دختران معترض بامیان در بازداشت طالبان

یازده زن معترض بامیانی در بازداشت طالبان به سر می‌برند

عکس ازAFP

 

منابعی در استان بامیان از بازداشت شماری از دختران دانشجو در شهر بامیان خبر می‌دهند و می‌گویند پس از آنکه دختران بنرهای نشست طالبان را پاره کردند؛ استخبارات (اداره اطلاعات) طالبان این دختران را بازداشت کرد.

به گفته این منابع آگاه، طالبان نخست سه دختر معترض را با خود بردند و ۱۰ یا ۱۱ معترض دیگر را در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه بازداشت کردند. در همین حال، منابع امنیتی در بامیان تایید کرده‌اند که شماری از دختران در اداره پلیس بامیان در بازداشت‌اند.

به گفته منابع آگاه، دو نفر از دختران بازداشت‌شده از زندان آزاد شده‌اند. تاکنون هیچ‌کدام از خانواده‌ها و نزدیکان این دختران حاضر نشده‌اند در باره بازداشت دختران صحبت کنند.

منابعی تایید کرده‌اند که طالبان هنگام بازداشت برخی از این دختران، به آن‌ها گفته‌اند باید برای بازپرسی در مورد برهم زدن نشست طالبان بروند و بعد، می‌توانند به خانه برگردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خبرنگاران و فعالان حقوق بشر در بامیان می‌گویند مسئولان فرماندهی پلیس بامیان حاضر نیستند در باره بازداشت دختران معترض صحبت کنند و اطلاعاتی بدهند.

دانشجویان بامیان می‌گویند در هفته جاری، هیچ‌کدام از دخترانی که در نشست روز جمعه حضور داشتند به دانشگاه نرفته‌اند.

طالبان روز جمعه نشستی در باره خواسته‌های زنان برای حق تحصیل در استان بامیان برگزار کردند و از زنان خواستند در این نشست شرکت کنند. وقتی زنان در این نشست حضور یافتند، متوجه شدند که طالبان بنرهایی به دیوارها زده‌اند که روی آن‌ها نوشته شده است «حمایت زنان بامیان از طالبان»، زنان خشمگین شدند و بنرها را پاره کردند.

طالبان در هشت ماه گذشته، بارها زنان معترض را در بلخ و کابل بازداشت کرده‌اند و گزارش‌هایی از شکنجه و حتی تجاوز به زنان معترض بلخ منتشر شده است. اقدام اداره اطلاعات طالبان به بازداشت و شکنجه تمنا زریاب پروانی واکنش‌های جهانی در پی داشت اما هیچ‌کدام از زنانی که شکنجه و تجاوز شده‌اند تاکنون با رسانه‌ها در این‌باره صحبت نکرده‌اند. منابعی می‌گویند که در حال حاضر، زنان بسیاری در بند طالبان‌اند اما خانواده‌ها و نزدیکان آنان از ترس طالبان درباره این بازداشت‌ها حرفی نمی‌زنند.