کشته‌شدن نهمین فرمانده ارشد روسیه در حمله به اوکراین

مراسم خاکسپاری سرهنگ الکساندر بسپالوف، روز جمعه ۱۹ فروردین در شهر مرکزی اوزرسک برگزار شد

با ادامه شکست‌های پی‌درپی ولادیمیر پوتین از زمان حمله‌اش به اوکراین در ماه فوریه،‌ نهمین سرهنگ روس هم در این کشور کشته شد.

مراسم خاکسپاری سرهنگ الکساندر بسپالوف، فرمانده هنگ ۵۹ تانکی پاسداران روز جمعه (۱۹ فروردین) در شهر مرکزی اوزرسک برگزار شد.

خبر مرگ او را در مطلبی در یک تابلوی پیام محلی منتشر کردند، مطلبی که حالا پاک شده است. جزئیات مرگ او منتشر نشد، اما خبر درگذشت این فرمانده پس از کشته شدن هشت افسر ارشد دیگر هشت افسر ارشد دیگر در جنگ منتشر شد.

طبق برآورد اوکراین ۱۹هزار سرباز روس درجه‌دار و معمولی دیگر نیز کشته شده‌اند، اما ناتو این رقم را بین ۷ تا ۱۵ هزار نفر اعلام کرده است.

برای مقایسه لازم به ذکر است اتحاد جماهیر شورویشوروی در طول ۱۰ سال جنگ در افغانستان در دهه ۱۹۸۰ میلادی فقط پنج ژنرال و ۱۵ هزار سرباز تلفات داده بود.

تصویری که از بسپالوف منتشر شده است، نشان می‌دهد او درجه‌های زیادی داشته و دو ردیف مدال بر سینه‌اش نقش بسته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از انتشار اطلاعیه‌ ترحیم او در «اورهرد ناواگورنی» (اتاق گفت‌وگوی اینترنتی ویژه منطقه اوزرسک) که حالا پاک شده‌، پیام‌های بزرگداشتی ارسال شده است.

در یکی از این پیام‌ها که گویا از طرف تاتیانا کارساکووا، خواهر این سرهنگ است آمده «نمی‌توان رنج و درد از دست دادن نزدیکان عزیز را شرح داد. برادر عزیزم، همواره در قلب ما زنده خواهی بود.»

یکی از افسران هم‌قطار او می‌گوید: کسی را نمی‌شناختم و ندیدم از فرمانده ارشدم الکساندر بسپالوف که دوست من هم بود  در کسوت افسری شایسته‌تر باشد.

این سرهنگ نهمین فرماندهی است که در جنگ ‌افروزی به قول کارشناسان اشتباه و بی‌رحمانه مسکو جان باخت.

گویا چند نفر از این ۹نفر در پی انتقال به مناطق نزدیک‌تر به خط مقدم جبهه به منظور افزایش روحیه رو به افول سربازان جان باختند، سربازانی که با مقاومتی بسیار مرگبارتر از آنچه به آن‌ها هشدار داده بودند روبرو شده‌اند.

در ضمن گفته می‌شود علت آن که اوکراین توانسته چنین فرماندهانی را هدف قرار دهد این است که ارتش مهاجم ناچار شده است از کانال‌های مخابراتی رمزبندی نشده استفاده کند و عملا نهادهای اطلاعاتی غربی ‌موقعیتشان را شناسایی می‌کنند.

آلکسی آرستویچ، مشاور رئیس نهاد ریاست جمهوری اوکراین، روز جمعه ۸ آوریل (۱۹ فروردین) در مورد تلفات شدید مهاجمان گفت کشورشان در اوایل جنگ تلاش کرد اجساد ۳۰۰۰ سرباز عادی روسیه را بازگرداند، اما مسکو نپذیرفته است.

او در مصاحبه واشینگتن ‌پست گفت: «آن‌ها گفتند. ما چنین آماری را باور نمی‌کنیم. آمار ما این نیست. نمی‌توانیم بپذیریم.»

وزارت امور داخلی اوکراین از آن زمان وب‌سایت و کانالی تلگرامی برای روس‌ها راه‌اندازی کرده است تا بتوانند عکس کشته‌شدگان و اسیران جنگی خود را در آن‌ها پیدا کنند.

 

© The Independent

بیشتر از جهان