گزارش کمیسیون اصل ۹۰ مجلس از سرانه پایین پزشک در ایران

سرانه پزشک در ایران پایین‌تر از عربستان و ترکیه است

در ایران به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر تنها ۱۳۰ پزشک وجود دارد. عکس: خبرگزاری تسنیم

گزارش کمیسیون اصل ۹۰ مجلس درباره وضعیت وخیم سرانه پزشک در ایران منتشر شد.

این گزارش که متن کامل آن روز سه‌شنبه ۲۳ فروردین منتشر شد، اعلام کرده که در ایران به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر تنها ۱۳۰ پزشک وجود دارد که از آمار ۳۰۰ تا ۵۰۰ پزشک به ازای همین جمعیت در کشورهای پیشرو بسیار پائین‌تر است.

براساس این گزارش در ایران همچنین به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر تنها ۵۴ پزشک متخصص وجود دارد که از سرانه ۲۰۰ تا ۳۰۰ پزشک متخصص به ازای همین جمعیت در کشورهای پیشرو بسیار پائین‌تر است.

آن‌طور که در این گزارش آمده در کشورهای پیشرو به طور معمول ۷۵ درصد پزشکان، متخصص هستند، اما در ایران این نسبت نزدیک به ۴۲ درصد است. 

در این گزارش همچنین آمده کمبود پزشک متخصص در برخی مناطق ایران منجر به «بلا استفاده ماندن تجهیزات درمانی گاهی تا بیش از یک سال شده است.»

سرانه دندانپزشک در ایران هم بنا بر داده‌های کمیسون اصل ۹۰ مجلس به‌ ازای هر ۱۰۰ هزار نفر ۳۲ اعلام شده است، در حالی که میانگین سرانه کشورهای پیشرو در حوزه سلامت ۸۰ دندانپزشک به ازای همین تعداد جمعیت است.

کمیسیون اصل ۹۰ در گزارش خود آورده افزایش شدید خدمات دندانپزشکی باعث شده که «بسیاری از مردم امکان استفاده از این خدمات» را نداشته باشند.

در بخش دیگری از این گزارش آمده در حال حاضر «به‌ازای هر یک میلیون زن، ۱.۵ متخصص اورولوژی زن و سه متخصص پزشک قانونی زن» در ایران وجود دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به‌ازای هر ۱۰۰ هزار زن در ایران هم سه متخصص رادیولوژیست زن و ۱.۵ پزشک جراح زن وجود دارد.

این گزارش همچنین هشدار داده تا ۲۰ سال آینده ۳۴ درصد پزشکان کنونی در سن بازنشستگی قرار خواهند گرفت که این مساله ایران را «با بحران کمبود شدید پزشک روبرو» خواهد کرد.

این گزارش جایگاه ایران از نظر تعداد پزشک در میان ۲۵ کشور منطقه را هم رتبه ۱۹ اعلام کرده که «جایگاه پایین‌تری نسبت به کشورهایی همچون عربستان و ترکیه» است.

در این گزارش علاوه بر موضوع سرانه پزشک به جمعیت، میزان پراکندگی آن‌ها نیز دارای اهمیت اعلام شده است.

براساس آمار سازمان نظام‌پزشکی به طور میانگین ۳۷ درصد پزشکان متخصص در شهر تهران که دارای ۱۱ درصد جمعیت کشور است، حضور دارند. 

بیش از ۵۰ درصد جمعیت ایران در مناطقی زندگی می‌کنند که سرانه پزشک آن‌ها کمتر از ۳۸ پزشک به‌ازای هر ۱۰۰ هزار نفر است. 

کمیسیون اصل ۹۰ با اعلام این آمار نوشته که «این مسئله موجب شده تا دسترسی مناطق محروم به پزشک به خصوص پزشک متخصص به‌ شدت کاهش پیدا کند.»

این کمیسیون اضافه کرده «رفع این مشکل» با اجرای هر طرحی «به جز افزایش ظرفیت پذیرش دانشجویان تعهدی و بورسیه خدمت در مناطق محروم با شکست مواجه خواهد شد.»

کمیسیون اصل ۹۰ در ادامه این گزارش، نتایج بررسی‌های خود از شکایات مطرح شده در زمینه کاهش ظرفیت پذیرش دانشجو در رشته‌های پزشکی را منتشر کرده است.

بررسی‌های این کمیسیون می‌گوید از سال ۱۳۹۲ تا ۱۴۰۰ درصد اختصاص‌یافته ظرفیت پذیرش رشته پزشکی آزمون سراسری به «دانشجویان تعهدی ویژه مناطق محروم» همواره زیر ۳۰ درصد و سهیمه‌های مصوب بوده است.

این گزارش همچنین نشان می‌دهد ظرفیت پذیرش آزمون دستیاری سال ۱۴۰۰ با کاهش ۱۶ درصدی از ۴۳۰۰ نفر در سال ۱۳۹۹ به ۳۶۰۰ نفر کاهش یافته است.

کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در پایان گزارش خود خواستار افزایش ظرفیت پذیرش رشته‌های مختلف پزشکی به منظور کاهش کمبود‌ سرانه پزشک در ایران شده است.