تجمع سراسری بازنشستگان صنعت نفت 

بازنشستگان می‌گویند میزان مستمری باید بر مبنای هزینه‌های واقعی زندگی تعیین شود

تجمع اعتراضی بازنشستگان صنعت نفت در شهرهای ایران با حضور نیروهای امنیتی و انتظامی برگزار شده است - خبرگزاری فارس

بازنشستگان صنعت نفت ایران در ادامه اعتراض‌های خود به وضعیت معیشتی و حقوق پایین، در بیشتر شهرهای ایران تجمع اعتراضی برگزار کردند. همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و اصلاح اساسنامه صندوق بازنشستگی صنعت نفت مهم‌ترین مطالبات آنان است.

بازنشستگان صنعت نفت ایران که برگزاری تجمع‌های اعتراضی خود در سال ۱۴۰۱ را از روز دوشنبه، ۲۲ فروردین، آغاز کرده‌اند، سه‌شنبه هم مقابل ساختمان‌های صندوق‌ بازنشستگی پس‌انداز و رفاه کارکنان صنعت نفت در شهرهای تهران، شیراز، اراک، اهواز، کرج، اصفهان، آبادان، اردبیل، شاهین‌شهر، کرمانشاه و تبریز تجمع کردند و خواستار رسیدگی به مطالبات خود شدند.

ویدیوها و تصاویر منتشرشده در رسانه‌های اجتماعی حاکی از آن است که تجمع اعتراضی بازنشستگان صنعت نفت در شهرهای ایران با حضور نیروهای امنیتی و انتظامی برگزار شده است. در یکی از این ویدیوها از تجمع معترضان اهوازی، فردی بازنشسته‌ خطاب به ماموران امنیتی گفت: «فیلمم را بگیرید و به اطلاعات بدهید؛ من نمی‌ترسم.»

بازنشستگان می‌گویند با وجود گذشت نزدیک به یک ماه، هنوز مزایا و معوقات سال گذشته خود را دریافت نکرده‌اند. آنان همچنین از مسئولان خواسته‌اند که حقوقشان را متناسب با نرخ تورم و گرانی موجود افزایش دهند. بر اساس مصوبه مجلس در اسفند ۱۴۰۰، حقوق بازنشستگان در سال جدید ۱۰ درصد افزایش می‌یابد؛ در حالی‌ که نرخ تورم در سال گذشته ۴۵ درصد افزایش یافت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اصلاح اساسنامه صندوق بازنشستگی صنعت نفت نیز یکی دیگر از مطالبات معترضان در تجمع‌های اخیر بود. پیش‌تر عبدالصاحب غالبی، عضو هیئت هفت نفره نمایندگان کانون‌های بازنشستگان صنعت نفت ایران، به خبرگزاری ایلنا گفته بود: «اساسنامه این صندوق به بازنشستگان اجازه نمی‌دهد در تصمیم‌گیری‌ها مشارکت کنند و هیئت هفت‌نفره نمایندگان کانون‌های بازنشستگان صنعت نفت ایران صرفا می‌توانند پیشنهاد‌های خود را به هیئت‌رئیسه ارائه کنند.»

به گفته او، این موضوع به پیگیری خواسته‌های معیشتی و رفاهی بازنشستگان آسیب زده است. طبق اساسنامه، این صندوق از شمول دولتی بودن خارج است و دارای شخصیت حقوقی مالی و اداری مستقل محسوب می‌شود؛ در نتیجه مجلس نمی‌تواند به مواردی که بازنشستگان صنعت نفت مطرح می‌کنند یا مسائل دیگر رسیدگی کند.

عبدالصاحب غالبی همچنین تاکید کرده بود که بازنشستگان صنعت نفت به‌خصوص در مناطق محروم ایران مشکلات معیشتی زیادی دارند.

تنگناهای معیشتی در ایران فقط به بازنشستگان صنعت نفت محدود نیست. روز سه‌شنبه شماری از بازنشستگان شرکت مخابرات تهران نیز در اعتراض به رسیدگی نشدن به مطالباتشان مقابل ساختمان «ستاد اجرایی فرمان امام» تجمع کردند؛ اما اعتراض آنان با برخورد خشونت‌آمیز ماموران پایان یافت. تجمع سراسری بازنشستگان تامین اجتماعی هم اسفند ۱۴۰۰ در اعتراض به وضعیت معیشتی برگزار شد. معلمان و فرهنگیان بازنشسته ایران نیز در ماه‌های گذشته بارها در شهرهای مختلف تجمع اعتراضی برگزار کردند و خواستار همسان‌سازی حقوق‌های خود شدند.

وجه مشترک همه این اعتراض‌ها متناسب نبودن مستمری‌ها با تورم موجود است. آنان از مسئولان می‌خواهند که مستمری‌ آنان را بر مبنای هزینه‌های واقعی زندگی تعیین کنند.

پیش‌تر، فرامرز توفیقی، رئیس کمیته دستمزد شورای اسلامی کار، گفته بود که مستمری فعلی بازنشستگان برای ۱۲ روز زندگی در ماه جوابگو است و اغلب آنان برای ۱۹ روز از ماه خرجی ندارند.