دادگستری خراسان رضوی: ‌متهم حمله مشهد تحت تاثیر ‌عقاید تکفیری‌ها بود‌

نیروهای امنیتی دو برادر فرد ضارب را نیز دستگیر کرده‌اند

‌غلامعلی صادقی، رئیس کل دادگستری خراسان رضوی، از اتمام تحقیقات قضایی و امنیتی درباره حمله به سه طلبه در حرم امام هشتم شیعیان خبر داد.

به گزارش روابط عمومی دادگستری خراسان رضوی، صادقی با اشاره به برخورد با هرگونه «قصور احتمالی» در جریان کشته شدن دو روحانی شیعه و زخمی شدن یک روحانی دیگر در مشهد، گفت: «تحقیقاتی که از متهم اصلی و از افراد مظنون در این ماجرا صورت گرفته است، نشان داد که متهم اصلی تحت تاثیر عقاید و جریانات تکفیری قرار داشته است.»

او اشاره کرد که پرونده پس از تکمیل تحقیقات، به دادگاه انقلاب به عنوان مرجع صالح رسیدگی ارسال خواهد شد.

روز شانزدهم فروردین، فردی مسلح به چاقو با حمله به سه طلبه در حرم امام هشتم شیعیان در مشهد، یکی از آن‌ها به نام محمد اصلانی را کشت و دو نفر دیگر را زخمی کرد که یکی از طلبه‌های مجروح به نام محمدصادق دارایی نیز سپس در بیمارستان جان باخت. بر اساس خبرهای منتشر شده، ضارب فقط به یکی از این سه طلبه ۲۰ ضربه چاقو زده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یک روز پس از آن واقعه، خبرگزاری تسنیم درباره هویت ضارب گزارش داد که او فردی ازبک‌تبار، ۲۱ ساله، به ‌نام عبداللطیف مرادی است که یک سال پیش به‌ صورت غیرقانونی از مرز پاکستان وارد ایران شده و سپس در مشهد اقامت گزیده است. ضارب به‌ همراه برادرش در یک باربری در مشهد کار می‌کردند و در منطقه مهرآباد مشهد سکونت داشتند.

به گزارش این خبرگزاری وابسته به سپاه پاسداران، «عبداللطیف مرادی به‌خلاف مسلمانان اهل ‌سنت، دارای تفکرات تکفیری است که شیعیان را رافضی و مجوس می‌داند و معتقد است که باید خون آنان ریخته شود. او در برخی شبکه‌های اجتماعی با عناوین متعددی مانند عبداللطیف السلفی، حسن مرادی، و ابوالعاقب الموحد نیز فعالیت داشته و به‌ دنبال نشر تفکرات تکفیری و مقابله با شیعیان بوده است.»

در این گزارش همچنین اشاره شده است که پس از بازداشت متهم اصلی، نیروهای امنیتی شش فرد دیگر، از جمله دو برادر ضارب را نیز به اتهام همکاری با او دستگیر کرده‌اند.

استاندار خراسا‌ن رضوی نیز روز هفدهم فروردین در گفت‌وگویی درباره این حادثه، با اشاره به این که ضارب سلاح سرد را جاسازی کرده و با این روش چاقو را وارد حرم کرده بوده است، گفت: «این اقدام با برنامه‌ریزی قبلی انجام شده، اما مشخص نیست که عواملی در پشت صحنه به او کمک می‌کردند یا نه.»

به گزارش خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی ایران، این سه طلبه از «طلاب جهادی» بوده‌اند و قرار بوده است که در جلسه گروه‌های جهادی حاشیه شهر مشهد شرکت کنند.

حمله به سه روحانی شیعه، سه روز پس از کشته‌ شدن دو طلبه اهل سنت با سلاح گرم در گنبد کاووس رخ داد.