سپاه از توقیف کشتی خارجی «حامل سوخت قاچاق» خبر داد

به گفته مقام‌های جمهوری اسلامی ایران ۱۱ خدمه خارجی این کشتی بازداشت شدند

سپاه پاسداران، در دی ماه ۱۳۹۹ نیز یک نفتکش متعلق به کره‌ جنوبی را متوقف کرد - برنا

رئیس کل دادگستری هرمزگان از توقیف یک فروند کشتی خارجی حامل ۲۲۰ هزار لیتر سوخت خبر داد و این سوخت‌ها را قاچاق دانست. 

به گزارش روابط عمومی دادگستری هرمزگان، مجتبی قهرمانی صبح شنبه ۲۰ فروردین اظهار کرد: «نیروهای ناوتیپ ذوالفقار سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پس از شناسایی یک فروند کشتی خارجی حامل سوخت قاچاق در آب‌های خلیج فارس، نسبت به توقیف آن اقدام کردند. در بازرسی از این شناور بیش از ۲۲۰ هزار لیتر سوخت قاچاق کشف و ضبط شد و ۱۱ خدمه خارجی آن نیز پس از دستگیری، جهت تکمیل روند تحقیقات و سیر مراحل قانونی در بازداشت به سر می‌برند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته او، «یک فروند لنج ایرانی حامل ۲۰ هزار لیتر گازوئیل قاچاق نیز که قصد سوخت‌رسانی به این کشتی خارجی را داشت، از سوی تفنگداران سپاه توقیف و سه خدمه این شناور بازداشت شدند.»

روز شنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۰ نیز خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران، ویدیویی را منتشر کرد و خبر داد که نیروی دریایی سپاه پاسداران یک فروند کشتی خارجی با ۱۱ خدمه را توقیف کرده است. در آن خبر به مالکیت کشتی اشاره نشد، اما ادعا شد که حامل ۱۵۰ لیتر گازوئیل قاچاق بوده است.

مدت کوتاهی پیش از آن، در روز ۱۲ آبان، سپاه پاسداران با انتشار ویدیوی دیگری مدعی شده بود که یک نفتکش حامل نفت ایران را از نیروهای آمریکایی پس گرفته است.

پس از آن که سپاه پاسداران مدعی شد مانع دزدی دریایی آمریکا شده است، آمریکا این گزارش‌ها را ساختگی و غیرواقعی خواند و برای نخستین بار اعلام کرد که نیروی دریایی سپاه پاسداران یک نفتکش با پرچم ویتنام را در روز دوم آبان در دریای عمان متوقف و آن را به آب‌های ساحلی خود هدایت کرده است.

به این ترتیب، مشخص شد که ادعای اولیه سپاه پاسداران ساختگی بوده و آمریکا هرگز نفت متعلق به ایران را از یک کشتی دیگر به این نفتکش ویتنامی منتقل نکرده بود.

سپاه پاسداران، در دی ماه ۱۳۹۹ نیز یک نفتکش متعلق به کره‌ جنوبی را متوقف کرد. در آن زمان گفته شد توقیف این کشتی برای افزایش فشار بر کره جنوبی و آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران در این کشور صورت گرفته است.