تغییر دمای عجیب نپتون دانشمندان را شگفت‌زده کرد

در نپتون درست مثل زمین تغییر فصل با گردش به دور خورشید رخ می‌دهد

یک فصل نپتونی به‌ مراتب طولانی‌تر است و حدود ۴۰ سال طول می‌کشد- NASA/JPL

تغییرات غیرمنتظره در دمای نپتون دانشمندان را حیرت‌زده کرده است.

پژوهشگران متوجه شده‌اند که دمای این سیاره به شکلی غیرقابل پیش‌بینی کاهش یافته و سپس در قطب جنوب شدیدا گرم شده است.

محققان این موضوع را در پی بررسی تغییرات دمایی این سیاره طی مدت ۱۷ سال کشف کردند. مایکل رومن، نویسنده اصلی این مطالعه جدید، در اظهاراتی اعلام کرد: «این تغییر غیرمنتظره بود.از آنجایی که ما نپتون را اوایل تابستان نیمکره جنوبی رصد می‌کردیم، انتظار داشتیم دما به آرامی گرم‌تر شود، نه سردتر.»

این تغییرات به‌قدری شدید بودند که محققان هنوز نتوانسته‌اند آن را توضیح دهند. آن‌ها ممکن است نتیجه شیمی [حاکم بر] سیاره، الگوهای آب‌وهوایی یا تغییرات خورشید باشند -و پژوهشگران امیدوارند به کمک مشاهدات آینده به این پرسش و فراتر از آن پاسخ دهند.

دکتر رومن می‌گوید: «من فکر می‌کنم نپتون برای بسیاری از ما بسیار جذاب است، چرا که هنوز اطلاعات کمی درباره آن داریم. همه این‌ها حاکی از شرایط پیچیده‌تر جو نپتون و [همچنین] چگونگی تغییر آن با زمان است.»

در نپتون، درست مثل زمین با گردش به دور خورشید، تغییر فصل رخ می‌دهد. اما یک فصل نپتونی به‌ مراتب طولانی‌تر است و حدود ۴۰ سال طول می‌کشد؛ زیرا یک سال کامل نپتونی معادل ۱۶۵ سال زمینی است.

از این رو دانشمندان مشتاق بودند دریابند این تغییرات طولانی فصلی به‌ویژه در نتیجه انقلاب تابستانی در جنوب نپتون چطور ممکن است رخ دهد. دانشمندان برای بررسی این تغییرات، حدود ۱۰۰ تصویر حرارتی فروسرخ این سیاره را بررسی کردند.

آن‌ها دریافتند که حتی با وجود فرارسیدن تابستان، بیشتر مناطق سیاره در واقع سرد شده‌اند؛ اما پس از آن، قطب جنوب دوباره شروع به گرم شدن کرده است.

بین سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۸، میانگین دمای سیاره هشت درجه سانتی‌گراد کاهش یافت. سپس بین سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۲۰ در قطب جنوب، ۱۱ درجه سانتی‌گراد افزایش یافت.

دانشمندان هیچ یک از این تغییرات سریع را انتظار نداشتند. این دوره زمانی کمتر از یک فصل را پوشش می‌دهد و از این رو دانشمندان منتظر تغییراتی به‌مراتب تدریجی‌تر بودند.

پژوهشی که در یک مقاله جدید شرح داده شد، با عنوان «تغییرات زیرفصلی در تابش فروسرخ میانه سیاره نپتون» امروز (سه‌شنبه) در «پلانتری ساینس ژورنال» (The Planetary Science Journal) منتشر شد.