هشدار روسیه به سوئد و فنلاند؛ تسلیحات اتمی مستقر می‌کنیم

معاون شورای امنیت روسیه: دیگر نمی‌توان درباره «بالتیک عاری از سلاح هسته‌ای» صحبت کرد

مدودف به صراحت تهدید داد که دیگر نمی‌توان درباره «بالتیک عاری از سلاح هسته‌ای» صحبت کرد-ALEXANDER NEMENOV / AFP

دیمیتری مدودف، نایب رئیس شورای امنیت روسیه، هشدار داد که در صورت پیوستن سوئد و فنلاند به پیمان نظامی «ناتو»، روسیه، تسلیحات اتمی‌ خود را در منطقه «بالتیک» مستقر خواهد کرد.

خبرگزاری رویترز، روز پنچ‌شنبه ۲۵ فروردین، به نقل از دیمیتری مدودف نوشت که اگر سوئد و فنلاند به ائتلاف نظامی «ناتو»، به رهبری ایالات متحده بپیوندند، روسیه سلاح‌های هسته‌ای و موشک‌های مافوق صوت خود را در منطقه بالتیک، در مجاورت سوئد، فلاند و لهستان، مستقر خواهد کرد.

 فنلاند، همسایه روسیه است و ۱۳۰۰ کیلومتر با این کشور مرز مشترک دارد. سوئد نیز، در آن سوی دریای بالتیک، با روسیه مرز آبی دارد.

مدودف پیش‌تر هم هشدار داد بود که اگر این کشورها عضو ناتو شوند، روسیه باید نیروهای زمینی، دریایی و هوایی خود را در دریای بالتیک تقویت کند.

معاون شورای امنیت روسیه، روز پنج‌شنبه به صراحت تهدید داد که دیگر نمی‌توان درباره «بالتیک عاری از سلاح هسته‌ای» صحبت کرد.

مدودف، از نزدیک‌ترین چهره‌های سیاسی به ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، به شمار می‌رود. او در بخش دیگری از صحبت‌های روز پنج‌شنبه‌اش گفت که امیدوار است فنلاند و سوئد، «منطقی» رفتار کنند؛ در غیر این صورت، آن‌ها باید با «سلاح‌های هسته‌ای» و «موشک‌های مافوق صوت»، در نزدیکی خانه‌‌هایشان زندگی کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین ارتباط، سنا مارین، نخست وزیر فنلاند، روز چهارشنبه گفت که طی چند هفته آینده، درباره پیوستن کشورش به ائتلاف نظامی ناتو، تصمیم‌گیری می‌شود.

 نتایج نظرسنجی‌های اخیر در فنلاند نشان می‌دهد که پس از حمله روسیه به اوکراین، شمار بیشتری از فنلاندی‌ها خواهان پیوستن کشورشان به این پیمان نظامی فراملی هستند.

دوشنبه این هفته نیز، روزنامه تایمز، در گزارشی نوشت که در جریان نشست اخیر وزرای خارجه «ناتو»، نمایندگانی از سوئد و فنلاند نیز حضور داشته‌اند و ساعت‌ها درباره عضویت این دو کشور در پیمان نظامی «ناتو» صحبت شده است.

روسیه، دارای بزرگ‌ترین زرادخانه کلاهک‌های هسته‌ای  جهان است.

مقام‌های لیتوانی هم در واکنش به صحبت‌های روز پنج‌شنبه مدودف گفتند که تهدیدهای اخیر روسیه، چیز تازه‌ای نیست و مسکو از مدت‌ها پیش از شروع جنگ در اوکراین، تسلیحات‌ اتمی‌اش را در منطقه «کالینینگراد» مستقر کرده است. منطقه «کالینینگراد» در مجاورت دریای بالتیک، در جنوب غربی روسیه، قرار دارد.

مقام‌های نظامی «ناتو» هنوز واکنشی به تهدیدهای تازه مسکو نشان نداده‌اند.

بیشتر از جهان