «تاس» هم در گزارش بامداد جمعه خود، نوشت که این کشتی جنگی، به دلیل آسیب وارد شده به بدنه، در جریان آتش‌سوزی ناشی از انفجار مهمات، ثبات خود را از دست داد و در نهایت غرق شد.

پیش‌تر جان کربی، سخنگوی پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا، گفته بود ما می‌دانیم «انفجاری» رخ داده است. اما در حال حاضر، ایالات متحده نمی‌تواند بگوید که آیا کشتی روسی «مسکوا» هدف اصابت موشک قرار گرفته یا خیر.

در یک واکنش دیگر از آمریکا، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی «کاخ سفید»، روز پنجشنبه گفت که این «رخداد»، در نهایت یک ضربه بزرگ به روسیه محسوب می‌شود. به گفته او، روس‌‌ها یا باید بگوید که این حادثه ناشی از «بی‌کفایتی» است یا باید بگویند کشتی جنگیشان هدف حمله موشکی قرار گرفته‌ است. هیچ یک از این دو، پیامد خوبی برای روس‌ها نخواهد داشت.

به گفته مقام‌های نظامی روسیه، کشتی جنگی «مسکوا» ۵۱۰ خدمه داشته است که تمامی آن‌ها پیش از غرق شدن کامل ناو تخلیه شده‌اند.

کشتی جنگی «مسکوا»، در اوایل دهه ۱۹۸۰، در زمان اتحادیه جماهیر شوروی، ساخته شده بود و در سال ۲۰۰۰، به ناوگان دریای سیاه روسیه پیوست.

بیشتر از جهان